Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

helt enig i det, Norge er i den absolutte verdentoppen når gjelder f.eks. digitalisering og innovasjon her, de utenlandske gigantene går på trynet så det synger gang etter gang, men det er gjerne offentlig sektor som er skyteskive i denne forbindelsen. Men her mener jeg det blir litt feil å måle effektivitet på denne måten.

1 Like

Norge er beviselig et av verdens desidert beste land å bo i dersom man er grunder med ønske om å bli dollarmillionær/-milliardær.

3 Likes

Er nok det ja, og ja den norske kronen har jo blitt til søppel nærmest. Ser man teknisk på kursen så så jeg på 11,20 som kritisk. Så kan fort få en god spike videre oppover nå som “motstand” er brutt. Ikke gått å si hvor det stopper. Tror som Chen sier at det er krona som blir en værkebyll for Ola og Kari med mye lån fremover.

Noen trenger tydeligvis sterke, veldig sterke hjelpemidler til å lese mellom linjene hva som faktisk blir sagt og ikke.

«På vei mot». Står hverken at vi er det, eller skal bli det. Idioti-lesning.

Denne personen er den samme type person som ikke klarer å differensiere hvilke deler av økonomien som kan gå mot «u-land».

  • Som det står, Norge er stinn av penger. Men det hjelper ikke når Baltikum valutaene eller Zloti styrker seg med 30-40% på under 12 mnd. I historisk sammenheng er det standardavvik som blåser right tale til rekordnivåer.

  • Man kan feks sammenlikne Norge med et u-land på mengden innovasjon og gründere som flytter ut av et land for å skape verdi andre land. Det er et veldig forståelig budskap. Hvis verden går mot et 70-talls type syklisk økonomi vil vi være avhengig av egen verdiskapning, ikke nbim påfyll. Da vil syklusen fortsette

  • Man kan feks sammenlikne Norge med et u-land på ekstreme svekkelse av valuta på nivå med de aller verste landene i verden. Det blir dyrere å handle med utlandet, reiser blir dyrere og du kan forvente at den marginale velstanden vil synke med denne trenden. Utlendinger vil kjøpe opp haugevis med selskaper og fritidseiendom

  • Forvent å se flere nordmenn som må ta «gulv»- arbeid om 10 år enn det er i dag. Norske håndtverkere fremover, og ut fra kontorene. Feilslått innvandringspolitikk, offentlig etater som ikke klarer å håndtere insentiv, politi eller skole. Trenden vil fortsette, fordi ingen varsler alarmer.

  • En kan dele opp økonomien i mange deler hvor Norge er et land som tror at oljepenger og laks kan redde oss. Dette vil slå tilbake, men det må komme gjennom politisk motstand og befolkningen som merker på økonomien at det er mindre hyggelig.

  • Positive nyheten? Det er ikke for sent, men mye er irreversibelt, som utenlandsk eierskap og flyktningspolitikk. Siste 10 ukene har det vært 1000 ukrainere i uken. 4 asylmottak x 250 personer i uka settes opp. Samtidig som det ikke bygges nybygg eller infrastruktur som har kapasitet til å øke befolkningsmengden tilsvarende.

  • Bilindustrien er et random eksempel. Tar gjerne noe innspill fra noen som er i dialog med kjedene. Hele industrien er snudd opp ned siste 12 måneder. All bruktbil blir eksportert ut av landet, mens de velstående 30% kjøper nybil. Gjentakelse: folk blir kontakta for å selge sine bruktbiler for eksport ut av landet. Hvordan skal «vanlige folk» konkurrere mot det? Til og med verkstedene har splittet opp virksomheten i rene bruktbil eksportavdelinger, og rene verksteder.

  • Dersom Norge fortsetter med dette, vil den strukturelle inflasjonen øke mer enn nødvendig, både innenlandsøkonomien som presser, og dyrere importvarer. Det vil åpenbart gi strukturelt høyere inflasjon og renter. Boliglån og renter er higher for very, very much longer. Det trenger ikke bli slik, men det er et resultat av at en må holde konsum nede sålenge produktivitetsfaktorer ikke veier opp for redusert kjøpskraft

Hvor skal man begynne? Skipet drifter av gårde, og ingen tar tak i roret. Betyr det at du får dårlig råd? Ikke nødvendigvis, men den marginale nordmann vil sakte men sikkert bli det. Se filmen, og se presiseringen på hvor viktig det er med innovasjon i slike økonomiske situasjoner. Valutaen forteller en alvorlig historie. Men det kan snus.

Gidder jeg igjen å svare slik? Nei, men det er noen her inne som trenger seriøs hjelp til å lese mellom linjene.

17 Likes

Lav kronekurs er selvsagt en fordel her, men den store gulroten for mange er refundering av engangsavgiften fra staten. Spess biler med stor motor og høyt utslipp er gunstig der og må være nyere enn juni 2014.

1 Like

Solgte det jeg tok tilbake av bear med en liten gevinst. Forsiktig optimist her på børsens vegne når vi går inn i en sterk sesong, historisk sett er det penger å tjene på børsen nå fremover. Spesielt har jeg begynt å laste opp ganske forsiktig i en del mindre taper-aksjer, der kan det fort komme russiske prosenter om vi får tilbake litt optimisme blant investorene.

2 Likes

jo, men refusjonsordningen er vel ikke ny, så det forklarer ikke økningen fra så og si null biler for noen år siden til dagens situasjon med ca. 10 000 biler per oktober? Det er godt mulig endrede avgiftskrav har gjort denne eksporten mer attraktiv, særlig for “værstingbilene” som du er inne på. MB G-klasse fikk f.eks. en økning i engangsavgift på 137 000 kroner i 2020. Men kronekurs spiller også inn, selvsagt.
Hittil i år er altså ca. 10 000 biler eksporter per oktober, minus 6 uker behandlingstid, så i praksis per ca august, mens det ble gjennomført 512 000 eierskifter i hele 2022. Hvorvidt dette betyr at “all bruktbil blir eksportert ut av landet” eller ei orker jeg ikke å diskutere.

Veldig bearish sentiment på børsen nå. Skal “alle” få rett?

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Det var altså en hyggelig fyr ved navn @Buffet som tok tak i ett avsnitt. Han pekte på refusjonsordningen, jeg kommenterte hans innlegg for å si at det i seg selv ikke forklarer noe av økningen i bruktbileksport. Kanskje en avsporing, men ikke med det formål å ta tak i hele poenget med posten som Buffet svarte på. At det går an å bli så amper av noe sånt er temmelig spesielt men notert.

…[fyll inn en nedsettende påstand]"

Jeg vil oppfordre de som fortsatt kan lese hva jeg skriver om å unngå en slik tone i innleggene.
Jeg har sikkert noen svin på skogen, men likevel, la oss prøve.

9 Likes

Jeg har vært innom noen norske industri/tech selskaper: Kitron, Nekkar og Reach Subsea. Jeg vil si at rammebetingelsene for disse er rimelig bra i Norge. Spesielt de to siste er interessante. De har brukt midler fra Innovasjon Norge til å utvikle ny teknologi som er verdensledende.

6 Likes

Hvilke laster du opp i?

@holmes

Små posisjoner i en hel drøss så det er lettere å komme ut hvis jeg tar feil: pcib, next, star-b, fing, g5 entertainment, link, nekkar, shb-a

1 Like

Enig i det, og blir de dårligere av kronas “kurskollaps”? Svaret her er ikke så opplagt i mine øyne.

Store svingninger i kronekurs er ikke bra. Lønnskostnadene til disse firmaene som er i NOK og med mye inntekter i EUR/USD blir jo bra :stuck_out_tongue:

Ja, svingninger er selvsagt ikke bra, men om kursen er lav nå så er det de som mener det var kunstig høy før, og at den senere tidens svekkelse har vært et viktig bidrag til den norske økonomien. Hvordan situasjonen hadde vært dersom vi var med i euro-sonen kan man jo prøve å tenke over.

"Hadde Norge hatt en fastkurs på 7–8 kroner mot euroen, måtte vi ha ventet på at lønningene skulle bli høyere i utlandet, eller at alle gikk med på et kraftig lønnskutt her hjemme for å bedre konkurranseevnen, mener han.

– Vi måtte trolig hatt en veldig høy ledighet for å få dette til. Kronen har svekket seg nesten 50 prosent mot euroen og hele 80 prosent mot dollaren, uten at lønnen er blitt kuttet kraftig, sier Cekov, og legger til at kronen har gjort mye av tilpasningen.

Hvis kronen hadde vært sterkere, ville tilpasningen vært vondere, med en høyere arbeidsledighet."

Har Danmark hatt mye høyere arbeidsledighet enn Norge? Siden de kjører en fastkurspolitikk?

3 Likes

Nei, men vet ikke om det er en god målestokk? Norge har en litt spesiell økonomi.

Poenget mitt er at jeg ikke ser hvordan du ellers kunne komme med konklusjonen din for norge. Er det noen andre land med fastkurs som har høy ledighet?