Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ingen egne meninger om Russland altså?

Kina har forøvrig ikke energi nasjonalt (importør), så det er jo bare tull.

USA har energi fyi.

2 Likes

Kina har gull, mye gull. Russland har mye olje, pluss mye gull. Et eventuelt alternativ fra Russland/Kina som konkurrent til dollar som reservevaluta, vil kunne bli støttet av både gull og olje. Dollar støttes av gjeld og luft.

1 Like

Tror du havnet litt på villspor nå. Dette er en BJØRNE-tråd og jeg har nå redegjort klart hva poenget mitt var… Du kan prøve å fortsatt misforstå det hvis du vil

1 Like

Joda, noen interessante poenger det, men kanskje ikke noe nytt sånn sett. Syns jeg husker det har vært snakket om svekkelse av petrodollaren i årevis, uten at det i særlig grad har materialisert seg? Og jeg er litt usikker på hvor mye det egentlig uansett har å si.

2 Likes

Om ikke USA hadde fått avtale med Saudi om at olje skal prises i dollar, så hadde de iallefall ikke kunne nyte godt av “gratis” olje siden den tid siden de bare lager de pengene de trenger :sweat_smile:

https://www.bloomberg.com/news/features/2016-05-30/the-untold-story-behind-saudi-arabia-s-41-year-u-s-debt-secret

1 Like

Kina er et diktatur, Russland er et diktatur. Russland har uendelig med sanksjoner mot seg. Kina har endel.

Russland har olje og gass, men de har jo vist at de bruker det som våpen i en handelskrig og er ikke til å stole på som forretningspartner. Russland begynte å begrense Tyskland sine kjøp midt i 2021.

Kina har produksjonskapasitet og ellers? Kull til internt forbruk, ikke olje, ikke gass. Bare så det er sagt, produksjonskapasiteten er enorm på verdensbasis. Noe de har jobbet hardt med. Bla ved å ikke eksportere jordmetaller som de utvant for å få produksjon lagt til Kina.

3 Likes

Joda, du har noen gode poeng. Men i forbindelse med mitt forrige innlegg, så må jeg presisere at jeg ikke tror en eventuell alternativ reservevaluta fra Russland/Kina er noe som vestlige land ville hoppe på, det er jo utenkelig. Men det er jo mange andre land som er mer nøytrale til det som skjer i Ukraina.

Fikk forøvrig lyst til å dele denne. Tenk hvis Russland ødelegger endel av USAs militære satelitter, det er noe de tydeligvis er i stand til å gjøre når som helst:

Dette gullet du snakker om?

Top 10 Countries with the Largest Gold Reserves (in tons)

  1. United States — 8,133
  2. Germany — 3,359
  3. Italy — 2,452
  4. France — 2,436
  5. Russia — 2,299
  6. China — 1,948
  7. Switzerland — 1,040
  8. Japan — 846
  9. India — 754
  10. Netherlands — 612

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/gold-reserves-by-country

3 Likes

Basert på det jeg har lest, hørt på podcaster etc, så oppgir ikke Kina alt gullet de har, og de har hamstret veldig mye gull det siste året. Jeg tror ikke dette ville kommet frem på listen din.

Finn en liste det kommer frem på da vel?

Jeg gidder ikke å lete opp gamle podkaaster og tidsstempler på dem der det nevnes. Jeg har begrunnet det jeg sa. Du kan mene det er feil. Jeg har ikke noe behov for å bruke tid på å lete opp dokumentasjon på dette på en nyttårsaften. Jeg har heller ikke noe behov for å få rett dersom jeg tar feil. Du er veldig konfliktsøkende i dine formuleringer.

1 Like

Når som helst når de vil ha USA og Nato aktivt med i krigen. Så nei, det er ikke noe de kommer til å gjøre.

Verdt å få med seg at støtten Ukraina har fått er utrangert sovjet utstyr og stort sett utrangert Nato-utstyr. Unntaket er M270 (og himars) med tech fra 1983.

Nato har relativt begrenset med slagstyrke på bakken, men endel tusen fly med smarte raketter som Russland ikke evner å stoppe.

… så en amerikaner nevne at feks svartehavsflåten ville vært det første som gikk ned. Den er jo stasjonert i okkuperte Ukraina. En synlig maktdemonstrasjon, uten at det ser ut som Russland blir angrepet direkte.

Tenker Ukraina hadde vært russer-fritt i løpet av en uke.

3 Likes

Takk for dine teite ikoner til mitt forrige svar. Min uttalelse om at Kina har veldig mye gull, sannsynligvis mye mer enn det de rapporterer, og at de hamstrer gull, kommer fra podkaster jeg har sett det siste halvåret. Jeg kan ikke lete opp i dette. Jeg tok et kjapt Google-søk, og her er et av de første resultatene som dukket opp:

A report published on Nov. 22 now says the mystery gold buyer is likely China, and it further alleged that the country “bought a substantial amount of gold from Russia.”

At the time, the WGC report further noted, “unreported buying” and a mystery buyer that acquired substantial amounts of the precious metal. However, the WGC’s quarterly report does not disclose the mystery gold buyer’s identity.

Nikkei’s article suggests the mystery buyer is thought to be China, and the move is meant to cut China’s dependence away from the U.S. dollar. Speaking with Nikkei’s reporter, the precious metals analyst, Koichiro Kamei, told the publication that the magnitude of the mystery buyer’s gold purchases is “unheard of.

It’s not the first time China has been secretive about gold purchases as China has not been actively reporting gold holdings and purchases since 2019. Furthermore, the People’s Bank of China surprised the globe in 2015, as the public found out the central bank was stockpiling tons of gold secretly since 2009.

Din konfliktsøkende opptreden og teite ikoner for ytterlig oppsøke konflikt og dårlig stemning, gjør at jeg herved kommer til å overse alle dine innlegg fremover.

4 Likes

USA kjøper omlag 11% av olja til OPEC, mens Kina kjøper omlag 25% av olja OPEC produserer. Hvis man bare ser på hvem som er OPEC sin største kunde per nå så er dette Kina. Dette er i sterk kontrast til hvem som var OPEC viktigste kunde på 70-80 tallet. Så selvom de fleste OPEC land er avhengig av USA, spesielt mtp militær beskyttelse så er de nå avhengig av et godt forhold til Kina som er deres primære inntektskilde. Etter Kina så er det Asia Pacific som er deres største kunde, deretter Europa.

At petrodollar kan miste sin status er ikke utenkelig. Problemet for Kina ville være at en svekkelse i dollaren vil pt skade den kinesiske økonomien mye. USA er hovedkjøper av kinesiske varer, en sterk dollar og inntekt i dollar og utgifter i («svak») yuan gagner Kina. Dette er kjernen i handelskrigen mellom USA/Kina, hvor USA kritiserer Kina å holde yuan kunstig lav. Hvor dollarenkursen flyter fritt så er det CCP som setter kursen på yuan ut ifra dollarkursen.

Vedr gull så er ting litt mer blury. Kina er nå verdens største produsent av gull, men skal offisielt ha gullreserver mindre enn hva de får minet ut ila 1 år. Kina har blitt kritisert for å oppgi lave gullreserver (slik som Russland), både fordi hvis de oppgir veldig høye reserver så vil dette redusere verdien av gull og fordi det vil også svekke dollaren. Kan lese om problemstillingen i linken under.

Tror man må ta inn over seg at Kina har blitt det største markedet for varer (feks 50% av alle Mercedes og VWs selges i Kina). Kina er også verdens største produsent samt største økonomi og dermed også besitter mye makt. Fordelen og ulempen med Kina er at de styres av ett «parti» som er merittbasert. De har samme leder som sitter lenge nok til å kunne implementere langsiktige strategier og følge opp vs «vanlige» demokratier hvor ledere velges kun for 4-5 år og dermed ikke kan ha like langsiktig strategisk tankesett og implementering. Kina har løftet over 800mill mennesker ut av fattigdom siste 30 år, det er helt unikt.

8 Likes

Hvor kan jeg blokkere/mute brukere som er så lite sjarmerende og feilaktig kritiske?

Blir bare så oppgitt og irritert over slike som suger energi fra folk.

Edit: Fant det på menyen for brukere :smiley:

1 Like

Xi har snudd opp ned på det og har igjen gjort Kina om til et diktatur. Etter Mao har ingen kunnet sitte mer enn to perioder, for å unngå at Kina ble et diktatur. Xi har brukt anti-korrupsjon departementet han opprettet for å kvitte seg med politiske fiender (og korrupsjon).

British news magazine The Economist wrote in its “Banyan” column, “it is hard not to see corruption allegations as the latter-day weapon of choice in the winner-takes-all power struggles that the party has always suffered”.[38]

4 Likes

Ikke uenig med deg @Christian og det var ikke min meningen å selge Kina og deres styresett som perfekt. Poenget er at når de blir såpass økonomisk dominerende så blir Kina relevante. Deres debt trap diplomacy ovenfor fattige land eller wolf warrior diplomacy mot Vesten har sine svakheter. Ulike supermakter har ulik måter å håndtere at de blir, nettopp, supermakter.

(Godt nyttår til deg :blush:)

4 Likes

Kina har store økonomiske muskler, ingen tvil om det. USA prøver å spenne ben på dem ved å gjøre det vanskelig for dem å produsere high tech via chip sanksjoner.

1 Like

Det blir uten tvil spennende å se hvordan USA/Kina vil utarte seg. En annen ting som blir veldig spennende fremover er å se på India. De kommer til å passere Kina i å være verdens mest folkerike stat i år (ca april hvis man skal tro på WHO). I motsetning til Kina som har en eldende befolkning så er indere unge, gode utdannelsesinstitusjoner, men 90% av indiere jobber i dagjobber uten fast inntekt, er også mye mindre kvinner som tar del i yrkeslivet der vs Kina. Landet styres pt av et nasjonalistisk parti og landet har separasjoner internt i befolkningen (feks Sikher som ønsker eget land). Så mye er tilrettelagt med ung og produktivt befolkingen hvor USA og Vesten ser etter en ny global fabrikk, men landet også sine utfordringer. Deres relasjon Kina har også til tider vært anstrengt, men landene virker å være mer samstemt vis a vis Russland-Ukraina enn det man kanskje ville tro.

4 Likes

Joseph Hentges er en av dem jeg følger fast på YouTube for oppdateringer på teknisk analyse i markedene i USA. Dagens oppdatering syntes jeg var så interessant at jeg ønsker å dele den her.

Det er hovedsaklig det han har å si om ekstremt store put posisjoner for equity/stocks som er dukket opp fra november og ut året, de har dukket opp med ca. to ukers mellomrom. Det er de største posisjonene han har sett på seksten år. Slikt mener mange er bull, han mener det denne gangen er bear.

Legg merke til hvordan han sammenligner de store put posisjonene som settes nå i forhold til call posisjonene som ble satt når markedene var på vei opp etter mars 2020. Han er deilig kontrær her, i forhold til hvordan folk flest vurderer dette.

Forøvrig, uten at det er årsaken til at jeg poster videoen (årsaken er nevnt ovenfor), legg også merke til at han tror bunnen i mars 2020 på Nasdaq skal brytes. Det betyr jo ingenting for folk flest at slikt postes på YouTube, men betyr endel for meg, fordi jeg over tid har lært meg å ha ta hans analyser og vurderinger seriøst.

4 Likes