Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Tja, Toyota er i ATH med P/E 10.

2 Likes

ATH på P/E 10 høres ut som at Toyota tjener godt med penger, og gjør det godt.

Og Toyota er vel eneste viktige bilmerke uten El-bil satsning.

Så da er vi vel «full circle», hele bilbransjen sliter bortsett fra Toyota, som ikke satser på El-bil.

Og tallene i Norge er jo interessante, i november 2023 gikk bilsalget ned med nesten 50% år over, og nær 90% av nybilsalget i Norge er nå El-bil.

2 Likes

Tenker mer på salg av biler på generelt basis. Har vel ikke akkurat manglet på artikler on sviktende salg både her i Norge, og problemer for GM, Ford osv i USA. Og problemer med el-biler i Kina.

Men har ikke satt meg noe særlig inn i det. Bare observert på generelt basis.

1 Like

Det var bare et eksempel, BMW er på ca 95, ath 113, p/e 5,45, direkteavkastning 9 %.

Stellantis: 10% unna ath, p/e3.

Men Toyota er svært dyktige på å tilpasse seg markedet.

2 Likes

De siste årene, så har man kunne ignorere rentekostnader på bil fordi renten har vært så lav. Hvis du i dag kan kjøpe en elbil til 500k eller 250k for tilsvarende bensinbil (ikke i Norge med avgifter altså), så vil elbilen koste 12.500 kr mer i renteutgifter i året, så da var det ikke nødvendigvis så himla lukrativt.

I utlandet, hvor det er ingen eller i beste fall langt mindre subsidier enn i Norge er det slik at

Når Tesla dumper nybil-prisene og subsidiene
forsvinner så skjønner jeg at El-bil salget i Norge stuper.

Tipper også at høy rente globalt vil bremse veksten i EV salg betydelig mtp verdifall og nybilpris for EV.

5 Likes

Bilsalget i 2023 var opp 9 %, det er mye. Kina trekker ned, ellers sterk vekst i eu, usa japan mm. På ose ser vi at bilfraktrederiene har hatt kurseksplosjon i 2022-2023.

Betydelig lavere vekst er forespeilet i 2024. Bilbransjen har vært i en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter korona med “chips and ships”, kraftig prisvekst på bruktbiler som følge av lange leveringstider mm. Nå synker bruktbilprisene jevnt og trutt og er en viktig driver mot lavere inflasjon. Og produsentene får opp leveringstallene igjen. Så er det slik at flere har bommet litt/mye på markedet innen
EV. Men at det skal være en sterk makroindikator er jeg uenig i, den gang som nå. Jeg ble visst “dempet/blokkert” (whatever) av holmes forrige gang jeg var uenig i dette, så jeg får la dere holde på med lagertallene.

2 Likes

Bilsalget er det første som knekker i en resesjon :ok_hand:

Hyttesalget i Norge gikk først :stuck_out_tongue:

1 Like

Nyboligbygging :see_no_evil:

3 Likes

Tesla sliter?
De hadde vel omsetning på 25,17 milliarder USD i q4 23.
Det er vel ny rekord?

Tesla sliter ikke, bare Tesla-aksjonærene, og det er jo en viktig forskjell her på bjørne-tråden, ned over 25% siden nyttår, ikke spesielt fett når knapt er ferdig med januar.

1 Like

Joda, men fremdeles opp underkant av 800% siste 5 år. Eller opp over 14300% siden de kom på børs

Volatilitet hører vel med der hvor avkastningen er stor.

Friendly reminder nr 2 Sahm rule:

20 stater er vel allerede over grensen på 0.5% , og retningen er hurtig oppover

4 Likes

Nordea: – Den myke landingen er oppnådd | Finansavisen

3 Likes

Så fint at det ble en myk landing da!

Jeg tror likevel konklusjonen om snarlig rentenedsettelse blir feil. Hvis økonomien klarer seg helt fint, og blir balansert på dagens rentenivå betyr det jo at nøytral real-rente nå ligger på et høyere nivå en før.

Så hvorfor stimulere økonomien med en rentenedsettelse når økonomien endelig havner på en «sweet spot», og samtidig gi fra seg rentevåpenet?
It makes no sense.

4 Likes

Hva tenker du her? Må da være bra at den stiger noe? Med så lav arbeidsledighet så er det kun ubrukelige folk bedriftene får tak i med mindre man øker lønnen kraftig da.

Hva tenker du på når du sier “den”? Renta?, Nøytral real-rente? Arbeidsledigheten?

arbeidsledigheten

Det er bra at den stiger noe. Det demper lønnspresset. Men det gjenstår å se om de greier å øke den noe uten at den fortsetter å øke mye.

Dette er det mest spennende å følge med på i tiden fremover, nå som inflasjonen virker å roe seg . Mer spennende enn el-biler i hvert fall.

1 Like