Statlig strømstøtte demper priseffekten betydelig for vanlige forbrukere, men for hytteeiere og næringslivet gis det ikke strømstøtte
Det kan jo bli spennende å se om Bearfest/2023 etc. varer helt til 2025. Utvikling siden 01.01.2023:
Nasdaq100 - 95 %
SP500 - 55 %
Osebx - 24 %
Det har vært en vanvittig opptur for AI-leverandører, Nvidia opp over 800 % i det samme tidsrommet, consumer discretionary opp ca. 90 %, mens andre sektorer som eiendom har slitt med høye renter, f.eks. SP real estate opp “bare” 17 % i tidsrommet, SP energi nesten helt flatt.
Oppgangen ble vel tatt på forskudd i 2022
Absolutt! Sp energi var opp ca 50 % i 2022, men ett sted må man jo sette linjalen.
I oppgangstider er det dem som tar størst risk som tjener mest. Det vil ikke nødvendigvis si at de er de flinkeste. Det er i nedgangstider man ser hvem som har svømt nakne, - når tidevannet forsvinner (ref Buffett)
Får ikke helt tallene til å stemme, ser +21,86% for osebx siden 1/1/2013. I tillegg har nok svekket seg 8,5% mot SEK i samme periode og mer enn 14% mot dollar.
Jeg har selv hedget bear bettet med miners som har steget 47,3% målt i SEK i denne perioden.
Hvis du skal ha det med to desimaler må vi jo bestemme oss for klokkeslett også for denne periodens tidsrom, ikke bare årstall, som du oppgir til 2013, eller dag. Det vil jeg karakterisere som småprat. 21,86% blir 22% i min verden, Godt mulig jeg blingset litt på grafen også.
Vi får gjøre opp status når hele syklusen er gjennomgått
Børsen er åpen hver dag. Det er ikke noe hvordan det går “til slutt”. De som bommer med x antall år for deretter å si “hva var det jeg sa?” får holde på med sitt.
Ok for meg har det vært et innbringende år
Kjøpte meg inn igjen nå, litt under 1420 på Osebx.
Solgte på 1481 for 13 dager siden.
Gevinst 4,12%
Klar for nyttårsrally fra torsdag, etter rentemøte i FED
Dødskysset fungerer ikke hver gang, men hvem tar sjansen på dette er en av gangene med falsk signal. Millimeter fra å avgi signal nå
Tipper oppgang til over nyttår men at det bryter ned i januar
Sverige har jo begynt å sette ned renten, det er et typisk varsku om at nå kan det bli ekstremt ruglete. Man setter jo ned renten fordi man ser at den høye renten er i ferd med å kvele økonomien. Nå prøver de å redusere renten akkurat så fort at økonomien får puste, men ikke begynner å hyperventilere. Problemet er at av og til, så blir det for lite luft og økonomien dør. Da er det full utrykning og helikopter (penger) som er tingen.
Pang
Tror bunnen var rett etter åpning i dag og at vi ender året høyere enn idag.
Mer skeptisk til januar.
Blir spennende å følge! Kommer det nå eller i 2025? Aner ikke men jeg er glad for at jeg har forsikret meg med masse bear