Enig! Syns det blir helt feil å skylde på pressen for dette. Det sitter en mann i det hvite hus som er 100 % ansvarlig.
for ikke å si nettopp på denne tråden…
Hvem er det som “skylder” på pressen
Jeg skrev at det er leit at dekningen er så hyperbolsk at det skremmer livskiten av folk når det var AKKURAT likt i perioden 2016 - 2020 på alt og ingenting. Det er ikke et forsvar av Trump, slapp av. Jeg projiserte egen subjektive evne til å handle rasjonelt, og det har vært/er vanskelig. At det er vanskelig for alle de som IKKE har vært ute vinternetter før i markdet goes without saying.
Og snart kommer flåtten. Dette er børsens kanonføde.
Du glemte Panamakanalen.
Jeg er enig med deg at overskriftene ofte er for drøye kunne sikkert tonet ned et par hakk. Men du sier at “mediene er en del av problemet” Det er jeg ikke enig i. Det fantes en tid hvor integritet og stabilitet var en greie blant statsledere i USA. Nå er det bare svindel og manipulering. I praksis det at ord har en verdi. Mange folk har tapt mye penger. Først og fremst må de skylde på seg selv. Men det sitter en kar (som jeg sa) i det hvite hus som hadde hatt godt av et par kilevinker.
Av nysgjerrighet, når mener du det var? I min verden forsvant siste rest av verdighet og troverdighet i det landet i 1963.
Og jeg mener definitiv at mediene er en «del av problemet». De behandler og omtaler Trump identisk som i perioden 2016 - 2020. Det er hyperbole og krise hele tiden, slik at det som BURDE fokuseres på forsvinner i støyen.
Trump er Trump, ikke noe nytt der i gården, man bare nekter å lære og/eller tilpasse seg. Det er ikke det at jeg ikke forstår at klikk og sensasjon driver mediebildet, det er bare utmattende at det er helt likt og like uinteressant å observere/følge denne gangen også. Ingen vinner på det utover Trump selv (fordi playbooken funker fortsatt) og eierne av tabloidene. De er inderlig gjensidig avhengig av hverandre.
Helt latterlig (manisk?) oppførsel på børsen. Veldig “Dead Cat Bounce” symptomer.
90 dager går jævlig fort. Om ikke ting snur til det verre i mellomtiden. Med hvilken conviction for de neste månedene/årene gjøres aksjekjøpene i dag/morgen?
Ja, de er OK. Jeg bare ta meg selv i å lære ingenting eller forstå noe mer av å komme til skade for å konsumere de gangse artiklene om «hva» som foregår. Det er Trump 2.0 og alle er tilsynelatende overrasket over at det er helt likt som alltid.
Ser ut som hele det profesjonelle aksjemarkedet var rimelig overrasket.
… dagen før det braste løs, så kommenterte jeg i insiderchatten her: “lurer på om Nekkar signerer noen store kontrakter før det krakker?”. Note to self, det var klare tegn på at det ville gå shit.
EDIT Jeg synes forresten det er fascinerende at jeg kan få en avis som wsj.com for 20kr måneden, mens jeg må ut med 200kr måneden for f.eks. aftenposten.
Nå blander du samme omtalen av mannen og fenomenet handelskrig. Men greit nok, merker det gir pent lite å være forsøksvis og ufrivillig saklig kontrær her inne.
Vi er i Bearfest-tråden, så…
Jeg har ikke satt meg godt nok inn i det til å kunne uttale meg i et historisk perspektiv men jeg er ganske sikker på at det var ekstremt mye bedre bare man går tilbake til 2024 Når det er sagt - jeg ser på demokratene som den bedre parten av “to onder”
“Trump er Trump” sier du - og dermed får han “free pass” til å holde på som han vil i dine øyne?
Svaret på spørsmålet ditt er nei - det er ikke det det handler om. Om jeg tolkes slik er det synd og kan hende min feil. Det er bare det at jeg skulle ønske «vi» behandlet fenomenet Trump på en mer rasjonell måte enn det vi gjør. All den tid vi ikke er «bedre» og navigerer playbooken (som er gammel) bedre enn forrige runde, så vinner «han».
USA vinner ikke i lengden på dette. Uten tillit har man ingenting.
Sagt veldig bra av statsministeren i Singapore:
Jeg tror mange overvurderer den faktiske «troverdigheten» USA har hatt i internasjonale relasjoner de siste tiårene. Uten at det betyr at Trump ikke er forverrende.
Hold på hatten idag, bjørner.
Futures på frankfurt- og Paris- indeksene opp 8%. Omx30 6,5 %
Skal de som panikksolgte inn idag? Eller venter de til det har steget litt til?
@holmes, hva går du for, bull trap eller bull marked?
Jeg mener at 10% toll på alt er svært negativt og vil føre til nedgang. I tillegg, så er tilliten til amerikansk økonomi svekket. Jeg tar oljeprisen som guideline.
Tror det er lurt å følge med på vg, jeg har tjent en del på å gå bear når det er gledesbudskap og bull når det er krisemaksimering lengst opp på vg.no