Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg tenker at etterspørselen blir drept og at arbeidsløshet øker og at marginer blir nullet og firmaer går konkurs. Litt som deler av byggebransjen i Norge, men på større skala.

I tillegg, eller kanskje først og fremst, det vil forsvinne millioner i statlige jobber framover. Det alene tenker jeg er nok.

Edit

er ikke bare jeg som lurer på om Trump er i ferd med å styre USA inn i en resesjon.

https://www.wsj.com/economy/trump-policy-agenda-economic-uncertainty-a2ec7ea3?mod=mhp

• Worries are growing that uncertainty about President Trump’s agenda may be weighing on the economy. That’s after reports show consumer spending and confidence falling.

• The S&P 500 has fallen 3.1% since Feb. 19, and the yield on 10-year Treasury notes has dropped below three-month Treasury bill rates.

• Economists say Trump’s rapid-fire policy changes are generating uncertainty that could weigh on businesses and household spending. Some have marked up the chances of a recession

5 Likes

Økonomene har gått på en skole der alt de har lært strider mot det som skjer. Så enten er teoriene mangelfulle, slik det er åpenbart for meg at de er ( på tross av masters i internasjonal økonomi) eller så vil inflasjonen eksplodere og rentene stige.

Som nordmann som studerte under kapitalistisk styre var det bare å holde seg langt borte fra forklaringer om hvordan en “norsk” modell kan virke teoretisk, om man ville ha toppkarakter. Så der måtte jeg bare late som om jeg var totalt uvitende om hvordan økonomiene fungerte i Skandinavia. Så gikk alt fint.

1 Like

Jeg tok deler av min mba på et ivy league-universitet i USA og opplevde ingen problemer med å diskutere hverken norsk økonomimodell, skatt, politikk el. med mine amerikanske forelesere, faktisk var de alle veldig åpne for at den amerikanske modellen hadde store svakheter. Ikke gikk det ut over karakterene heller.

1 Like

Slik var det ikke i Australia i år 2000-2005. Jeg tok hele utdannelsen min Bachelor og Masters inkl 8 fag på mba på Queensland University of Technology.

2 Likes

Er Oslo Børs en billigbørs? | Finansavisen

Heftig oppgang og ATH i det deindustrialiserte, Greta-infiserte Tyskland. Opp 2,65% , opp 16 % i år. Rheinmetall, thyssenkrupp etc. i forsvarssektoren som drar lasset.

3 Likes

Det er lettere å konkurrere når du vet den tyske staten kommer til å kjøpe tysk og USA på mange måter har spilt seg selv over sidelinja når det kommer til våpenleveranser til andre europeiske land. Da spiller det ikke så stor rolle at strømprisen og gassprisen er høy.

3 Likes

Ny dag med kraftig outperforming av Europa vs USA i går, sp500 er i minus for året nå mens vi stålsetter oss for mer Trump-toll. Det “deindustraliserte” Eu har et stort handelsoverskudd mot USA på industrivarer, særlig maskiner og biler. Man (i hvert fall jeg) skulle tro bilselskapene ble rammet enda hardere på børsen. Men toll mot Mexico, Kanada og snart EU har noen underlige effekter. Selv bilene produsert i USA har masse bildeler importert fra disse landene. Alt annet like (hvilket det aldri er) vil bilprisene i USA jevnt over stige voldsomt hvis dette skyes over på forbrukeren. En nærmest komisk effekt av dette kaoset er biler fra Sør-korea og Japan, som inntil videre er vinneren i denne handelskrigen.

Report: Trump’s tariffs could add as much as $12K to new cars and trucks

Når forbrukeren blir konfrontert med denne usikkerheten går forbruksviljen ned, og blant annet Atlanta FED spår nedgang i den amerikanske økonomien i Q1. Musk sa visstnok i et intervju at han ønsket å dø på mars. Man kan jo lure av og til på om hans gjøren og laden på jordkloden er et forsøk på å få Mars til å fremstå som et attraktivt emigrasjonsmål.
image

Economic growth forecasts tumble as Trump tariffs loom

8 Likes

Divergensen retter seg til litt i dag med omx og dax ned 1,8 og 1,7%

Det får vi svaret på i kveld, europeisk tid. Men den kan ikke bare fortsette og øke og øke.

Hvis ikke indeksene knekker sammen nå…

1 Like

Mange av disse må nødvendigvis få kraftig motvind fremover.

Og hvor skall USA kjøpe makinene isteden? Kina? Omtrent ende alternativet. Muligen Japan kan levere det som de ikke outsourcet.
Biler lager USA selve. Ikke noe bra (Corvette unnantatt), men de har produksjon.
USA er nok mer avindustrialisert enn europa…

Europa har masse maskinindustri som er vanskelig å erstatte, enig i det, men det gjelder langt fra hele den blå delen av stolpediagrammet. Bilaksjer i europa faller tungt i dag.

2 Likes

" Best Buy Beats Q4 Views But Gives Mixed Forecast. Tariffs Weigh On Outlook".

Slår forventningene og aksjen ned 14 % på grunn av usikker guiding etter det stabile geniets tollkrig, sier det meste. Ikke akkurat det eneste selskapet som rammes av dette (detaljhandel for elektronikk).

https://www.investors.com/news/technology/bby-stock-best-buy-fiscal-q4-2025-earnings/?src=A00220

1 Like

-3,17% og -3,37%

Hm, kanskje dette ikke var så lurt allikevel, nå får stellantis, ford og gm tollfritak i en måned etter at bransjen tydeligvis har lykkes i å forklare det stabile geniet at dette er selvskading. Aksjene spretter opp 5-10%, som får meg til å tro at markedet øyner håp om en mer varig løsning ut over 1 mnd utsettelse.

5 Likes

Alle valutaekspertene har bommet nok en gang igjen. Kronen ble så svak at 10/10 eksperter gikk over til å spå svekking av kronen. Da skjer det motsatte som alltid. Fascinerende :star_struck:

4 Likes

De hadde vel ikke regnet med at t-Rump skulle kjøre USAs ekonomi rett i dass?