Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

The current figures are nearly double the average number of bankruptcies in the years preceding the pandemic. This translates to approximately a dozen businesses declaring bankruptcy every day. And corporate bankruptcies are at levels not seen since the 1990s.

4 Likes

Ser ikke så galt ut her hjemme enda

Interessant å følge med rente-debatten her i Norge. Har lagt merke til at det finnes noen som går “mot strømmen” og sier at vi får langt færre rente enn det markedet forventer:

I så fall er vel jeg enda mer mot strømmen for jeg er ikke sikker på at vi for noen kutt i det hele tatt i 2024, og kanskje ikke i 2025 heller. Med mindre det går skikkelig dårlig, ikke sånn “resesjons-dårlig”, mer sånn pandemi- eller finaskrisedårlig.

Og grunnen er en “detalj” jeg tror mange misforstår. For i august 2020 gjorde FED en viktig, men tilsynelatende liten forandring:

Mao, frem til 27. august 2020, var alt greit når man nådde 2%, mens nå er det 2**% i snitt OG over tid.**

Har man et minimum av kunnskap om de 4 regne-artene (pluss, minus, dele og gange) så skjønner man at det ikke er en triviell forandring. Like fullt virker det som om mange, økonomer inkludert, ikke har fått med seg denne “detaljen”.

Satt på spissen; selv om inflasjonen skulle falle som den rød :red_square: linjen under, så havner vi ikke på 2%-inflasjonsmålet (PCE er FEDs styringsfavoritt for inflasjon) , den gule linjen :yellow_square: før vi er på deflasjonsnivå YoY, om “over time” er litt tid, som feks mellom de grønne linjene :green_square:

Siden snittet av 6%, 2% og -2% for 3 målepunkter over 2 år er 2%. Nå er kanskje 2 år for lang tid for “average over time”, siden FED holder kortene tett til brystet om akkurat det. Men det er neppe 2 måneder, og ser vi bakover så snakker vi nok minst 1 år, så det blir uansett lenge til inflasjonen over tid blir lavere enn 2%.

Særlig fordi energi-komponenten som har bidratt YoY til å få dra ned inflasjonen kraftig, frem til desember 2023 og januar 2024 “mister futten”, da det ikke lenger er noe fall i energipirser YoY, hovedkomponenten “service” er veldig treg, forandrer seg minimalt.

Rettelsene “Guide to Changes” FED gjorde på inflasjonsmålet i august 2020 kan man finne her:

Og forandringen vi snakker om er gjenkjennelig for all som jobber med en PC.

3 Likes

Nå er del vel core pce som er favorittindikatoren, som ser bort fra mat og energi (som du virker å legge stor vekt på). Denne har nå hatt lave tall MoM siden juni 2023. Jo flere måneder de klarer å holde den der, jo lavere inflasjon “over tid”. Den tekstredigeringen i rødt som du viser ble skrevet et halvt års tid ut i koronaen, jeg tolker det som et grønt lys for å opprettholde de lave rentene selv om inflasjonen begynner å bevege seg oppover, særlig når man leser avslutningen av den redigerte setningen til slutt. Skjønner ikke hvorfor de skulle holde “kortene tett til brystet” med hva de mener med “over tid”. Når det er sagt , så virker det som mye pose og sekk tas for gitt i markedet.

3 Likes

Nemlig, og den andre siden av den krona er vi på nå: Core PCE skal godt under 2%, og være der en god stund, før FED i det hele tatt tenker på å sette ned rentene, og etter mine beregninger kan det gå både 2024 og 2025 før det skjer.

Dessuten, nå har FED endelig fått tilbake rentevåpenet sitt, og det er ikke noe våpen hvis de psyker ut bare Wall Street sutrer litt, eller vi har en liten resesjon. Skal det være et våpen, så må det funke, så det betyr at går renta nedover så skal det være en veldig god grunn.

Men vi får se, mine tips for rentnedsettelser er helt i ytterkant, med god margin av det alle økonmiekspertene i Norge mener.

Og når jeg likevel begrunner det i FED er det fordi Norges bank kan ikke sette ned renta masse hvis FED holder nivået, da krasjer krona.

Har liten tro på særlige rentekutt fra NB før de i tillegg til inflasjonsmålet ser at kronen blir ubehagelig sterk. Fortsatt svak krone vil medføre høyere inflasjon over lengre tid enn tidligere forutsett, og styrkingen av NOK som “mange” snakker om tror jeg ikke er fundamentalt forankret.

Det står ikke en kø av internasjonale oljeselskaper som har planer om å investere gigantiske summer på norsk sokkel, og veldig mange ser på investeringer i fossil industri som mer og mer uspiselig (politisk ukorrekt).

1 Like

Jeg tipper også NB vil holde renten høy en lengre periode. Spørsmålet blir hvor lenge de skal fucke til byggebransjen…

1 Like

Jeg tror byggebransjen knekker, og at vi har liten grunn til å håpe på soft landing her på berget. Med NB så løsrevet fra det politiske så er deres troverdighet avhengig at vurderinger som “kun” er basert på kalde kliniske tall som ikke tillater at det man ser veldig mye ut over øyeblikksbildet. Håper dog jeg tar feil, og vi har jo tidligere sett at de har pondus og baller til å trå til om det er krise, men “problemet” er at vi nå ikke har den samme krisen.

Men om de setter ned renten nå og det blir rundt 5% lønnsoppgjør så er det umulig å få inflasjonen ned til 2%. Alt for mange har da fremdeles veldig romslig økonomi.
Arbeidsledighet og frykt må til for å knekke inflasjonen. Den går ikke raskt over. Men etterhvert kan vi selvsagt kutte LITT nå som vi endelig har inflasjonen nærmere rentene, men vi kan ikke slippe animal spirits fri og kjøre på igjen. Da blir det bare ny økning i inflasjonen med nye økninger, som egentlig er kanskje uunngåelig.
Norge må uansett vente til utenlandske sentralbanker har kuttet minimum en gang før vi tenker på å kutte. De opplever lignende problemer som vi med lønn som holder oppe inflasjonen.
Selvsagt hjelper ikke Houthiene heller.

1 Like

Netflix gikk + 11%

Hva sier det oss? Folk ser på tv og de forbedrer passordeling.

Bil/growth/hype?

Tesla -12%

Sprakk første del av AI bobla?

Texas instruments guidet veldig dårlig denne uka. Varelager +45% og earnings ned -10%
"Texas Instruments has the chip industry’s biggest customer list and the most varied product range, making its forecasts an indicator of demand across the economy." -Bloomberg

Intel guider lavere etterspørsel eller chipper. 2B miss guidance for Q1. -15% lavere.
Isolert eller starten på noe?

11 Likes

Det er for dyrt for folk å gjøre ting ute så da blir de sittende hjemme med hvert sitt Netflix abonnement

2 Likes

Jeg var tidlig ute med å advare om overproduksjon av el-biler

8 Likes

Slowly at first, then all at once.

1 Like

Hele bilmarkedet sliter big time nå.

Ikke bare Tesla.

2 Likes

Ja jeg husker vi diskuterte dette med noen Tesla-bulls i juni. Har du oppdatert chart fra coverdrive holmes? Jeg har ikke tilgang til twitter.

Ja, veldig tidlig ute, aksjen gikk opp 61% etterpå. Nå er kursen ca den samme som når du advarte dog. :slight_smile:

5 Likes

Håper ikke noen tolket det som et aksje-tips. Jeg har aldri shortet enkeltaksjer. Tok det opp som et symptom på den økonomiske utviklingen som jeg tror kommer fremover.

4 Likes

De overproduserte 37k i 2023, så relativt innafor? I 2022, så solgte de 1,31m. Veksten for 2023 var altså på 38%.
image

3 Likes

Og f eks. s&p500 er opp 20% eller deromkring.

1 Like