Okeanis. Ny flÄte, Eco/scrubber, minimalt med leveranser av nye bÄter, strategiske oljelagre som skal fylles, fine utbytter++
Vet ikke om noen segmenter vil herje, men jeg har troen pÄ fine utbytter og kursstigning i bÄde LPG og LNG. Samt bulk hvis Kina fÄr til en vellykket gjenÄpning og Þkt aktivitet. Potensialet for kursstigning er stort i bulk da, men som kjent kan det plutselig komme et eller annet skjÊr i sjÞen.
Bilfrakt er et segment jeg ikke har vÊrt innom tidligere, men har kjÞpt litt i GCC i Är. Det er etterslep pÄ utskifting av biler verden over etter siste Ärs leveringsproblemer, chipkrise etc. NÄr ting en gang lÞsner skal det fraktes mye.
Er det sikkert at de skal det?
Jeg satser pÄ
Belships
MPC
Klavenes combination carriers
Innser bare at jeg misset LNG oppturen og solgte for tidlig i LPG selskapene
KjÞper ikke der nÄ
Er jo ikke sikkert, men med 37% ned fra samme tid i fjor er det pÄ tide Ä fylle pÄ? Dersom det skjer vil det forhÄpentligvis vÊre bra for tank.
For de som interessert i tÞrrbulk og tank. En meget informativ trÄd, ogsÄ om makro
Veldig nyttig twitterbruker Ă„ fĂžlge for shipping-interesserte:)
Rederiforbundets konjunkturrapport er her:
Noen som har innsikt i og tanker rundt Stainless Tankers som ble NOTC notert i dag?
Derfor kan det vĂŠre annerledes denne gangen i tank
Vi er bare en miljÞkatastrofe unna et voldsomt lÞft i tankratene og oljepris. En ulykke i f.eks Middelhavet under ship to ship (STS)- hÄndtering vil fÞre til lengre distanser for skyggeflÄten til Russland
Key Takeaways â This paper estimates 443 tanker vessels (with a DWT greater than 10,000) are currently operating within the Russian shadow or ghost fleet
â The number of vessels with a wider potential for risk in regard to Russian sanctions is estimated to be 1,900. These are vessels of all nationalities and ownership that have made Russian port calls, STS transfers etc.
â From these 1,900 ships the majority are Greek owned and cover a wide range of flag registries from the Marshall Islands, Liberia and Panama
â New vessels have begun to work the Russian tanker routes. 35 new vessels have visited Russian oil ports for the first time in the period between Dec. 5, 2022 and Feb. 16, 2023
â Ceuta on the North African Mediterranean coast is the current hotspot for Russian oil STS (ship-to-ship) transfers, with a monthly average of 18 between October 2022 and January 2023 â Other STS transfer hubs for Russian oil are the Peloponnese region of Greece and South Korea
Takk for god info @zappa66! Sikkert dumt spm men mÄ man vÊre kunde for Ä motta disse? Vil anta at de ikke deles i form av typen «nyhetsbrev»?
Finner mye rart pÄ Twitter, antar at det er for kunder i utgangspunktet
Thx! MÄ vel fÄ fingeren ut og lage Twitter konto sÄ man slipper Ä Google Twitter hele tide
Utsiktene for stÄl. Stort sett spÄs svak recovery i land som eksporterer stÄl og vekst i land som importerer stÄl. Det burde bety mer stÄl pÄ skip. Og totalutviklingen burde bety moderate materialpriser for nybygg.