Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ved 1000% inflasjon, så forsvinner gjelden over natta.

Nå, hvor inflasjonen er skyyyyhøyt over rentene på amerikansk gjeld, så kuttes gjelden som den av gdp ganske mye.

… Hvis de ikke tok opp sykt med gjeld samtidig da.

Hva hvis poenget er å få det til å rakne så vi kan gå over til MMT? :slight_smile:

Hvis du ser på alt som skjer samtidig og ikke tror wef er en konspirasjon så tyder alt på det? :sweat_smile:

1 Like

Ved 1000% inflasjon så skjer det også mye annet spennende :grin: problemet nå er at rente øker så nye lån også blir dyrere, og blir verre å betjene, samtidig så må det skapes mer penger (gjeld) for å betale da gjelden er så høy som den er fra før i mange land. Det er en uoversiktlig og bedriten situasjon som ikke ender bra

2 Likes

Mm, ser snittalderen er på ca 5 år for feks USA sin gjeld.

Er forresten enig i at 1000% inflasjon ville skapt problemer. :sweat_smile:

1 Like

Munger mener de som nå ikke får endene til å møtes må slutte å klage så. Misunnelse er roten til alt vondt.
De må visst bare tenke at alt var værre før.

3 Likes

«Alle grupper jeg spør, tror at verden er mer skremmende, mer voldelig og mer håpløs - kort sagt mer dramatisk - enn den virkelig er», har Rosling skrevet.

Selv om dette ser optisk fælt ut (“riking sier slutt å klage”), så er det vanskelig å være uenig i poenget :sweat_smile:

1 Like

Heheh. De superrike klarer seg selv om prisen på mat, strøm og renter har steget. Så da må alenemødrene også klare seg. Det var mye værre før…

1 Like

Enig i poenget, så da kommer det vel aldri kraftige børsfall mer, som i 98, 01, 08 og 20. The only way is up :wink:

1 Like

Ser vel mer ut som alle forventer krakk dersom alle synes verden ser mer håpløs ut enn den egentlig er :blush:

De fleste meglerhus jeg har sett/lest anbefaler å sitte stille i båten. Siste webcast jeg så var Nordea. De forventer oppgang. Selv Pål Ringholm har begynt å tvile på sine egne spådommer om resesjon.

1 Like

“Investors can now potentially get solid returns from credit instruments, meaning they no longer have to rely on riskier investments to achieve their overall return targets,”.

The investing world will be “different from what it was over the last 13 years and most of the last 40 years,”. “It should follow that the investment strategies that worked best over those periods may not be the ones that outperform in the years ahead.”

Det beste hadde vært å fått et skikkelig børsfall slik at aksjer igjen blir billig. Da kan vi starte en ny oppgangssyklus. Det er å foretrekke fremfor en langdryg svak utvikling der investorene heller velger selskapsobligasjoner enn aksjer.

6 Likes

Kloke ord fra en klok investor.

2 Likes

Enig med deg i dette, jevnt over nå er det aller meste av aksjer uinvesterbare i min bok. Eneste som gjelder her i huset er short og cash, men strengt tatt er det mer givende å være long enn short når det gjelder verdiskapning og positivitet. Blir godt når vi kan få en fin inngang etterhvert, forhåpentligvis en gang i løpet av 2023 etter kraftig nedgang.

1 Like

Det jeg ikke helt catcher med denne diskusjonen er jo at diskusjonen fører indirekte til at man skal prøve å time en bunn eller nærmest letes etter en årsak for å investere på indeksnivå.

Dette er det perfekte børsmiljø for en som gjør gode analyser, finner selskaper som er presset ekstremt på kursnivå, klarer å se på de enkelte industriene, og finne enkeltaksjer som få snakker om.

Det er ganske ironisk at man er så negative når det er så store kursfall som man kan drømme om i noen aksjer. Det betyr egentlig bare at det allerede er stock-pickers tid, og det har ikke vært så vanskelig, men samtidig så mange muligheter, siden 08.

Er det lett? Nei. Det skal ikke være lett. Men de fleste legger ikke ned jobben. De finner noen selskaper også er de mentalt låst til dem i flere år. Eller sektor. Klarer ikke slippe de gamle, hente 10-30% avkastning også gjøre jobben på nytt. 13% er snitt på s&p. Det er mange muligheter for å hente enkeltaksjer og skaffe 3x den type avkastning det neste året.

24 Likes

100% enig i hele innlegget ditt @havana12
Det er stock-pickers tid.
Personlig anser jeg risikoen for høy for å lete etter gode enkeltkjøp like før en resesjon (tror jeg).
Jeg venter derfor på en anledning til å kjøpe indeks. Jeg forventer ikke å treffe akkurat bunn, men et prisnivå som er billigere enn i dag og derfor med større potensiale for gevinst på lang sikt.

5 Likes

Ja, alle må finne den filosofien som passer best for seg selv.
Vi har alle ulik økonomi, tidsperspektiv, psyke, risikotoleranse etc.
Jeg tror ikke samme filosofi passer for alle.
Jeg er enig i at det nå er stock-pickers tid. Det passer dessverre ikke for meg.
Jeg har innsett at hvis jeg går på noen smeller på vei ned (mot resesjon) så taper jeg også på vei opp igjen fordi jeg ikke er “all-inn” pga tidligere smeller.
Tror hver enkelt må finne sin vei.
Jeg har klart å være all-inn på noen store “bunner” (treffer ikke akkurat). For å kunne gå all-inn må man dessverre selge på et tidspunkt, for å ha penger. Jeg er der nå at jeg sitter cash og venter på anledning.
Jeg følger en rekke langsiktige makrosignaler. Enten kjøper jeg når det har falt mye, eller så må jeg på et tidspunkt innse at det ikke kommer et stort fall og likevel kjøpe. Det er når makrosginalene slutter å bli verre.

11 Likes

Underkommunisert!:dart:

1 Like

[quote=“bamse, post:1082, topic:34913, full:true”]

Kunne ikke vært mer enig. Det er en hel generasjon av nye investorer som ikke har erfaring med å være i et mer langvarig bear-market. Eksponeringen av nye investorer på Oslo børs er at all time high, og mange synes fortsatt at aksjemarkedet er veldig investerbart med hovedindeksen rundt 1200.

Det skader heller ikke å ta et tilbakevendende blikk på prisene rundt mars-april 2020 før man skjønner at mange aksjer har løpt løpsk de siste 20-21 måneder uten at økonomien kan understøtte prisoppgangen.

De aller fleste tekniske signaler både på hovedindeksen og signifikante aksjer på OSE indikerer salg. For min del er dette langt fra en investerbar periode for evt long-posisjoner.

6 Likes

Som sagt skal du trade og time index(det jeg er spesialisert til å holde på med) så driver du med et helt annet game enn å velge aksjer.

Tror alle er mildt sagt klar over stormen som er under panseret på osebx. For der er det ordentlig ufyselig. Kan ikke se på indeks for å se dette.

2 Likes