Tja, er det ikke det faktum at stigende rente skal knekke aksjemarkedet (som jo var teorien for to år siden), så er det bare å snu argumentasjonen til at fallende rente er faktisk det som vil ødelegge aksjemarkedet.
Mulig jeg er enkelt skrudd sammen, men de tingene som som regel knekker markedet er det som brått og uventet dukker opp, ikke det forutsigbare.
En resesjon kommer i mange former, ikke alle er uønsket når motivet er å ta av presset i arbeidsmarkedet og galopperende prisøkninger. Verken FED, bedriftene eller konsumer lar seg styre av volumknapp, det er gass og brems med lagg som er mekanismene og det skipet har lang reaksjonstid. Etter hodeløs stimuli under Covid, hvor man kjørte power boost fremfor gass, så man den bratteste rentekurven på 40 år. Man skulle tro at få var rigget for å kunne leve OK med en slik oppgang, men det viser at både bedrifter og konsumenter var tilpasningsdyktige. Det mangler selvsagt ikke på konkurser og oppsigelser, men det er jo de facto hele poenget med å sette opp rentene. Farta måtte ned.
Jeg har lest disse argumentene om at rentenedsettelse skal være negativt for aksjemarkedet, men jeg mener mye av oppgangen man har sett siste 12 - 18 månedene er forventningsbasert nettopp fordi lavere renter vil gi mindre stramme budsjetter hos bedrift og forbruker. De som har hatt det tøft er høyt belånte selskaper og eiendomsinvestorer hvor man har måtte skrive ned verdier av varelager og eiendomsmasse og hvor EK versus gjeld ikke lengre er innenfor bankens krav. I 2021 kjørte man syndikater med 80 % belåning, nå sier banken så vidt ja til 30 %. Dette ser vi hver gang kriser kommer; penger blir dyrere og bankene strammer inn.
Med lavere renter vil eiendom reprises; se på Odin Eiendom siste 12 måneder med oppgang på 54 %. Det er ikke eiendommene i porteføljen som har steget så mye, det er investorene som kjøper og selger fond i sektoren som gjør reprising av verdiene før det faktisk skjer. Swiss Life porteføljene er fortsatt ned 20 % i samme periode, det er fordi der brukes markedsbasert VEK / NAV.
Så hvorfor skal investorer sende opp verdier av eiendom ( 60 % av verdiens verdier) og globale aksjer med 30 % hvis rentenedgang er negativt for markedene? De største investorene har lenge visst at rentene skal ned igjen og her hjemme kicker DNB ut 500 ansatte av samme grunn. (Som jo bare er en fake argumentasjon; de skal kvitte seg med daukjøttet, les Ruth på 62 som sitter i filialen på Hamar med null kundebesøk og inntjening, men det er enn annen sak).
Stor respekt for de som finner all verdens grafer for hvorfor inverterte kurver er grusomt og at dropp i inflasjon er tilfeldigheter og ikke en trend som vil gi rom for å sette ned rentene igjen, men basic er ofte at dersom forbruker og bedrifter har helt OK betingelser og fleksibilitet, så er summen år over år at nye verdier skapes og det sammen gjør bredden av globale, noterte selskaper.
Så jeg tenker at man skal ikke være så redd for den varslede og logiske resesjonen. Resesjonen er bremsen man trenger, spm er om det bremses soft og akseptabelt, eller for hardt og ting sporer av. En ny fasit har vi vel om 6 - 12 mnd, enn så lenge går verden videre fremover