Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hvilke bear produkter har du benyttet?

Først og fremst xact bear som gir meg -1,5 x eksponering mot omxs30

Mange bekker små

XACT Bear (ETF)
+3,69%

1 Like

Ser ut som det snur til rødt nå i statene 🫣

Se der ja

2 Likes

Hvor mye prosent av din formue har du i XACT Bear?

Har rett under to mill i xact bear, ca 1/3 av «investerbar formue» om jeg holder hus og hytte utenfor

4 Likes

Rødt i dag også - hvor er nissen? :santa:

Danske bjørner har det greit i dag, danske børsen ned mer enn 11%

1 Like

S&P futures ned 0,81%
OSEBX ned 0,73%

1 Like

Ikke overaskende at indeksen går ned hvis Novo er så dominerende.

Den største årsaken til oppgangen på børsen i København i 2023 er det danske legemiddelselskapet Novo Nordisk. Selskapet utgjør hele 58,7% av Morningstar Danmark-indeksen og har dermed svært stor innflytelse på indeksens resultater. Aksjen steg 50,36% i løpet av året og regnes nå som Europas største selskap målt etter markedsverdi.

Ikke rart nei, men ganske voldsomt med -13% for danske indekssparere i hjemmemarkedet.

C20 indeksen ned 11% ytd

1 Like

Er veldig usikker på råvarer, kan bli super bull eller krakk :man_shrugging:

Hva tror du om oljeprisen i 2025?

I det spørsmålet er det mye politikk, så må svare med litt forbehold…

Hvis OPEC+ ikke gjør noen store sprell, Ukraina ikke begynner å angripe russiske oljeledninger og Israel ikke bomber Iranske oljeinstallasjoner, så tror jeg oljeprisen vil holde seg på 60-80$ fatet. Jeg forventer egentlig en svak forverring i makro, så prisen kan finne på å bikke under 70$, men samtidig, så kan OPEC+ finne på å kutte enda litt for å ikke få for lav oljepris.

På den andre siden, så har du situasjonen der OPEC+ ikke helt blir enige og f.eks. Saudi Arabia øker produksjonen sin, da kan vi plutselig se oljepriser ned i 30-40$ i et kort tidsrom.

Eller så har du situasjonen der Ukraina klarer å ta ut massivt med russisk raffinerikapasitet og de derfor må selge mer av oljen sin. Da kan du få lavere oljepris og høyere diesel/bensinpris…

I utgangspunktet, så er jeg litt bearish til oljen og regner egentlig det gule området som at markedet sier: vi tror olje skal bli billigere, men vi er ikke sikre.

1 Like

Kommenter gjerne der du er uenig og enig, selv om jeg er mest interessert i der du er uenig. :smiley:

Som sagt så er jeg veldig usikker når det kommer til råvarenes utvikling fremover, kan se argumenter for bull og bear

Hvilke argumenter ser du på?

Det mest åpenbare, som at en resesjon vil gi svakere etterspørsel ref finanskrise scenario vs at vi opplever en knapphet på ressurser i kombinasjon med proteksjonisme og geopolitiske spenninger som vil drive prisene opp. Om du trekker de lange linjene har råvarene steget veldig lite i forhold til inflasjonen. Skal vi tilbake til en økonomi der hard assets verdsettes igjen fremfor tech?

4 Likes

Her er jo greia at OPEC+ holder tilbake oljeproduksjonen. Ellers hadde prisene vært lavere. I mellomtiden øker alle andre oljeproduksjonen sin. Innimellom, så virker det som at OPEC+ derfor slipper opp kontroll i et år eller så, slik at f.eks. norske oljeselskaper kutter prosjekter, kutter folk osv. Når prisene kommer opp igjen, så tar det lang tid å starte det opp igjen.

Oljeprisen i USD er kanskje relativt lav, men i f.eks. NOK, SEK og EUR, så er den ikke så lav. Disse valutaene har svekket seg mye de siste årene.

Ser den, som sagt sitter jeg på gjerdet