Er vel greit å se på vekting. På oslo børs er EQNR suverent størst og vil dra hele indeks dit den vil.
Når det kommer til UJSA er det nå kun to selskaper som virkelig kan dra indeks på egenhånd - microsoft og apple. Min subjektive mening er at Microsoft sin forretningsmodell er bedre i nedgangstider enn Apple sin, men Apple har lettere for å oppnå ekstreme overskudd i gode tider.
Ved en stygg resesjon så tror jeg at Apple og Amazon vil dra indeks nedover.
Når jeg ser på månedschart, over mange år, så ser det ut som om det ikke ville være spesielt unaturlig med en korreksjon - men en slik korreksjon vil etter mitt syn KREVE en ordentlig resesjon. Ikke bare litt uroligheter, men faktiske økonomiske problemer og stigende arbeidsledighet.
Hvis inntektene til amazon, apple, osv forsvinner, og ingen plutselig har råd til Teslaer på noen måneder … så kan stygge ting skje på indeks. Men, det krever framtidsutsikter i realøkonomien som er ordentlig negative - ikke bare litt refinansieringsproblemer, en liten krig ett sted på jorda, eller litt fallende boligpriser. Men stigende arbeidsledighet og full stopp hos konsumenter, og oppsigelsesvarsel til hundretusener? Det vil nok gjøre susen. Og vi er på ingen måte der enda.
Jeg tipper egentlig at FED makser renta i mars, og så vil de sitte stille og se på hva som skjer med inflasjonen. Hittil har ting tatt mye lenger enn jeg har trodd og realøkonomien har vært mer robust enn jeg hadde trodd. Og inflasjonen har holdt seg høy. Og jeg tror mye av dette skyldes at kongressen i USA pøser på med stimuluspakker og ekstra $trillion underskudd, som gjør at man aldri helt får stabilisert noe som helst. Og hvis man ikke syntes inflasjon er noe problem så er det vel en god løsning.
$1.4 trillion i underskudd på USA sitt statsbudsjett i 2022. Får kjøre på videre og satse på at det ordner seg. Satser på at det skal opp for 2023 når vi kommer til oktober