Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Med den logikken der så kan du jo bare justere for ting som Johan Sverdrup produksjonsøkningen i desember 2022 på 200.000 fat om dagen. Eller ca 160 mill om dagen/60 milliarder i inntjening.

Den økningen, hvor 72% blir beskattet og inntektene går direkte til nbim, så vil dette kun hjelpe i form av større nbim og større dekning av fastlandsunderskudd. Penger i seg selv er ikke en løsning dersom vi ikke skaper verdier med de. Men de brukes til å investere samt gi kapital til andre land, ikke vårt eget.

6 Likes

Det var poenget mitt. Det styrker ikke krona.

4 Likes

I EU gikk inflasjonen ned i oktober, i Norge gikk den opp!!

Det er ganske dramatisk, særlig mtp på YOY utvikling på energipriser.
For i oktober og november får vi drahjelp, nedover, fra energipriser på inflasjonen, men ikke fra desember og utover.

7 Likes

Det er vel denne søppelvalutaen som vi har diskutert en del som utgjør mye. NOK styrker seg merkelig nok på denne nyheten. Styrker seg mest sannsynlig pga det går mot renteøkning, men artig reaksjon.

2 Likes

Svak krone gir høy inflasjon, høy inflasjon gir høyere rente, høyere rente gir sterkere krone. Noe i den dur?

3 Likes

Kan vel være fordi markedet priser inn rentehopp i Norge til julegave som mye sikrere enn før.

3 Likes

Ja ser dere begge svarte rett etter jeg redigerte. Blir julegave fra Norges Bank ja. Ang kursreaksjonen blir jeg heller ikke overasket om dagen ender i minus for NOK igjen.

3 Likes

Må være en deilig følelse for de som bare har tviholdt på valutalånet opp igjennom årene og ikke kommet seg ut av det :sweat_smile: Nå er ikke rentene der heller billige.

1 Like

Sveits har fortsatt 1,75 %, men for de som har euro-lån har de mistet alle “goder”.

Men lånet i sveitserfranc har vel vokst hurtigere. 1 chf var vel under 5 kr i 2007. Nå er den 12,31.
Uansett de som var inne da. Har enten blitt tvunget ut av det eller måtte ha gått inn med veldig mye penger bare for å ha det.

1 Like

Ja, det var derfor jeg satte “goder” i kolon. Lånet har vokst i norske kroner, men har man nok sikkerhet og kun er ute etter rentedifferansen så har man klart seg rimelig greit. Det er nok en god del som sitter med lån i CHF / NOK fra 5-tallet og som har 120 % mer i lån nå enn på inngåelsestidspunktet. Valutaspekulasjoner er verre enn aksjespekulasjoner og beløpene er ofte større og knyttet til store verdier som hus og næringseiendom. Nå som man sikkert burde se på det som et case tipper jeg interessen er laber.

2 Likes

Heheh. Helt ok at lånet dobbler seg så lenge man sparer noen lapper på renteutgifter :sweat_smile:

Helt korrekt. Er farlige greier det der. Jeg hadde det selv noen år. Ble tap totalt sett, men ser man NOK-utviklingen i ettertid så ble det peanutts i forhold til hva det kunne blitt :sweat_smile::see_no_evil:

2 Likes

Du tok tapet, tror det er det viktigste punktet her. Ta tapet mens det ikke er et problem.

2 Likes

Og folk lurer på hvorfor det er høy prisvekst og press i alle kritiske etater. Dette blir bare verre. Vanlige folks tur!

8 Likes

Løsningen i mine øyne er å sørge for at Ukraina vinner krigen mot Russland, slik at de slipper å flykte. Vi har gjort mye, men kan gjøre mer, feks med ammo produksjon. Vi kan også legge press på andre land for å hjelpe. Og evt kjøpe utstyr fra USA og gi til Ukraina.

Vi har kanskje tatt i mot flere enn fra nabolandene, men en brøkdel av feks Polen. Sverige har nok tatt i mot mye flere andre asylsøkere, så vi kan ta disse. :sweat_smile:

5 Likes

Prøver litt bear igjen. Ned og sette dobbeltbunn i omx før videre oppgang?

3 Likes

Den trendkanalen her har holdt seg lenge nå:

“tegnet” den opprinnelig ut fra de tre første bunnpunktene :slight_smile:

2 Likes

US må vel snart trykke en hel del nye penger for å klare å betjene gjelden sin. Inflasjonen er heller ikke veldig høy over dammen. Snart en ny runde med QE? :thinking:

1 Like

Ganske så brå vending i andelen bearish fra en uke til en annen!

Pr 1.november var bearish-andelen på hele 50,3 %, en uke senere halveres den til 27,2 %, uten at bull-andelen vokser tilsvarende mer av den grunn. Andelen markedsnøytrale endres også noe.

3 Likes

Spennende å se neste uke igjen, merker at jeg selv begynner å falle tilbake mer mot bear igjen nå…

1 Like