Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Hvis noen skal tape på mislighold eller lock up på amerikansk gjeld så er det amerikanerne selv, ikke Kina…

Kina har 2 % av beholdningen (rent offisielt…)

2 Likes

I mitt hode var det en finte, så kan man diskuterer om jeg over analyserer dette.

La meg ta dette kort:

Sahms rule tilsier at vi lå an til en resesjon, og rente-nedsetting
Stigende arbeidsledighet ga mulighet til rente-nedsetting.

Og Trump vil gjerne ha ned rente, først og fremst fordi en rekordhøy andel av USAs låneopptak er i kortsiktige rentepapirer, og en rentenedsettelse vil gjøre at masse “roll over av gjeld” vil spare masse penger, siden en rekordstor del av USAs utgifter er betjening av gjeld.

Så kommer finta fra BLS

image

Og resetter Sahms indikator, og også “behovet for rentenedsettelse”. Og siden nevneren i brøken øker så blir brøken (prosenten) mindre.

image

Peter Warren var svart i blikket, og mente at det kunne bli “svarte natta” om Kina solgte. Men det ble selvsagt aldri stilt noen spørsmål om hvor kineserne eventuelt skulle plassere pengene, og hvordan de strategisk posisjonerer seg hvis de ikke har amerikansk statsgjeld. Utrolig at så mange velutdannede folk ikke evnet å tenke noe annet enn at “Trump er idiot og omgir seg med folk uten peiling”. Jeg kjøper ikke den, og synes det er en lettvint og “lazy” forklaring.

de mer langsiktige effektene.

– Det er at ting ikke blir produsert der det er billigst, men der det er billigst etter toll. Da blir produkter dyrere for alle

Altså, dette er veldig negativt for aksjer og kanskje spesielt shipping.

1 Like

Underlig logikk at dette skulle være inflasjonsdempende ja, så spørs det hvor mange som faktisk må deporteres og hvor store utslag det gir. Innvandring, både i form av lykkejegere på jobbjakt som aksepterer lav minstelønn og holder lønnspresset nede, og høyt utdannede som får høy lønn i spennende selskaper, har lenge vært USA’s store fortrinn sammenliknet med de andre OECD-landene. Når det gjelder inflasjonen i USA er det nye nå at varene, durable goods, begynner å bli inflasjonsdrivende, og det blir jo bare værre med toll isolert sett. Post-korona var prisen på varer inflasjonsdempende når ting begynte å snurre igjen. En av de virkelig store driverne for lavere inflasjon har vært bruktbiler. I januar steg prisene veldig, opp 2,2 % på en måned, og er nå positiv også på årsbasis. Videre trykker skoen på matpriser, egg har steget voldsomt, om det har noen sammenheng med arbeidskraft i landbruket aner jeg ikke.

2 Likes

Nå har vi for øvrig inverted yield-curve på nytt, 3m/10y. I tråd med mitt inntrykk av at det dabber av litt over there.
image
2y/10y faller markert men så vidt i positivt territorium enn så lenge.

… mens en av mine favoritter, søta bror, fortsetter å danke ut sp500. Sjelden kost at forskjellen er så stor.
image

4 Likes

Ny daff dag i USA, trenden bare fortsetter. Nvidia leverer bedre enn ventet men “we are not amused” likevel. Svake jobbtall og tollangst. sp500 er tilbake til start i 2025, mens Europa STOXX 600 er opp 10 % etter nedgang på 0,5 % i dag. Men mange tunge europeiske selskaper får tyn etter tolltrusler. Stellantis ned over 5 %, BMW ned 4 %, Ferrari ned 3,5 % osv. Selskaper som står seg er bra er farmasi og forsvar, Rheinmetall passerer 1000 euro, ny oppgang for Thyssenkrupp, Rolls Royce smeller opp på knalltall og guiding.

1 Like

Safety ? :rofl:
Eneste årsak til at Trump omfavnet crypto var at han ville ha stemmene til crypto-dudes

5 Likes

https://e24.no/boers-og-finans/i/qPrOxz/tokyo-boersen-mot-stoerste-fall-siden-desember-2022-panikksalg

4 Likes

Flight to “safety”

bit

4 Likes

Inflasjonen (headline) i Frankrike er under 1% (!) I januar, laveste på fire år.

1 Like

Så så. Spillet er ikke ferdig. Retails som selger. Aka dumb money. Jeg har vært ute en vinterdag før.

Så de begynner å nærme seg deflasjon? :see_no_evil:

1 Like

Ja, fra ene grøftekanten til den andre kanskje … men sank mye på grunn av energipriser, så det var litt tabloid og misvisende. Kjerneinflasjonen var en del høyere, men under 2%.

Pce i USA var omtrent som ventet, men man kan merke seg at vareprisene, som lenge har gitt stor drahjelp nedover, begynner å gå litt opp igjen, og en eventuell toll på varer burde ikke avhjelpe dette isolert sett

2 Likes

Det er ofte slik at når renten er på vei ned, så får man resesjon. Det er et kunststykke å senke temperaturen i økonomien akkurat passe.

2 Likes

For tidlig å konkludere om det var “dumb” eller “smart” money.

Brudd kom på høyt volum til nedsiden av en tradingrange. Hvis det er “smart” money bør det komme en tur tilbake inn igjen i tradingrange på relativt kort tid.

Det “normale” vil være en retest av bevegelsen til nedsiden pga. volumet som kom inn.

Ser man på det forrige området hvor den dippet under range på høyt volum var det volum 1 dag med umiddelbar rekyl inn igjen i tradingrange. Nå har vi 3 dager på høyere volum til nedsiden, med en “pause” hvor rally kom på svakt volum.

Ser man på chartene du postet tidligere med fear-indikator og hvor det skjedde, ble alltid den første fear punktet etter en lengre tids oppgang alltid tatt ut av en lower low med tilhørende fear index på 10.

Vil nok se litt mer av chartet før jeg konkluderer.

bitcoin

Har god oversikt over hvem som selger og ikke.

Som de fleste sikkert har fått med seg var de 2 hovedgrunner til inflasjon som toppet seg i 2002, det effekten av Covid-lockdown, og de kraftige økningene i energipriser.

Lockdownen er meget godt reflektert i effekten den hadde på prisen av logistikk; Containerized Freight Index.

Innlegget under skrev jeg i juli 2024:

Når jeg skrev innlegget, og antydet om inflasjonen “en topp rundt nyåret”, hadde en indexen en verdi på 3674,9. I ettertid så viste det seg at det var toppen vi så, og indexen ser slik ut per 28. februar:

Siste litt ut i januar 2025 så har ratene stupt med nærmere 40% !

Så min vurdering er at inflasjonen fremover ikke skal gå i taket slik det ble hevdet på Debatten for et par dager siden, av det som finnes av eksperise i den norske økonomi-intelligentsiaen.

Ser man på 10 års renta så har den vist følgende utvikling siste tiden:

Jeg synes det er underlig at eliten av norske økonomer rykker ut med en advarsel om at “det blir svarte natta” pga av Trumps politikk, og at det vil sende amerikanske renter i været, og man setter av en spesial-utgave av Debatten for å bringe budskapet, kunnskapen og innsikten ut til det norske folk.

Men ingen en gang nevner at terrenget ikke stemmer med virkeligheten, iom at 10 års renta har falt med 0,4% siden fraktratene snudde brått ned, og det ikke er lenge siden alle økonomer hadde kunnskap om sammenhengen mellom lockdown-effektene og inflasjon.

Dette er jo på den berømmelige planken; 9 januar fraktratene snur ned, 10 januar US10Y begynner å gå ned.

Mitt syn er fortsatt at obligasjonsmarkedet er det smarteste markedet hva angår å kikke i glasskulen, og at verdens viktigste rente US10Y fortsatt reflekterer inflasjons forventninger.

6 Likes

Det kommer jo av at USA er på vei mot en resesjon på kort sikt fordi alt blir dyrere i USA med 10-25% toll på masse import

Bare så jeg ikke misfortår deg, eller legger ord i munnen på deg, når du sier at “alt blir dyrere”; mener du at inflasjonen skal opp eller ned på kort sikt?

Dernest, tenker du at fraktratene ikke påvirker inflasjonsforventningene i noen særlig grad? Og ikke har noen sammenheng med fallet i 10 års-renta?

1 Like