Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det er valuastrateg Cekovs konklusjon, ikke min, han mente NOK var kunstig høy for noen år siden, blant annet på grunn av høye oljeinvesteringer og gjeldsuro i EU, - at NOK dermed ble ansett som en trygg havn, den tiden er forbi, og det skal man, i følge ham, være glad for. Det med Norge i eurosonen var mest et tankespinn som jeg gjerne legger død.

Valutastrateger pleier å være minst like forvirret som alle andre når det gjelder NOK. Går selvsagt an å prøve å forklare svekkelsen ettertid da.

5 Likes

Noen som husker denne?

4 Likes

Andreassen: “Vi får deflasjon (fallende priser, red.anm.) i Norge i 2022 og 2023 hvis kronen blir liggende på 9 kroner.”

Slik gikk det ikke …

Men argumentene hans for at en sterk krone er uheldig er nå etter min mening likevel relevante.

Vanskelig å spå den norske krona.
All fiat-penger er nok uansett så og si verdiløst 100 år frem i tid.

1 Like

liker at du tenker langsiktig!

2 Likes

Heheh. Nei så langt frem i tid må jeg innrømme jeg ikke tenker :sweat_smile: Men ja jeg er positiv til disse “nye pengene” som har kommet de siste årene. Er klar over dette ikke er tråden til å diskutere krypto. Liker svingningene også :slight_smile:

Hei. Jeg søker jobb hos deg. Jeg er ikke godt likt og er kontrær på det meste samfunnet slenger på meg. Jeg kan tilby en tankegang som går uhavhengig av hva folk sier. Har de rett er jeg stort sett enig, det er bare det at de aldri har det. <uvaksinert mot covid, gjeldsfri og fri fri(betyr at jeg gjør hva jeg vil).

1 Like

Ser ikke ut som krona får noe drahjelp fra oljeprisen heller i nærmeste fremtid.

Merkelig verden vi lever i. Noen kjemper mot inflasjon, mens andre kjemper mot deflasjon.

2 Likes

Hvis oljeprisen går lavt nok, så ender vi opp med å selge eiendeler fra oljefondet og kjøpe kroner, så ironisk nok, så…

3 Likes

Når eiendomsmarkedet innenlands strupes og verden går over fra å kjøpe varer til tjenester, så gir dette litt mening?

1 Like

Et lite dypdykk her

2 Likes

“Bache utelukker temmelig bastant at intervensjoner er aktuelle for Norges Bank. De fører i beste fall til helt kortsiktige utslag.”

2 Likes

Så da er det på bordet. :joy:

Skulle likt og sett reaksjonen for de ulike valutaparene dersom internasjonalt anerkjente Stoltenberg faktisk ble sentralbanksjef eller entret politikken for å varsle «opprydning». Da hadde vi sett noen bevegelser som vi aldri har sett før.

  • Handelsoverskuddet er månedlig rekordhøyt sammenliknet med siste 10 år
  • nbim er rekordhøyt, også målt i dollar
  • Det står ikke på bnp vekst(energi) handelsoverskudd eller penger på bok som dekker fastlandsunderskuddet…

hva står igjen som forklaringsfaktorer mon tro…

«usikkerhet rundt energipriser»…

Det gjelder Polen, Moldova, Bulgaria,
Kina, euro, dollar, danske kroner - Alle valutapar.

Og det er trenden siste 15 årene, med akselerasjon siste 3. som om det ikke er gigantisk politisk økonomisk risiko i mange av disse landene som er høyere enn Norge.

Det er politisk!

9 Likes

Så noe om at norsk sparing går til utlandet. Vet ikke om det er tilfellet. Hvis det er saken, så kan det jo bli interessant når det snur.

Men det investeres jo ikke i Norge? :face_with_raised_eyebrow:

1 Like

Bulgaria har vel en peg mot euro om jeg husker riktig, men fantastisk at fattiglandet Moldova’s valuta styrker seg såppass mot NOK.

Spess mtp 1 billion USD forsvant fra banksystemet deres 10 år tilbake i tid så skulle man tro tilliten gikk i favør NOK på det meste :thinking:

3 Likes

2 Likes