Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Godt poeng. Har bare innsett at jeg har null forutsetning for å spå olje- og gasspriser fremover. Enda mindre forutsetning for å tippe når Putler ramler ut av et vindu. Har derfor fjernet olje og gass fra min modell. Prisene hopper opp og ned avhengig av OPEC, salg av strategiske lagre, vær etc.
Ære være de som kan si noe fornuftig om fremtidens olje/gass-marked. Jeg kan ikke.
Det var jo fullt mulig å spå prisoppgang da Putler startet ballet, men herfra ?

4 Likes

Kina er post-covid om bare noen uker. Tror vi kan se en dramatisk økning i etterspørsel derfra fra februar av.

Det er bemerkelsesverdig at ingen snakker om Kinas annonserte gjenåpning (tilbudsside varer/tjenester) basicly for fullt innen 3 uker,
og at ttf gassen er ned -15% i dag, -45% på 1 måned og -80% på få måneder.
Hele forward kurven har stupt til helt utrolige nivåer.

Det er masse som endrer seg til bullish nå, og jeg ser så få gripe det for hva det er verdt. Jeg har sjeldent sett et mer samstemt kor på bearish 2023.

Selvfølgelig- endres noe så endrer jeg også.
Det aller beste hadde vært om 2023 booma i aksjemarkedet, oppsparte midler holdt ut 2023, også kom 2024 rett i ansiktet med leg down på nytt. Maks pain.

Det kommer til å bli forskjellen på de som er bear, og de som er en permabear.

15 Likes

Dersom du får rett i dette, hva skjer da med inflasjonen? Oisann, rett opp. Hmm. Fed må fortsette å kjøre QT og holde renter oppe lenger.

Edit: Sorry, du pratet muligens om olje og gass. Men uansett holder jeg på poenget mitt dersom Kina åpner skikkelig opp. Det samme mener jeg forøvrig i et scenario hvor det blir fred med Russland/Ukraina-galskapen - burde jo være bull, men så blir det bare tull pga inflasjonen går opp ved fred. Bare mine tanker.

Edit2: Er ikke helt klar i hodet i dag tydeligvis (når det gjelder olje og åpning av Kina), da blir det vel større forbruk og høyere priser, så også dette burde bidra til høyere inflasjon.

Edit3: Men jeg er litt ambivalent her, fordi jeg tvilholder på en overbevisning om at oljeprisen skal ned veldig mye mer når/hvis vi går inn i resesjon og høy arbeidsledighet.

2 Likes

Gass er nå en ting. Varmt vær og vind i Europa påvirker prisen der mer.

Oljen påvirkes av Kina sin etterspørsel, som jeg antar vil gå opp. Det tar nok litt tid fra de åpner opp til etterspørselen går tilbake opp.

1 Like

Åpning i Kina vil også gjøre noe med tilbudssiden. Mer usikker hvordan det påvirker situasjonen.

2 Likes

Jeg har tenkt det samme. Kan det komme et “krakk” når det er så til de grader forventet?
Derfor har jeg gått nøye gjennom masse data jeg har fra 1991, 2001 og 2008. Det som umiddelbart slår meg er at makroindikatorene lyste like rødt dengang som i dag og i god tid før det krakket. Likevel kom krakket.

Jeg heller derfor fortsatt til at det er sannsynlig med en nedtur. Hvis noe er forventet kan det også bli selvoppfyllende ved at folk blir redde for å investere og forbruke.

Time will show. Kommer det ikke en nedtur må jeg inn igjen på et tidspunkt men foreløpig venter jeg.
OBX er 7,6% under toppen i august, så helt bortkastet har det ikke vært.

Edit:
Er også enig med @anon95652491 om at en slutt på krigen ikke automatisk vil gi kraftig børsoppgang. Da skjer det mye med energipriser, behov for gjenoppbygging, inflasjon, ukrainere som flytter tilbake, flaskehalser etc

6 Likes

Min holdning er at inflasjon driver børsene opp, og tiltak mot inflasjon drar børsene ned.

Så jeg er ikke solgt på tanken om at høy inflasjon skal gi børsnedgang når man møter høy inflasjon med gigantiske stimuluspakker for å hindre økning i arbeidsledigheten.

2 Likes

En slutt på krigen kan bety veldig mye forskjellig. Alt fra at Russland bryter opp til at putin fortsatt sitter med makten.

… Så ja, lite automatikk.

1 Like

Har selv tenkt dette scenarioet faktisk. Blir ikke overasket dersom det skjer.
Arbeidsmarkedet er enda sterkt i usa.
Tror ikke sentralbankene klarer å løfte ledigheten til et ønsket nivå. De kan nok løfte ledigheten, men det blir nok fort til at ledigheten blir for høy. Men tviler på det skjer så raskt som i 2023.

4 Likes

Ikke noe poeng i å prøve å fighte mot FED, bortkasta penger og energi

3 Likes

Jeg tror vi er i siste del av et suckers rally. Resesjonen kommer i løpet av vinteren, trur eg.
Her er Ray Dalio`s syn på ståa :

9 Likes
2 Likes

Sant nok :wink:
Men det hadde jo vært et perfekt case nærmest da. Først bruke en stund på å likvidere shorts. Så mot slutten av året når “alle” blir overbevist om at det nå skal fortsette oppover og setter inn det som er igjen av sparepenger, så rett ned etterpå.

De langsiktige vekstimpulsene ser ikke akkurat positive ut. Det gjør det lettere for meg å stå utenfor i perioder hvor usikkerheten stor. Statistikk og en syklisk tilnærming peker mot økt risiko og volatilitet.

Et poeng man egentlig ikke kan ta høyde for, men som flere og flere sier er røde flagg, er at man har mange rare bevegelser i valuta, rente og obligasjonsmarkedene som kan føre til systemrisiko. Se bare hva BoE og BoJ har gjort i år!

Kombiner dette med at den globale gjeldsbyrden også er veldig mye høyere enn før finanskrisen, og at vi har hatt de mest aggressive renteøkningene i USA siden 70-tallet… ja, det er nok av røde flagg :slightly_smiling_face:

7 Likes

Enig i alt det, men markedet liker å overaske. Alle husker vel slutten på 2018. Så og si ingen spådde et så sprekt 2019 da :slightly_smiling_face:

2 Likes

Det er vel mulig at markedet overrasker på nedsiden og? Ganske mange økonomer har spådd resesjon i 2023, men det kan hende det blir mye verre enn mange hadde sett for seg. Som i videoen jeg postet over; Flere land går bort fra USD som reservevaluta, betaling for olje i Yuan, og økonomiske tyngdepunkt flyttes til Kina/Russland som har energi

1 Like

Seriøst?? LOL :laughing:

1 Like

For eksempel:

3 Likes

Du kan se videoen jeg postet over og si hva du er uenig i