Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Beste bull argument er vel break even på shale som er ~63$. Syns det virker sannsynlig med priser omkring der vi har ligget siste par måneder.

1 Like

Hvordan ser etterspørselen ut i 2025 tror du?

Aktivitet på tråden :partying_face:
Da skal vi opp neste par uker. Er oversolgt :relieved:

1 Like

Jeg er vel ganske bearish mtp etterspørsel i 2025. I tillegg så har jeg nylig handlet noe Aker BP. Så det blir nok ned ettersom jeg nok vil holde den. Syns den virker som en god utbytteaksje,men er jo avhengig av oljepris😅
Tror de holder utbytte ved priser over 70.

1 Like

Rally i USA i kveld

2 Likes

30 års rente 4.92%

10 minus 2 renta fortsetter å øke, men siden de lange rentene øker fortere enn de korte så har vi en «bond bear steepner», som ikke nødvendigvis er et resesjons signal. Da må det være en «bond bull steepner», økningen i forskjell skyldes at de korte rentene faller.

Mao så har vi et perfekt set up for at det er FED som trigger resesjonen, og med stadig økende fallhøyde, kanskje også panikk i aksjemarkedet.

Set upet startet allerede i 18 september 2024, som jeg har forklart før mtp YoY inflasjonstall, og 2 kvartinger i kutt.

Mitt tips er at når DOGE settes i gang, så blir det den offisielle historien om hvorfor det smalt, da øker arbeidsledigheten, og frem til da normaliseres (revideres) alle tulletallene fra 2024.

FED popper ballongen når Trump sitter ved roret.

8 Likes

image

Det er ikke bare i US 30 års renta er på vei oppover, også i UK ha renta bare steget og steget siden september_

Og dratt på skikkelig siste par dager.

Og nivåmessig er 30-års renta på sitt høyeste nivå på…

26 år…, vi må faktisk tilbake på 90-tallet.

Problemet er selvsagt at statlig finansiering og belåning blir tøffere, og statens utgifter på gjeld blir tyngere og tyngere, og dessuten sentralbanken må kanskje heller sette opp renta enn å sette ned renta.

5 Likes

UK si økonomi etter Brexit har vært…

Er den egentlig noe bedre i EU? :sweat_smile:

Det er ett stort EU land som gjør det verre. De har hatt ennå verre (energi) politikk…

5 Likes

Topper snart ut på 5%?

Skyldes renteøkningen på 10 åringen i USA etter at FED senket den korte renta at markedet endelig begynner å bekymre seg for statsgjelden eller er det fordi økonomien går så bra?

«Is it different this time» eller er un-inverteringen nok en gang startskuddet for vanskeligere tider?

Hvis det skulle begynne å butte nå, så kan det bli vanskeligere for FED å senke renta uten å fyre opp inflasjonen igjen.

Kan vi allerede ha passert børstoppen?

3 Likes

Mye "good news is bad news"i usa nå, så det på siste arbeidsmarkedstall. Synes også flere av mag7-aksjene mister momentum, etter at tesla nå har fått en "innflytelsesrik"eier. Amerikanske børsen gjør det generelt mye dårligere under republikansk styre. Så mye som taler for svak indeks i USA fremover etter min mening.

8 Likes

Tror det blir berg og dalbane i aksjemarkedet i 2025.

4 Likes

Hvordan kan det ha seg at aksjemarkedet likevel er positivt? En grunn er at aksjeinvestorer er mer styrt av ryggmargsreflekser («lizard-brained»), mener Krugman.

Han viser til at det er mange historier om «meme stocks», men ingen om «meme bonds».

:rofl:

5 Likes

Det tror jeg også. Folket har blitt lært opp til å pøse inn penger i indeksfond, særlig på dipper. Og det har fungert. Men før eller siden blir prisingen for høy, og korthuset ramler.
En dipp kan fortsette ned. Mange hevder at boligmarkedet i USA er på kanten av stupet. Hvis folk taper både på hus og børs kan de bli redde og kutte ned på konsumet. Da faller dominobrikkene.
Historien sier at dette gjerne skjer 3-6 mnd etter un-invertering av rentekurvene. I tillegg får vi Trump :thinking:

Tror det kan være lurt å ha mye i renter (cash) i år.

6 Likes

Deepseek endrer AI historien og spillereglene. gpu bobla kan ha offisiell dato i dag. Nvda -10% pre market. 75% gross margin er historie.

10 Likes

De har fremdeles brukt nvidia hardware :man_shrugging:

1 Like