Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Mye nedbør ja, men må heller ikke glemme hvor mildt det er. Folk trenger nærmest ikke fyre nå i november.

1 Like

Tror selvsagt ikke at strømmen blir billig.

Men det er rart med det. Når alle forventer noe, så skjer mange ganger det motsatte i finansverden.

Som normalt på vestlandet mao.

2 Likes

Hehe, har nettopp stablet to paller med ved og i går fikk vi installert varmepumpe, og nå sier du det var bortkastet? :face_with_raised_eyebrow: :sweat_smile:

4 Likes

Heheh. Absolutt ikke bortkastet :+1::muscle:

1 Like

Blir dyrt så fort det blir kaldere nedover i Europa.

1 Like

Blir sikkert det samme med renta også. Når det blir rekord på fastrente til 10%,da snur det ned og styringsrenta er under null igjen på kort tid :see_no_evil:

3 Likes

Vel, akkurat dette er mer et naturlig fenomen av at prisen har snudd og ikke noe man kunne forutsi, når ville skje, men hva var klart. Når prisen snur vil noen sitte med kjipe nye fastprisavtaler, det er garantert.

Nei, man skal ha oppsøkt en fryktelig dyktig spåkone for å gjette riktig på dagens strømpris, noen uker tilbake.

3 Likes

SPX i 4000, fint rundt tall for at dette skal snu. Øker litt i mine bears :grimacing:

2 Likes

Vix sub 23, put’s begynne å bli attraktive igjen

2 Likes

Så du ikke sesongvarselet? :cowboy_hat_face:

Jeg er en av de som ikke har klaget over strømprisene, så derfor har jeg ikke giddet å følge med.

Men jeg har registrert at enkelte fikk panikk da gassprisen skjøt i været og spådde priser på 20-30 kroner pr KW.

1 Like

Hvis vi nå hadde hatt minus fem i Tyskland, så hadde vi vært på vei dit…

1 Like

Ja så en del eksperter som spådde det. Rystad som er ekspert på oljepris spådde vel oljeprisen i 240 usd i sommer som var, tidligere i år.

Så eksperter blir også revet med når panikken inntar :relaxed:

4 Likes

Tror det var mer før.

Nå har alle tilgang på rikelig med informasjon, så “mannen i gata” kan fint ta klokere beslutninger enn “eksperter”.

1 Like

En ting jeg har reagert på er hvorfor såkalte “eksperter” som er ute i media får såpass tiltro…

Når oljeprisen var høy sist gang var det ikke måte på hvor høyt dette skulle.
Når oljeprisene stupte under corona og vi var nede på 20 doller fatet, så var det ingen som var i tvil om at vi aldri kom til å gå over 60 dollar igjen.

Når så prisene nå gikk i taket på gass og olje har de kappes om å spå hvor høyt det skal. Og hver pullback er en kjøpsanledning.

Samme med aksjepriser. Meglerhusene kommer med estimater og det dem mener er fair price.
Etter Q rapporter kommer dem med nye estimat, men hvis markedet overgår estimatene, kommer dem diltende etter med høyere estimater.
Når så ting butter imot, nedjusterer dem. Dropper det hardere en estimatet, justerer dem nedsiden litt ekstra.

Og nesten alle som går ut å kommenterer gjør det ofte ut ifra sine egne posisjoner. Er en person short, vil han selvfølgelig prate markedet ned. Er man bull, motsatt.

Alle har en agenda… hele tiden. Uten unntak.

14 Likes

Enten det gjelder aksjer, økonomi eller politikk, så er det vel stadig mer påfallende for mange at sannheten typisk er det motsatte av hva «ekspertene» sier.

3 Likes

Har ikke lest akkurat denne spådommen, men ofte kommer jo eksperter med ulike scenarier.

Da ender det lett med at de mest ekstreme blir brukt som overskrifter i avisene.

Denne var gull (8 min lang)

5 Likes