Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

Teigen er flinke til Ă„ legge et godt lĂžp her.

Med ffa -ratene du ser idag, indikerer en inntjening pp 3-4 Kr aksjen neste 12 mÄnede fra 30.6. Brutto flÄte pr aksje er nÄ ca 23-25 Kr aksjen. Det er fortsatt ca 30% rabatt pÄ tonnasjen i forhold til ratenivÄ. Noe som gir en oppside pÄ 30% pÄ bruttoflÄteverdi.

Noen poenger i tillegg:

Kjenner ikke netto flÄteposisjonen pÄ Lighthouse Navigation. Kan vÊre ganske sÄ lang - noe som gir oppside pÄ inntjeningen.

Detaljer om flÄtefinansiering er ogsÄ uklar. Bruker derfor bruttoeksponering istedenfor Nav. (lease/bareboat med kjÞpsopsjoner ).

SÄ koker ned til en valuation pÄ 20-25 Kr aksjen. Det ser ut til at det ligger en oppside i bulkmarkedet inn mot 4 kvartal. SÄ fÄr vi se. Tentativt snakker vi vel da 20-25 Kr aksjen som kurspotensiale. Med opsjoner og Lighthouse som mulig oppside.

Sammen med Golden Ocean som henger mye pÄ malmsyklusen, beste tÞrrlast worldwide sÄvidt jeg kan se.

LÞpet ble lagt allerede sommeren 2019. Men ingen kontraheringer av betydning siste par Är og en eksplosjon i etterspÞrsel etter tÞrrlast ser det noksÄ lovende ut.

NĂžkkel fremover blir hvordan de lĂžser finansieringsutfordringer og den markedsmessige posisjonering av Lighthouse Navigation.

dette vil holde inflasjonen
shipping rater 
og alt annet oppe til nye rekorder?

:face_with_monocle:

1 Like
1 Like

Veldig interessant fra i dag:

1 Like

HÄper det gÄr fint jeg poster denne her:

Hei jeg er en student som for tiden tar en master i Shipping og Finans. Lurer pÄ om det er noen som har ett tema, en teori/pÄstand eller etablert sannhet innen markedet som bÞr testes ut? Er Äpen for alt av innspill da jeg er i startfasen av skrivingen. Ta gjerne kontakt pÄ PM!

Noen som har tanker om LNG markedet fremover?

Antar at drydock og oppgradering av LNG bÄter blir sett pÄ som negativt for kursen - pÄ kort sikt, og kan vÊre en kjÞpsmulighet?

Med et tydelig oppsving i produktankmarkedet i Q2 kan det vĂŠre store muligheter i disse rederiene.
Produktankmarkedet er regnet som den “cleane” delen av tankmarkedet i motsetning til frakt av rĂ„olje som er mest kjent via aktĂžrer som feks Frontline og Hunter
Produktankere frakter typisk ferdig raffinerte produkter som diesel, bensin og jet fuel.
De stĂžrste aktĂžrene er Scorpio Tankers, norske Hafnia Tankers og danske Torm, i den rekkefĂžlgen.
For de som vil sette seg litt inn i dette markedet og hvorfor det her kan bli lĂžnnsomt er den presentasjonen fra Scorpio Tankers et greit sted Ă„ starte:

STNG-Company-Presentation-May2022_VF.pdf (1,7 MB)

2 Likes

Hva med denne da :wink:

:grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Clarkson

3 Likes

Blir interessant Ä se hva Hannisdahl skal gjÞre nÄ.
Dessverre ikke en Ă„pen artikkel.

Presentasjon Gram car carriers (GCC)

Har lyst til Ä ta for meg shipping som investeringsarena, fordi det er relativt store bÞlger i sektoren og mens en shippingklasse er pÄ topp, kan en annen vÊre nÊr bunn.
I den anledning vil jeg bygge opp en oversikt, i fĂžrste omgang, over alle norske shipping-selskaper, med hvilken bransje de er i, markedsandel, hva som er ledende faktor for den enkelte shippingklasse osv.
Noen som har tips til lignende oversikter som allerede er tilgjengelige, eller nettsider hvor informasjonen kan hentes ut?

1 Like

Hafnia med sterk Q3 rapport i dag

Det ble bank pÄ tank i dag

Hvilke shipping aksjer har dere mest tro pÄ i 2023? LPG og LNG som vil herje neste Är ogsÄ ?

Kunne du redigert innlegget ? Videoen kommer opp over hele skjermen hver gang man gÄr inn i trÄden

Okeanis. Ny flÄte, Eco/scrubber, minimalt med leveranser av nye bÄter, strategiske oljelagre som skal fylles, fine utbytter++

3 Likes

Vet ikke om noen segmenter vil herje, men jeg har troen pÄ fine utbytter og kursstigning i bÄde LPG og LNG. Samt bulk hvis Kina fÄr til en vellykket gjenÄpning og Þkt aktivitet. Potensialet for kursstigning er stort i bulk da, men som kjent kan det plutselig komme et eller annet skjÊr i sjÞen.

Bilfrakt er et segment jeg ikke har vÊrt innom tidligere, men har kjÞpt litt i GCC i Är. Det er etterslep pÄ utskifting av biler verden over etter siste Ärs leveringsproblemer, chipkrise etc. NÄr ting en gang lÞsner skal det fraktes mye.