Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Folk på TI ser i hvert fall ut til å være stort sett nesten fullastet, burde være masse nedside på Oslo børs dersom dette er representativt for folk flest: Hva er din portefølje? - #3102 av Hypergris

4 Likes

Går fint at du mener min sektor-portefølje beskriver at det er masse nedside på Oslo Børs, Samt konklusjon at folk sitter full-lastet siden aksje-porteføljen består av 100% aksjer. (go figure)

Det finnes alltid muligheter i aksjemarkedet, også i potensielle nedgangstider.

5 Likes

Klipp fra morgendagens avis - DN spør «eksperter» om børsåret 23. Ser ikke ut til at resesjon er priset inn :

bilde

5 Likes

Det var ikke din portefølje jeg siktet til, men alle som har postet i tråden der i dag totalt. Det er ikke mulig å lenke til tråden uten at lenken går til ett bestemt innlegg. Ditt innlegg var det nyeste, derfor går lenken til ditt innlegg.

Edit: Det var i hvert fall én med kun 1% cash, en annen med 10% cash, og enda en annen som hadde “skuldertrekk”-ikon på cash-oppføringen. Dette bare blant dem som har postet i dag altså.

3 Likes

Jeg postet for eksempel bare aksjeinvesteringene mine. Ikke eiendom eller cash. Så det er mulig bildet ditt ikke er korrekt :man_shrugging:t2:

Jeg tror forøvrig at børsen skal tape seg i verdi i 2023. Eiendom også :wink: Og cash :slight_smile: :+1::+1::+1:

Kan du ikke poste oversikten over dine aksjer, andre investeringer og cash da? :man_shrugging:t2:

4 Likes

Kanskje vi skulle postet en poll hvor man kan oppgi prosentandel cash i nevnte tråd. Vet ikke om det blir regnet som off-topic for tråden som har et veldig spesifikt emne?

Akkurat nå er jeg 100% cash, så har ingen portefølje å poste.

3 Likes

På samme måte som jeg synes 100% investert i aksjer skurrer.

Så skurrer 100% cash like mye i mine ører.

Det er ganske lik profil, -bare ulikt syn på markedet. Har du tenkt på det?

1 Like

70% cash, 27% btc og resten Ada. Ønsker å doble antall i btc og følger nkr tett, tror på brudd ned fra siste måneders sidelengs bevegelse om ikke en godnyhet ødelegger i sistnevnte :sweat_smile:

Skurrer hos meg også men håper makrosignalene får rett denne gangen også. Bl.a «inverted yield».
Er 100% cash (siden ca 1ste sept)
Litt over 3% i banken nå. Kjipt når inflasjonen er 6-7%, skatten er 22% pluss formueskatt :pleading_face:
Er ikke en situasjon jeg kan holde på med lenge.

6 Likes

Er du helt ute av eiendom allerede? Jeg hadde aldri trodd du skulle bli leietaker!!

Som investeringsobjekter er jeg ute. Har bare det jeg trenger selv.

5 Likes

At man bor i et hus betyr ikke at det ikke også er en del av formuen, spør du meg. Men dette illustrerer at folk mener helt forskjellige ting når de sier “100% cash” eller “100% aksjer”. For de fleste Nordmenn har en portefølje som i stor grad er (giret) eiendom, men til tross for at dette ofte er majoriteten av kapitalen deres er det ikke alltid regnet med når de beskriver hva de gjør med pengene sine.

Uansett, å ikke se på egen bolig som en investering er både fornuftig og mentalt sunt. :+1:

9 Likes

Dette var meg, men neppe noe som bør legges til grunn for antakelser om hvor Oslo Børs skal… Som sikkert mange andre, har jeg en ASP-/Zero-konto for aksjer. Den er high risk som jeg tåler å tape og utgjør litt over 5% av egenkapitalen. Resten er for det meste i hus m/utleiemulighet.

3 Likes

Kloke ord fra en en erfaren TA-mann (McAllen):

«Any advance in a stock, index, or the market in general at more than a 45 degree angle on a chart is a warning sign. Most generally it is euphoria buying and time to tighten up the stop losses and prepare for an inevitable correction, and possibly even a severe decline such as a bear market».

Kan knapt finne mer passende ord for å beskrive OSE og mange av de store aksjene på Oslo Børs for øyeblikket.

5 Likes

Eneste grunnen til at OSE har holdt seg er at vi er tung på energi. Korrigerer energi, vil nok børsen generelt følge etter med tanke på vekting.

Vi har 4 indekser som har holdt seg siste tiden etter toppen var satt. Energi, industri, material og finans. Av de resterende 7 har 4 av dem korrigert over 50%, enkelte opp mot 70%. Resten ligger på en plass mellom 30-50% korreksjon.

Hva skjer med disse indeksene under en korreksjon på OSE? Noen av disse har allerede korrigert mer en dem gjorde under finanskrisen 2008.

2 Likes

Basert på de inntrykkene jeg har dannet meg ved å lytte til en haug med finanspodder i romjulen, må man forvente et mildt sagt turbulent aksjemarked det første kvartalet, som vil være preget av fortsatt geopolitisk uro, økt arbeidsledighet, og fortsatt stigende renter.

Man kan jo se for seg at sannsynligheten for at noe kan knekke også har økt nå som markedene ikke har hatt en nevneverdig kapitulasjon, og at klutene man foreløpig har vridd har vært i de mer ekstreme endene av spekulasjonsboblen som har sprukket.

Av sektorer kan man nevne i denne kategorien; kryptovaluta, NFTer, ESG aksjer, vekstaksjer, SPACs, samlekort, mumikopper, biler, hytter, båter osv. osv.

Så har man big tech. Hvis man ser på indeksvekting går 30 cent av hver dollar inn i de store selskapene, som da også er noe av bakgrunnen til den massive stigningen i SPX og NDX. Hva skjer når denne effekten reverseres?

I 2023 tror jeg vi vil se dette. Når folk selger sine fond for å betjene gjeld / økte levekostnader, gjerne pga. man har mistet jobben, vil det bli et massivt nedsalg i indeksfond. Kombiner dette med at mange av de store selskapene må nedjustere sine inntjeningsestimater på bakgrunn av at folk velger vekk «nice to have», og prioriterer «must have». Trenger du ny iPhone med litt bedre kamera til 15 000 kr eller klarer du deg med forrige modell 1 år til?

I denne sammenheng; mye av reklameinntektene som f.eks Facebook og Google er avhengig av allerede er borte, og man kan jo fint se for seg at dette kan bli styggere enn det markedet ser ut til å forvente pr. dags dato. Alle vet at reklame er den første man kutter i, i nedgangstider.

Alt dette (og mye mer), gjør at jeg går inn i 2023 som en bjørn med lommene fulle av cash. Jeg er enig med de over her som sier det blir stock picking som gjelder, og personlig har jeg ikke hastverk med å komme meg inn aksjer.

Godt nyttår, og lykke til i det nye året som kommer :wink:

16 Likes

Tror man må se på chartene på flere måter. På samme måte som man ikke bare kan se på linærchart under oppgang da det fort kan se ekstremt ut siden man snakker om eksponentielle kurver, kan det være greit å se på linærkurver på å se en korreksjon.

Ta Facebook for eksempel.

Slår vi over på linær, så ser man plutselig et helt annet bilde. Nede i den siste bunnen så må vi helt tillbake til 2015 får å finne samme pris. Vi snakker 8 år med oppgang, forsvunnet på ca 1 år…

Hvis da Facebook allerede har korrigert 75%, hvor mye vil det da vekte på indekser ved en videre korrigering?

4 Likes

image

Er vel greit å se på vekting. På oslo børs er EQNR suverent størst og vil dra hele indeks dit den vil.

Når det kommer til UJSA er det nå kun to selskaper som virkelig kan dra indeks på egenhånd - microsoft og apple. Min subjektive mening er at Microsoft sin forretningsmodell er bedre i nedgangstider enn Apple sin, men Apple har lettere for å oppnå ekstreme overskudd i gode tider.

Ved en stygg resesjon så tror jeg at Apple og Amazon vil dra indeks nedover.

Når jeg ser på månedschart, over mange år, så ser det ut som om det ikke ville være spesielt unaturlig med en korreksjon - men en slik korreksjon vil etter mitt syn KREVE en ordentlig resesjon. Ikke bare litt uroligheter, men faktiske økonomiske problemer og stigende arbeidsledighet.

Hvis inntektene til amazon, apple, osv forsvinner, og ingen plutselig har råd til Teslaer på noen måneder … så kan stygge ting skje på indeks. Men, det krever framtidsutsikter i realøkonomien som er ordentlig negative - ikke bare litt refinansieringsproblemer, en liten krig ett sted på jorda, eller litt fallende boligpriser. Men stigende arbeidsledighet og full stopp hos konsumenter, og oppsigelsesvarsel til hundretusener? Det vil nok gjøre susen. Og vi er på ingen måte der enda.

Jeg tipper egentlig at FED makser renta i mars, og så vil de sitte stille og se på hva som skjer med inflasjonen. Hittil har ting tatt mye lenger enn jeg har trodd og realøkonomien har vært mer robust enn jeg hadde trodd. Og inflasjonen har holdt seg høy. Og jeg tror mye av dette skyldes at kongressen i USA pøser på med stimuluspakker og ekstra $trillion underskudd, som gjør at man aldri helt får stabilisert noe som helst. Og hvis man ikke syntes inflasjon er noe problem så er det vel en god løsning.

$1.4 trillion i underskudd på USA sitt statsbudsjett i 2022. Får kjøre på videre og satse på at det ordner seg. Satser på at det skal opp for 2023 når vi kommer til oktober :slight_smile:

11 Likes

Equinor har steget voldsomt samtidig som olje og gass har korrigert ned igjen.
Jeg tror estimatene på OSE vil senkes i 2023. Trolig også en konkursbølge.
Når E reduseres stiger P/E. Aksjer er dyre.

Godt Nytt Bjørne-år :partying_face:

6 Likes

Men hvordan ligger prognosene framover? Jo lengre krigen varer, jo mindre sannsynlig er det med gass fra Russland og da varer de høye gassprisene lenge. Kanskje 5 år?

2 Likes