Får det inntrykket jeg også. Og det amerikanske markedet er så stort at når de vil diversifisere litt gjør det utslag på kursene i markedene de søker seg til. Tesla utfordres av byd, nvidia-euforien roer seg etter deep seek, dow Jones selskaper guider konservativt, all usikkerheten Trump skaper legger en demper på risikoappetitten.
Er det noen som har noen bra tips til indeks fond med en nogenlunde lik fordeling Europa, Asia, Usa , eller undervekt av Usa?
De fleste indeksfond vil vekte ut fra market cap. Dermed vil USA utgjøre størsteparten i typiske globale fond. Kan du finne et fond av typen du etterspør? Kanskje, men jeg tviler litt.
Den beste måten å få til det du ønsker på er sannsynligvis gjennom ETF-er. Kjøp en for Europa, Asia, USA osv. Da har du kontroll over vektingen selv. Nordnet har mange ETF-er, og denne er fin for å søke fram de du ønsker: https://www.justetf.com/en/search.html?search=ETFS&assetClass=class-equity
Flott takk for info, skal se på det!
For flight to safety anbefaler jeg Bitcoin, Eth og Solana. Gull er upraktisk men hvis du har god oppbevaring så ok. Ellers Orkla og Walmart.
Men å kjøpe EU baserte fond nå støtter jeg også. Spesielt innen forsvar og energi.
Nasdaq i minus for året, sp500 såvidt i pluss, mens Europa ( og sikkert andre som jeg ikke følger med på) har distansert usa med en margin man ikke har sett maken til på et tiår.
Ned 50% men opp rundt 500% siste 2 år. Denne korreksjonen er ferdig nå. Nå tok de ut all giring. Sa jeg ikke 89k lengre oppe her?
89000 har vel blitt nevnt flere ganger som et støttenivå. Blir spennende å se hva som skjer fremover nå. Har jo vært mye uroligheter i markedet generellt!
Mye snakk om Trump, toll , tomme og fulle trusler, men han har i hvert fall klart å sette fyr på europeiske forsvarsaksjer, f.eks rheinmetall , opp 800 %siste tre år men mange av dem kommer etter vances tale i München.
Er opp mer enn f.eks. KOG pga hvem som vant valget i Tyskland og hva Merz har sagt etterpå tenker jeg.
En liten andel mener du?
Godt mulig det, de holder jo godt følge lenge helt til KOG blir parkert i 2025.
Med “mange” mente jeg å angi en mengde et sted mellom “noen” og “alle”. Håper det var til hjelp.
Kvantifisert, så var oppgangen på 18,1% eller hvis man ser på siden 3 år, så blir det 678% vs 801% før og etter Vance.
Det var direkte misvisende. I tillegg hadde du utelatt den prosentsatsen fra skjermbildet ditt.
Stille på jobben i dag? Nordnet har dessverre ikke Vances tale som tidsmarkering. Jeg kunne sikkert ha laget et bilde som viste akkurat den perioden tydeligere, men det gadd jeg ikke.
eller 15% av oppgangen inntreffer i den siste 1 % av tidsperioden, om du vil.
Blir nok en fin dag på børsen i morgen.
Og som alltid er den mannen 100 % etterrettelig:
Fra DN « La oss være ærlige, Den europeiske union ble dannet for å utnytte USA, sa han.»