Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ja, “stabile rammevilkår” blir litt kjedelig i lengden for en som vil være i rampelyset. Flertallet av Walmarts vares produseres i USA og man kunne kanskje tenke at det var slike selskaper Trump ville ivareta med sine vakre tollsatser.

1 Like

Jeg tror jo egentlig ikke walmart er det dummeste å holde, verre med de kjedene som selger luksusvarer.

Dataspill gjør det vel også greit i dårlige tider, svært billig underholdning.

Nja, de rike klarer seg best i dårlige tider…

Ca 70 % av amerikansk økonomi er vel tuftet på privat forbruk.

Jeg ser for meg, av flere grunner, at tilstrømningen av turister fra Europa vil falle vesentlig i 2025. Redusert turisme vil slå hardt ut for tjenestesektoren i USA og påvirke arbeidsmarkedet.

Dette vil neppe kompenseres av jublende russere som skal bort og bøye seg for Trump (mens de bak ryggen holder :fu:)

8 Likes

Sånn går det når jeg er lite presis. Jeg tenkte på butikker på kjøpesenter som selger ting du ikke trenger hvis du har dårlig råd.

For å spinne litt videre på det, de som selger luksusvarer har gjerne bedre marginer også. En liten avgiftsendring kan gjøre en stor forskjell når resultatmarginen er typ 3-4 %. Walmart har en enorm makt i næringskjeden, og kan presse andre leverandørledd på pris i stedet for å sende prisøkningen ut til kunden. Så sånn sett er Walmart bra. En bransje som virkelig har fått kjenne på Trumps innfall er bilbransjen, men det merket som har klart seg best mot Trumps tolltrusler er Ferrari, opp 17 % i år.

I dårlige tider vil folk gjerne ha noe oppløftende og enkelt.

AC/DC ser f.eks ut til å være mest populær når det er resesjon.

“AC/DC’s appeal in unpredictable times is straightforward. People crave something uncomplicated and dependable in a time of uncertainty, and rock music has never produced a band so uncomplicated and dependable as AC/DC.”

Forventet inflasjon skyter i været i USA etter hvert som virkningene av tolltruslene og andre krumspring begynner å synke inn.

““This time it’s completely different. People are not reacting to current price shocks. They’re reacting to anticipated price shocks,” Hsu added. “So it really remains to be seen if these inflation expectations will stick. It really depends on what kind of tariff policies are rolled out and whether or not that trickles down to consumer prices.””

Ny dag hvor Europa slår usa på børsen.

4 Likes

Disse pengene kan jo brukes på andre investeringer som skaper vekst. Veldig mange skriker resesjon når staten struper inn pengebruk, men mye av disse pengene som Doge gjengen finner, allokeres vel andre steder - dessuten - mye av de pengene som lekker ut, havner ikke tilbake i «markedet».

De vil bare redusere underskuddet, derfor jeg sa dette er penger som trekkes ut av økonomien

1 Like

Du tenker at Kong Trump bare kommer med tomme trusler?

Nei.

Markedet styres av tro på fremtiden. Vil optimismen overleve 4 år med Donald?
Jeg begynner å tro at alle krumspringene til Donald kan gi «flight to safety».

2 Likes

Får det inntrykket jeg også. Og det amerikanske markedet er så stort at når de vil diversifisere litt gjør det utslag på kursene i markedene de søker seg til. Tesla utfordres av byd, nvidia-euforien roer seg etter deep seek, dow Jones selskaper guider konservativt, all usikkerheten Trump skaper legger en demper på risikoappetitten.

5 Likes

Er det noen som har noen bra tips til indeks fond med en nogenlunde lik fordeling Europa, Asia, Usa , eller undervekt av Usa?

De fleste indeksfond vil vekte ut fra market cap. Dermed vil USA utgjøre størsteparten i typiske globale fond. Kan du finne et fond av typen du etterspør? Kanskje, men jeg tviler litt.

Den beste måten å få til det du ønsker på er sannsynligvis gjennom ETF-er. Kjøp en for Europa, Asia, USA osv. Da har du kontroll over vektingen selv. Nordnet har mange ETF-er, og denne er fin for å søke fram de du ønsker: https://www.justetf.com/en/search.html?search=ETFS&assetClass=class-equity

4 Likes

Flott takk for info, skal se på det!:blush:

For flight to safety anbefaler jeg Bitcoin, Eth og Solana. Gull er upraktisk men hvis du har god oppbevaring så ok. Ellers Orkla og Walmart.

Men å kjøpe EU baserte fond nå støtter jeg også. Spesielt innen forsvar og energi.

1 Like

Nasdaq i minus for året, sp500 såvidt i pluss, mens Europa ( og sikkert andre som jeg ikke følger med på) har distansert usa med en margin man ikke har sett maken til på et tiår.

2 Likes

Solana ned over 50% fra topp, med en blodrød dag idag.

2 Likes