Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

10% ned i kryptomarkedet er nada. De fleste jeg følger er fortsatt opp flere hundre prosent de siste månedene.

1 Like

Fantastisk hvordan det ikke finnes selgere fra alle disse utrolig vellykkede kjøperne.

Eksisterer det ikke selgere?

Enhver selger har en kjøper.

Sitat «de fleste jeg følger er i hundrevis av prosent i pluss» - ergo så er det en annen side av den samme mynten du ikke eksponeres mot. Ergo de fleste du følger er personer med høy risk i en volatil sektor, og som investerer i de mindre valutaene enn de desidert to største som står for 60% av verdiene i sektoren

2 Likes

Kan hende at noen er lure og selger på topp, eller kanskje de selger på vei opp, hvem vet.

What is the dumb money indicator?

‘Dumb Money Confidence’ incorporates several indicators showing a record of cycling to extremes . These indicators calculate the activity of retail traders and other participants who tend to follow the trend.

Like interessant som å se at det forholdsvis ofte er “dumb money” som treffer toppen (dvs high reading", så er det at “smart money” ofte treffer bunn.

3 Likes

For mange finnes det en tredje strategi, «the long only» hvor man hverken er dum eller smart og får noe så kjedelig som markedsavkastningen

I 2023 ble den 25 %. Ganske så bra betalt for å være midt på treet smart og bare hente ut det markedet gav. En udiskutabel positiv effekt ved det er at man slipper å lese / ta stilling til hvorfor, mot alle odds, markedet skulle stige så mye i 2023.

De fleste tar stort sett feil når de skal spå, så hvorfor ta risikoen med å følge et barometer som til de grader tar så feil?

15 Likes

Det er helt riktig, 95% her inne, samme der ute, bør ikke kommentere eller drive med aktiv forvaltning, folk flest er milevis unna å forstå de komplekse markedsdynamikkene. Med long only så er det bare å pakke sakene, og forvent average results. Funker bra for de aller fleste.

Frem til nå. De fleste kommer til å tape mer fremover (Merk; mer enn indeks) med mindre de enten tar ned risiko kraftig(vekting typ «graham approach» range [30/70-70/30] ratio) eller er aktive og vet hva de driver med. Kina er nede, s&p 493 ex mag7 opp +12% for året etter filleristing 2022, rut2000 opp + 14% på 6 år siden 2018 high. Oslo børs underliggende ex large cap er rivd i fillebiter.

Markedet trenger refinansiering på lavere nivå, og akkurat nå får de det. Finnes mange muligheter, men det krever jobb. Ikke nødvendigvis å øke risk, men en aktiv profil. Tviler på at noen som leser her inne leser fordi de lukker fondene sine for året nå.

11 Likes

Jeg er helt enig med deg her Havana; man kan gjøre det godt også med aktive valg / aktive fond.

Det som er vanskeligst er å time markedsbevegelsene i det korte bildet. I 2022 var MSCI ACWI ned 10 % en måned, opp tilsvarende 3 måneder etterpå. Kult for de som klarer å ri vol, håpløst for de som springer etter kortsiktig frykt og eufori.

Har selv 80 % av fondsmidlene i aktive fond, 20 % i indeks. Har redusert modne markeder betydelig i løpet av desember 2023, vektet opp tilsvarende i fremvoksende. Dette er ikke et tre måneders bett, det er long term når pendelen igjen skal svinge fra USA & Japan til de billigere markedene. Verdsettelsen i Kina er nå på 50 års lav versus nivået i USA. Dette blir ikke hentet inn på tre måneder, så den største fienden for mange er evnen / utholdenheten som kreves for å være langsiktig i strategien.

Full respekt for de som følger så godt med som Havana og som forstår tilgjengelige instrumenter for å agere på det de leser. Oppsiden er formidabel bare på to ukers sykluser, men tar man feil blir man wipet ut og liggende en stund til selvtilliten kommer tilbake. Det er heller ikke en sport som er egnet for så veldig mange, man får finne sin vei og akseptere at det tar tid å bygge verdier. Nettopp derfor tror jeg fristelsen for å pynte på resultatene underveis trigger ønsket om å time bevegelsene i mellomtiden. Sistnevnte har beviselig medført at mange taper bortimot halvparten av verdistigningen man hadde fått det samme året ved å bare sitte rolig i båten. Igjen; langsiktighet er krevende :sweat_smile:

7 Likes

Hvis man hadde hørt på de som var og er bear her så hadde man gått glipp av fantastisk avkastning på aksjer i 2023.

8 Likes

Hvis man hadde hørt på de som var her inne så kunne man lært noe. Det er eneste grunnen til at noen bør bruke tiden her. Har man ingen tips eller triks til å redusere risk eller catche markedsturns bør man la noen andre forvalte pengene sine eller gå etf med riktig bond/stock sammensetning ref kommentarer ovenfor.

Long siden: Jeg anbefalte long meta, tesla og tech på tampen av 2022 og inn i 2023. Jeg redegjorde for bullish thrust signal som trigget januar 2023 som pleier å være starten på nytt sekulært bullmarked. Jeg anbefalte å gå long ut 23’ i oktober. Jeg anbefalte long renter og TLT på 90 tallet. Jeg anbefalte long vol for 2 dager siden. Treffer jeg på alt? Nei. Treffer jeg på mye? Ja, spesielt long siden fordi jeg svært sensitiv på risk for long siden.

Er man her inne for å diskutere risk/reward? Ja. Er det noen som ikke får noe ut av det foreslår jeg å titte et annet sted. Full forståelse for at man ikke trader futures, derivater eller opsjoner, men da vil man heller ikke få utbytte av de mulighetene som kommenteres her inne. Det vil variere.

14 Likes

Svaret og det riktige for nesten alle er bel egentlig å sitte i indeks og fylle på jevnt og trutt
Grunnen til at man kjøper enkeltaksjer er først og fremst fordi det er morsomt. Men også jævlig slitsomt og det stjeler enormt med tid
Sitte klistret til markedet i arbeidstiden, lese seg gul og blå på diverse forum og også videre utover kvelden :grimacing:
Har man begynt er det vanskelig å stoppe

3 Likes

Du er vel den klareste traderen her, går mellom bear og Bull jevnlig.

1 Like

Ja, Bingo, skjønt at du mener dette. Nok sagt om dette nå for alle parter.

Jeg gikk “long” i Equinor på fredag på 322 kr. for å ha muligheten til å være “short”, om det gir mening. Makset rammelånet og brukte alle sparepengene. Kan for lite om å handle opsjoner, etf, derivater og en haug med andre ting på tre bokstaver

Motivet var todelt; redusere formueskatten, og få en hedge der geopolitisk uro vil drive energiprisene, pluss redusert uro som drivkraft for økt energietterspørsel. Lite å tape basert på dette regnestykket var tanken, og akseptabel risk/reward da det er en aksje jeg kan dumpe på sekundet uten å ha stor påvirkning på kursen.

Så langt “in the money” og det ser lyst ut for morgendagen, men mye kan skje før den tid.

Jeg forstod ikke helt- for nysgjerrighetens skyld kan du forklare litt mer nøyaktig hvordan du tenker med denne i et talleksempel? Ta 100 som 100% portefølje og x av de som longposisjon i eqnr og hvordan skal du offsette med shorten? Høres uansett ikke helt bra ut å bruke alle sparepenger, men jeg skal ikke si noe uten å skjønne hedgen

79 % av totalen i eqnr, og jeg tåler fint å sitte long i den, uavhengig av belåning, men følger ganske kontinuerlig underliggende faktorer og kursutvikling, og tar promte gevinst eller tap innenfor de fluktueringer jeg ser for meg. Så med short så mener jeg at jeg ikke sitter med ned under innkjøpspris, altså en enkel trade som er lett å komme seg ut av, men hvor jeg ser oppsiden som forklart i forrige innlegg, og hvor nedsiden er redusert.

Gir kanskje ikke menig for de som har erfaring med diverse instrumenter, men er for meg en måte å være “all inn” med et slipp ut av fengsel-kort.

Da er du ikke short på noen tidspunkt, da er du kun long? Det du kan gjøre for å sikre deg gap-down bevegelser du ikke får gjort noe med er å bruke nyse tickeren til Equinor for å kjøpe salgsopsjoner i dollar. Strike 315 feks.

5 Likes

Liten digresjon og et spørsmål; med det som du nevner her, vil det da også ligge en implisitt forventning til lavere oljepris i årene som kommer? Mener å ha hørt at lave oljepriser er en av, om ikke den største, driverene for vekst i fremvoksende markeder?

Hvis man ser til de to største økonomiene i Emerging Markets; Kina og India, så er svaret ja.
De er begge netto oljeimportører og er tjent med lav oljepris. Lavere energipriser stimulerer generelle driftskostnader og gir naturlig nok økt lønnsomhet. For land som Brasil og Mexico, som også er EM, vil lavere oljepris derimot slå negativt siden de er netto eksportører, så det er nyanser også i disse markedene.

Nå har det vært populært å være long US og short China en del år, men man skal ikke tilbake lengre enn perioden 2000 til 2014 hvor det var null avkastning å hente fra S&P 500, mens fremvoksende markeder gikk som en kule. Siden 2014 har US vært i førersetet for avkastning, drevet av gigantene.

Ting vil snu igjen, USA kommer ikke til å være markedsledende i et hvert fremtidsscenario, så de som sparer i indeksfond og har 65 % vekt mot USA med det, bør være klar over hva som skjer når syklusen endres. Hvis den endres da… :wink:

9 Likes

Denne tråden er et sammensurium av minst tre forskjellige tema.

  • En tradingblogg fra Havana (en veldig interessant sådann).

  • En tråd for bear-produkter hvor folk kan snakke om å sitte i cash eller gå inn og ut av bear-derivater.

  • En generell makro-tråd, fordi begge de to andre ofte forklarer posisjonene sine utfra makro.

En kan godt spørre seg om tråden hadde hatt godt av et navnebytte, eller en opp-splitting. Det som i hvert fall er ganske sikkert er at å sitte permalong i indeks ikke er et tema for tråden, selv om det ga et svært godt resultat i 2023 (og det er heller ikke et interessant objekt for diskusjon generelt siden svaret alltid vil være det samme, sitt i indeks om du ikke vet noe mer enn markedet).

8 Likes