Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Pleier det ikke være noen veldig gode måneder vi går inn i nå stort sett? :thinking:

Ser at hvis huset mitt var fullt belånt, så hadde det kostet 22k/mnd bare i renter etter skattefradraget på 22%.

Begynner å tenke at noe av det mer lønnsomme å investere i vil være eiendom. Spesielt hvis prisene der fortsetter å gå ned et års tid til. 5% ned og 4% inflasjon vil si at prisene er ned 9% vs lønn.

3 Likes

Nå er det på tide at Politikerne hører på økonomene og tar grep.

3 Likes

“Det nytter ikke med null inflasjon hvis vi det vi importerer blir 10-15 prosent dyrere hvert år”

“Kronekursen ned 70% de siste ti årene. Vi snakker med internasjonale fond i London og Zürich hele tiden. Ingen er i nærheten av å investere i Norge.”

13 Likes

Det er så enkelt så enkelt. Staten må øke utgiftene, så Norges Bank blir tvunget til å kjøpe kroner i markedet for å dekke statens utgifter. Hva er det Norge kunne trengt akkurat nå som koster mye, men ikke fører til enorm prisvekst? Noe som senker inflasjonen kanskje? Hva med å endelig satse på atomkraft? Bygge et giga-anlegg rett utenfor Oslo, så har man billig strøm til øst- og sørlandet og samtidig beskytter resten av landet mot prissmitte fra Europa? Kort vei for avfallstransport til anlegget i Finland og 0 klimagassutslipp? Vi kan bli en “kun eksport”-nasjon på strøm og tjene bøttevis gjennom hver vinter når Europa trenger mer energi enn sol og vind klarer å generere. Det er win-win-win-win for hele sulamitten. De eneste taperne er Oljefondet midlertidig, som får litt mindre innskudd og kraftbedriftene generelt, som vil oppleve økt konkurranse. Hadde vært så deilig å se noen politikere ta til orde for dette.

8 Likes

Fortsetter denne triste utviklingen for kronekursen så blir det vel snart nordmenn som reiser til Polen for å jobbe :sweat_smile:

5 Likes

S&P opp +7%
Nasdaq opp +10%
Europa bid

BCOM falt til nære low (101)
Yields har falt

Strategisk bullish mellomperiode uavhengig av veien videre.

2 Likes

Hvordan tenker du ang krona? Er det bunnen vi er på nå eller blir det brudd og nye bunnoteringer?

Vanskelig å si, men gitt det økende kostpresset på befolkning og importsiden vil det til slutt gi politiske konsekvenser- så hvis jeg skulle sagt en retning ville jeg sagt long krona herifra, men det krever et totalt skifte politisk og det virker som om det kreves en del mer smerte før man våkner opp

8 Likes

Ut på SL igjen eller? :see_no_evil:

2 Likes

Ikke enda :sweat: hva skjer?

Russell 2000 opp 5 %.
Helt klart Risk On i markedet.

3 Likes

Tid for skifte.

1 Like

Veldig usikker på dette rallyet

Nå skal alle lures inn igjen?

Hvem er ute? :wink:

1 Like

Hehe det kan du si :slight_smile:

Dette er det raskeste rallyet jeg har sett siden QE. Dette er rally på yields og arbeidsmarkedet.
Som jeg har poengtert har det gitt mening å playe long siden i både aksjer og bonds før nyåret og ligge foran asset allocation + risk on på redusert yieldpress ettersom ingenting har knekt med det massive volumet på treasury siden pluss reduksjon i råvarekost.

All charts look bearish at bottoms, all charts look bullish at local tops.

8 Likes

Er ikke sikker om jeg kjøper rapporten. Helseforsikring er DEFINITIVT ikke ned 34% og er blitt flagget som helt feil opp mot realiteten. Ikke at dette betyr så mye for markedet sin retning i skrivende stund. Mat er på 4%, Energi olje og bensin ned, men elektrisitet opp. MoM. Det er helt vilt at en “beat” på 0.1% skal tilsvare en slik reaksjon som dette.

Det er helt skremmende å se hvor mye penger som er i omløp på det som nå ikke kan kalles annet enn gambling.

6 Likes

Tar en time out fra bear og følger med fra sidelinjen litt :face_with_monocle:

4 Likes

Nyboligsalget raste 28 prosent i oktober: – Under finanskrisenivå – E24

Nyboligsalget raste 28 prosent i oktober: – Under finanskrisenivå

Salget av nye boliger fortsetter å falle sammenlignet med samme tid ifjor.
– I oktober 2023 er tolvmånederssalget lavere enn bunnpunktet under finanskrisen, sier administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening, Lars Jacob Hiim.

  • Salget av nye boliger i oktober 2023 er 28 prosent under salget oktober 2022.
  • Igangsetting av nye boliger i oktober 2023 er 12 prosent under oktober 2022.

– Dessverre tror vi at markedet for salg og igangsetting av nye
boliger skal falle ytterligere, da det er varslet enda en renteheving i desember, sier han.

2 Likes