Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det er jo stort sett jallaselskaper og tech som er utbombet.

Det jeg vil se er at de store selskapene som tjener penger også skal bli mer edruelig priset.

6 Likes

Castellum, cloetta, telenor osv…

Alle de er trygt godt ned, men sikkert langt igjen til bunnen i de alle.

Fundamentalt enig, tror vi skal ned på sikt, men det kommer bouncer på veien. Pengene er der fortsatt selv om det renner sakte men sikkert ut vha QT og høyere renter…

1 Like

Sammenlignet med tidligere bullrun er vi bare halveis. Ikke at jeg sier vi skal høyere. Men verdt å ha i bakhodet før man går all inn på bearprodukter.

Etter dippen ved gulfkrigen, gikk markedet 420% før det toppet under dotcom krisen på 2000-tallet.
Hele bullrunnet varte fra 1975 til 2000, avbrutt av mindre sykliske dipper i det store bildet. Totalt 25 år…

Nå er dette bare en ren visuell sammenligning, men likhetene er såpass påfallende at det er en artig analog å ta opp.

7 Likes

Deglobalisering. Jeg tror handelskrigen mellom USA og Kina vil eskalere

3 Likes

Sikkert riktig.
Men på samme måte som Covid ga rask teknologiutvikling innen IT (hjemmekontor) og vaksiner (mrna) vil krigen gi et stort løft fordi vesten må ruste opp, både teknologi og mengde.
Dessuten vil det bli en voldsom satsing på energi og klima.
Jeg tror derfor børsene er voldsomt mye høyere om f.eks 5 år enn i dag.
Derfor gjelder det å kjøpe så mye som mulig, så billig som mulig når vi nå forhåpentlig får en kraftig resesjon i 2023.
Å handle riktig nå kan forandre resten av livet.

7 Likes

Men: du må ta med det store bildet - hva gjorde Fed i samme periode? Rentene ble satt ned fra 10% til 0%. Du får ikke den samme oppdriften, når Fed nå går motsatt vei. Og: i samme periode fikk vi oppdrift av globaliseringen - nå går vi også motsatt vei der.

Bedre sammenligning: vis 1929 og skriv: du kan være her!

Never fight the Fed.

7 Likes

Rentenedgang har medført oppgang i boligpriser og børs. Akkurat nå går det motsatt vei fordi rentene øker.
Men vi vet jo ikke hvordan rentebanen vil bli etter at inflasjonen er temmet. At renta har ligget på 16% betyr ikke at vi skal dit igjen.

1 Like

Nei, der skal vi ikke igjen i det korte og mellomlange bildet pga av demografi

3 Likes

Risikotagerne og de med masse lån har i lang tid blitt “bailet ut av staten”, jeg håper ikke folk skal få problemer, men jeg mener det er på høy tid at de som tradisjonelt sett er flinke med penger skal få betalt for det. Det er mange som kjører rundt i biler langt over budsjettet de har gjennom inntekt, man har lånt masse penger fordi alt går opp, kan være slutt på det i god tid fremover.

Spørsmålet er feil stilt: det handler ikke om renten settes på 16% igjen - men hvor breaking point ligger i dagens økonomi. Det er det mye som tyder på er langt lavere på grunn av den massive private og offentlige gjeldsoppbyggingen i samme periode.

For å illustrere: UK har satt opp rentene til 2.25% nå (samme som vi har) - og en rekke store pensjonsfond er i ferd med å gå under allerede - BoE gikk i går ut og sa at støttekjøp (av UK 10Y) blir bare gjennomført i tre dager til - med andre ord: BoE vil ikke stanse renteøkningene selv om ganske store krystallvaser nå kan gå i gulvet - nå skal inflasjonen ned.

Og; med så stor gjeldsoppbygning globalt så skal det mye mindre til før “something breaks” enn da de måtte sette renten opp til 16% på 70-80 tallet.

Det eneste jeg vet er at vi nå får se kostnadene ved å ha politikere som i land etter land har løpt rundt og finansiert valgløftene sine med gjeld som ikke kan bæres, når inflasjonen løper løpsk (som ingen forventet i lys av de siste 10 årene).

Ta bare US som eksempel - se hvordan renteøkningene tapper statsbudsjettet deres fremover. Det er ekstreme nivåer vi snakker om:

Time to pay the piper.

2 Likes

Men ser du på chartet var bunnen i 1975. 5 år før inflasjonen var på 18% i henhold til ditt chart.

Når inflasjonen var 18%, hadde markedet allerede gått over 100% fra bunnen i 74/75.

I det store bildet har vi hatt 2 store bullrun, avløst av 2 sidelengs konsollideringer. Hvor vi er i vår 3. bullrun nå. Spørsmålet er jo om vi er ved veis ende på dette bullrunnet, eller om det er syklisk bear inne i en sekulær bullmarked.

Jeg har ingen sterke meninger om hvor vi er nå. Men jeg er obs på at hvis dette er ved veis ende på den sekulære trenden, vil dette være den korteste sekulære trenden med den minste prosentvise oppgangen siden 40-tallet.

5 Likes

Sorry, men dette blir for enkelt for meg altså. Ta det over i bull-tråden.

De spiller et hardt spill, men dersom pensjonsfond går over ende, tror du de vil sitte stille og se på?

Mye dealing på bakrommet her :slight_smile:

3 Likes

Den FT-artikkelen er allerede tilbakevist for noen timer siden. Keep up a @Nocturne :cowboy_hat_face: Edit: du la inn kommentaren din før nyhetene nedenfor kom, my bad.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-10-12/boe-spokesperson-says-bond-buying-program-still-to-end-friday

  • BOE spokesperson reiterates Friday deadline in emailed comment
  • FT reported earlier that BOE prepared to extend deadline

FT er full av raddiser, på samme måte som DN. De skriver nyhetene ut fra hva de ØNSKER skal skje.

Inflasjon i morgen kl.1430

Forrige = 8,3%
Konsensus i morgen = 8,1%

Store bevegelser i morgen ?

2 Likes

Final demand services: Prices for final demand services advanced 0.4 percent in September after
climbing 0.3 percent in August. Most of the September increase is attributable to a 0.6-percent rise in the index for final demand services less trade, transportation, and warehousing.

Man bør følge PPI også.

Er vel muligheter for politisk press på FED om å utsette noe av smerten til etter mellomvalget.
Altså på kommenteringen i etterkant av tallene.

Edit
Lukket shorten mens leken var god. Ca 25% fortjeneste.

Morgendagen kan bringe hva som helst. Men CPI kan godt komme under konsensus pga fallende oljepris siden juni. Dette kan/bør ha gitt utslag på pumpene i september.

1 Like

Ikke bra for business alle sanksjoner. Det holdes inflasjon oppe, gir usikkert leveranse, og baller bare på seg og destabilisere market.

Kjempe CPI raise for ESB området. ESB kommer til å sette opp 75pkt i neste uka.

Svenskene…

USA…

2 Likes