Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ned 50% men opp rundt 500% siste 2 år. Denne korreksjonen er ferdig nå. Nå tok de ut all giring. Sa jeg ikke 89k lengre oppe her?

89000 har vel blitt nevnt flere ganger som et støttenivå. Blir spennende å se hva som skjer fremover nå. Har jo vært mye uroligheter i markedet generellt!

Mye snakk om Trump, toll , tomme og fulle trusler, men han har i hvert fall klart å sette fyr på europeiske forsvarsaksjer, f.eks rheinmetall , opp 800 %siste tre år men mange av dem kommer etter vances tale i München.

3 Likes

Er opp mer enn f.eks. KOG pga hvem som vant valget i Tyskland og hva Merz har sagt etterpå tenker jeg.

En liten andel mener du?

Godt mulig det, de holder jo godt følge lenge helt til KOG blir parkert i 2025.

2 Likes

Med “mange” mente jeg å angi en mengde et sted mellom “noen” og “alle”. Håper det var til hjelp.

1 Like

Kvantifisert, så var oppgangen på 18,1% eller hvis man ser på siden 3 år, så blir det 678% vs 801% før og etter Vance. :stuck_out_tongue:

1 Like

Det var direkte misvisende. I tillegg hadde du utelatt den prosentsatsen fra skjermbildet ditt.

Stille på jobben i dag? Nordnet har dessverre ikke Vances tale som tidsmarkering. Jeg kunne sikkert ha laget et bilde som viste akkurat den perioden tydeligere, men det gadd jeg ikke.

image

image

eller 15% av oppgangen inntreffer i den siste 1 % av tidsperioden, om du vil.

1 Like

Blir nok en fin dag på børsen i morgen.

2 Likes

Og som alltid er den mannen 100 % etterrettelig:
Fra DN « La oss være ærlige, Den europeiske union ble dannet for å utnytte USA, sa han.»
:exploding_head:

3 Likes

Fullstendig krisestemning på Debatten i går; det Donald Trump gjør vil ende med at verdien av amerikansk gjeld kollapser og rentene skyter i været:

Oppsummert, skyter rentene på amerikansk gjeld i taket og går det til helvete så er det Donald Trumps sin skyld, og hvis det går bra så har han hatt flaks.

Men det ser ikke ut til at rentene, eller inflasjonen skal gå av skaftet, hvis vi ser på rentemarkedet, slik det ser ut i dag, både korte og lange renter er på vei ned:

Og det er vel egentlig bare tariffene av Trump sine planer som er inflatorisk.

image

Har dessuten lagt merke til at frakt ratene er på vei nedover, og folk husker sikkert Covid supply chain inflation?

For meg ser det ut som at frakt-ratene har gått ned siste tiden.

Jeg er ikke overbevist om at verken rentene eller inflasjonen skal til himmels, men vi får se.

Det eneste jeg ser som kan bidra til økt inflasjon er veldig dyr naturgass, men det vil påvirke europeerne i mye større grad en amerikanerne, siden det er LNG, og dets proxy TTF som kan bli veldig dyrt utover.

1 Like

Tja, tror nok du kan få inflasjonspress også ved å hive ute hundretusenvis av lavtlønnede arbeidere i jordbruksnæringen. Arbeidsledigheten er jo lav og disse jobbene er ikke veldig attraktive med dagens lønnsnivå.

7 Likes

Er det noen som har noen formening om hvordan det går med Nok kr i denne tollkrigen ? Har en mistanke fortsatt stø kurs ned.

2 Likes

Vi selger olje, gass og fisk

100 % korrekt!

Hadde markedet vært redd for kollaps av amerikansk statsgjeld hadde yielden speilet det umiddelbart .

Investorene har den siste uken i stedet godtatt lavere effektiv rente på US Tr.
Akkurat som om dette markedet sover i timen og ligger etter NRK Debatten :sweat_smile:

Rent finansteknisk var Debattens tematikk helt latterlig, noe som backes av markedets faktabarometer numero uno; US10Y.

8 Likes

Jeg ble litt forfjamset av det hele, men konklusjonen var jo også at hvis det går galt så er det Trump sin feil, og går det ikke galt så er har han balansert på kanten av stupet.

Jeg ser imidlertid ingen tegn i det jeg mener er det smarteste markedet i verden, rentemarkedet, med verdens viktigste rente i front US10Y.

Jeg har uansett lenge vært skeptisk sånn generelt først og fremst pga av un-inverting av Yield curve, men også stigende arbeidsledighet og tom reverse repo, mao utsikter til en nedkjøling og senking av renter.

Og som sagt, der jeg ser inflasjonspress er først og fremst som følge av veldig lave gasslagre i Europa, og påfølgende høy strømpris.

2 Likes

Nei?