Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hæ?? Blikke no kutt likkavel a?
Kan f** ikke stole på noen.

4 Likes

For de som har litt tid er denne innsiktsfull, og muligens særdeles god timing å vite om akkurat nå.

Handler om problemet med “options-income ETFs”, og hvorfor det fort kan være nå det bryter sammen. Basically en investering med mange muligheter for stadig små klipp (“steady income”), men hvor potensiell nedside undervurderes, og ikke minst det faktum at såpass mange har puttet penger i dette påvirker den tilsynelatende sikkerheten i instrumentet, samtidig som det påvirker fallhøyden.

Og mengden penger som har gått inn siste årene, og kan dra ned hele aksjemarkedet er solid mye større en sist det endte i tårer og tenners gnissel for mange.

Følgende artikkel fra FT viser flere og flere har blitt sugd inn i noe som kan være et “suckers bet”, og forklares som soild og sikkert av eksperter, med en ørliten disclaimer…

4 Likes

Mars 2025 ja, det er jo hvis alt går bra, går det plutselig skikkelig drit så kan vi jo få kutt før da.

1 Like

Hvorfor diskuterer man kutt? Alle tar feil på kuttene, men fortsetter å gi guide på nye kutt. Følg markedsrentene. Det er helt bortkastet tid. «Vi skal heve/kutte renten om 245 dager».

Pengemarkedsfond dumt?

Dow Jones er nå negativ for året.
Nasdaq er opp 6% for året.
S&p er ned 230 poeng.

8 Likes

Snakker vi om samme indeks her?

3 Likes

Han mener vel ned fra ath, altså “bare” opp ca 6 % hittil i år, hva nå enn det skulle illustrere.

2 Likes

Også opp 21% på ett år og 71% på 5 år.

2 Likes

Det illustrerer vel at jeg har tapt 1,5 % i år og mistet litt av pengene mine fordi jeg er long stocks :joy:

Når det er sagt så ligger det an til en korreksjon i USA nå, med uttalelsene fra powell og storbankene som har tjent som en vekker . Veldig mye stang inn som er tatt for gitt, nesten ingen som tror på hard landing. Vi har hatt en finansiell gullalder med gratis penger, når inflasjonen kommer tilbake gjør biden livet til powell alt for vanskelig med en hemningsløs pengebruk, som igjen gjør kutt i resten av verden vanskeligere. Om man skal gamble på slike nedganger er en annen sak. “Gode selskaper gir god avkastning” er den enkleste rettesnoren for meg.

9 Likes

Jepp, og det 364 dager etter “alt skal ned”-spådommen på denne bearfest- tråden. Her er det NM i cherry picking av gamle innlegg utstilt i “hva var det jeg sa”-montre. Hvis andre får noe ut av det så er det fint, jeg skal ikke forstyrre mer. Vi er tross alt i 2024.

6 Likes

turnen er ikke så vanskelig å beregne.

hva slags øvelser drives med egentlig? Nasdaq er opp 314% på 24 år siden dotcom peak. 6% årlig aggregert. Helt irrelevant for en shortposisjon i dag.

Diskuterer ikke long 6 år på short/trading tråden. De to henger sammen, short er ikke en long posisjon. Vanskelig dette.

1 Like

Var nå du som skreiv utviklingen så langt i år. Ser ingen skriverier om noe shortposisjon der.

Va mer for å få et perspektiv på om utvikligen så langt i år er interessant eller om utviklingen siste 12 måneder er interessant.

Men ja at en korreksjon er på sin plass nå er vi enige om. Det gikk vel flere uker imellom innlegg i denne tråden en periode noen uker tilbake. Det pleier å komme korreksjon da.

1 Like

Japan ned -3,5%. Største fall siden covid. -10% korreksjon nå.

Nasdaq futures ned -7% på 6 dager.

4 Likes

Krypto, olje og gull stiger.

1 Like

Bortsett fra stable coins er krypto ned 10-25% siste 7 dager

1 Like

Ja nå var det vel idag vi snakket om mtp angrepene i Iran. Hvor mye er det opp siste år, eller 5 år eller 10 år?

2 Likes

Vi andre snakker om siste uke

2 Likes

Så havana skriver japan er ned 3,5% siste uka?

2 Likes

Folk sliter med å separere de ulike tidsperspektivene.

Nvidia -15% på 3 uker
Apple -16% på 3 mnd.

Nasdaq er nå 6 dager rød på rad, og kun +4% i år.

Det ironiske er at jeg går mer long på trades intra med slike bevegelser. Høy vol nå, men vix beveger seg ikke til tross for sjette rød rad så mulighet for større fall

3 Likes

Dere snakker enda om sist uke. Eller er noen tidsperspektivforvirret?

2 Likes