Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Får det inntrykket jeg også. Og det amerikanske markedet er så stort at når de vil diversifisere litt gjør det utslag på kursene i markedene de søker seg til. Tesla utfordres av byd, nvidia-euforien roer seg etter deep seek, dow Jones selskaper guider konservativt, all usikkerheten Trump skaper legger en demper på risikoappetitten.

5 Likes

Er det noen som har noen bra tips til indeks fond med en nogenlunde lik fordeling Europa, Asia, Usa , eller undervekt av Usa?

De fleste indeksfond vil vekte ut fra market cap. Dermed vil USA utgjøre størsteparten i typiske globale fond. Kan du finne et fond av typen du etterspør? Kanskje, men jeg tviler litt.

Den beste måten å få til det du ønsker på er sannsynligvis gjennom ETF-er. Kjøp en for Europa, Asia, USA osv. Da har du kontroll over vektingen selv. Nordnet har mange ETF-er, og denne er fin for å søke fram de du ønsker: https://www.justetf.com/en/search.html?search=ETFS&assetClass=class-equity

4 Likes

Flott takk for info, skal se på det!:blush:

For flight to safety anbefaler jeg Bitcoin, Eth og Solana. Gull er upraktisk men hvis du har god oppbevaring så ok. Ellers Orkla og Walmart.

Men å kjøpe EU baserte fond nå støtter jeg også. Spesielt innen forsvar og energi.

1 Like

Nasdaq i minus for året, sp500 såvidt i pluss, mens Europa ( og sikkert andre som jeg ikke følger med på) har distansert usa med en margin man ikke har sett maken til på et tiår.

2 Likes

Solana ned over 50% fra topp, med en blodrød dag idag.

2 Likes

Ned 50% men opp rundt 500% siste 2 år. Denne korreksjonen er ferdig nå. Nå tok de ut all giring. Sa jeg ikke 89k lengre oppe her?

89000 har vel blitt nevnt flere ganger som et støttenivå. Blir spennende å se hva som skjer fremover nå. Har jo vært mye uroligheter i markedet generellt!

Mye snakk om Trump, toll , tomme og fulle trusler, men han har i hvert fall klart å sette fyr på europeiske forsvarsaksjer, f.eks rheinmetall , opp 800 %siste tre år men mange av dem kommer etter vances tale i München.

3 Likes

Er opp mer enn f.eks. KOG pga hvem som vant valget i Tyskland og hva Merz har sagt etterpå tenker jeg.

En liten andel mener du?

Godt mulig det, de holder jo godt følge lenge helt til KOG blir parkert i 2025.

2 Likes

Med “mange” mente jeg å angi en mengde et sted mellom “noen” og “alle”. Håper det var til hjelp.

1 Like

Kvantifisert, så var oppgangen på 18,1% eller hvis man ser på siden 3 år, så blir det 678% vs 801% før og etter Vance. :stuck_out_tongue:

1 Like

Det var direkte misvisende. I tillegg hadde du utelatt den prosentsatsen fra skjermbildet ditt.

Stille på jobben i dag? Nordnet har dessverre ikke Vances tale som tidsmarkering. Jeg kunne sikkert ha laget et bilde som viste akkurat den perioden tydeligere, men det gadd jeg ikke.

image

image

eller 15% av oppgangen inntreffer i den siste 1 % av tidsperioden, om du vil.

1 Like

Blir nok en fin dag på børsen i morgen.

2 Likes

Og som alltid er den mannen 100 % etterrettelig:
Fra DN « La oss være ærlige, Den europeiske union ble dannet for å utnytte USA, sa han.»
:exploding_head:

3 Likes