Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Altså, at Trump ville gjøre det han kunne for å svekke dollaren var ikke akkurat overraskende etter den første perioden? :thinking:

4 Likes

Hvor bra der det, på en skala, at ha massivt handesunderskudd og en svak valuta?

Nå er ju dollaren ikke svak, ennå. Men den kommer at bli hvis Trump fortsetter den inslåtte veien.

Trump ønsker en svak dollar?

Temmelig tørr den artikkelen fra FA. Dette er altså det største underskuddet noensinne, en voldsom økning bare fra desember. Grunnen er ikke så overraskende at mange panikkimporterer før eventuell toll trer i kraft. Og nå har bilindustrien fått utsettelse, og i dag snakkes det om at jordbruket skal få det samme. Ikke bare er han et geni, han er også et stabilt geni, en av de rareste presiseringene jeg har hørt.

4 Likes

Det kommer fra bakvendtland. Du skal lese “en ustabil sosiopat”.

3 Likes

Ja, det virker å være markedets dom.

Årets nyord, tariff whiplash? Når man prøver å følge med på nyhetene

2 Likes

Ny Ath i Tyskland og nytt fall i USA, dax leder med 20 % på sp500 hittil i år, temmelig sjukt, for å bruke et sofistikert uttrykk.

3 Likes

Når krigsindustrien i Europa kommer skikkelig igang tror jeg det bare vil øke på sikt.

Trumps uttalelser og oppførsel mot allierte er ikke akkurat en fordel for den amerikanske våpenindustrien når nærmere 10 000 mrd skal brukes for å ruste opp.

5 Likes

Flaks for USA at kontraktene for F-35 ble tegnet for noen år siden og at den diskusjonen ikke kommer opp nå. De hadde ikke solgt et eneste fly…

5 Likes

Ja, markedet fikk nå både i pose og sekk, melding om gigantsatsing på forsvar og rentekutt. Det spørs hvor lenge det fortsetter, dette var kanskje siste gang på lenge.

1 Like

Mag7 vs. 7 titans …

1 Like

Det har vært et uttalt mål i hele valgkampen.

Det er også poenget mitt.

Ja jeg bare underbygger poenget ditt. Helt riktig det.

1 Like

Hvor langt ned tror du han sikter å få dollaren mot? Kan jo bli mange indeksfond som kan få seg en smell der!

Håper på en gigasmell så det er verdt å hamstre indeksfond igjen.

2 Likes

Ser for meg at han er fornøyd med 10% på kort sikt. Og 20% på fire år ca.

1 Like

You’ve got to line these people up and let them know what’s coming. Our Norwegian salmon supplier, we’ve already had discussions with them and said, “Hey, we may be doubling our order with you.”

Dvs erstatning for kanadisk laks. Den kanadiske laksen må da finne andre markeder. Mer transport gir økte kostnader.

En passende straff for amerikanerne er å måtte spise Bluehouse Salmon fra Atlantic Sapphire!

3 Likes