Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Regner med bra volum. Noen ønsket nok på et par dager ekstra med ferie, men de største aktørene blir indirekte tvunget på jobb. Store bevegelser i rebalansering tlt, eurusd eller indekser som dax +2,5% siste 2 dager og nasdaq +3,5% siste 3 tradingdager, samt tesla tall i går tvinger de fleste tilbake

5 Likes

Jeg har vurdert inngang i TLT lenge, men synes ikke det tekniske bildet forsvarer kjøp enda. Kanskje ved en higher high og trendendring?

Regner med yields vil begynne å falle når FED pauser eller øker mindre enn forventet? Mao. bør man vente til klarsignal for å kjøpe TLT? Tanker?

Det blir nok et spennende år 2023.

5 Likes

“Rentehevingene og inflasjonen har kanskje toppet ut, men det er fremdeles faresignaler for inntjeningen. Det er en realitet som er undervurdert, men som ikke lenger kan ignoreres. Utsiktene for inntjening har blitt verre de siste månedene”.

Fin artikkel. Jeg synes dette er et godt poeng, i kombinasjon med SPX chartet fra 2008 :slightly_smiling_face:

3 Likes

TLT er fortsatt veldig usikker. Jeg var mer sikker på +4,2% enn 3,7%.
Kursen var opp fra 90 til 110, ca +17% ved forrige retracement.
Regner med at du skal investere for å få med deg konveksiteten i prisstigning og ikke yield.

Det jeg ikke forstår meg på er hvorfor ikke flere investerer i high yield ETF ($HYG).

Yield to maturity på +8,5%. Snitt maturity = 5 år.
8,5% årlig avkastning kan fort vise seg å slå indeks kraftig de neste 5 årene.
For de som ikke skjønner så betyr det at dersom man holder bondsa til man får tilbakebetalt prinsipalen. Slår inflasjon så det suser.

Fordelt på 1200 amerikanske selskaper(ekstrem risk spread) med snitt credit rating BB.
Minner om at kreditorer står først i køen(etter staten) dersom økonomien skranter.

4 Likes

(jeg får ikke lest artikkelen, men overskrift og ingress sier nok)

I hvert fall en argumentasjon om at det skal bli noe fallende forbruk i Q1.

– Vi sparte opp ekstra buffer under pandemien, den er helt brukt opp for alle lønnsgrupper. Man er tilbake på samme sted som før pandemien og fortsetter å grave oss ned i oppsparte midler. Vi tærer på oppsparte midler for å holde et forbruk som fortsatt er betydelig høyere enn før pandemien.

2 Likes

Et lite tips, bruk Google sin cache på artikler i FA som er bak betalingsmur. De er ikke så teknisk avanserte hos Hegnar :slight_smile: Her er Google cache av første artikkelen du postet:

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:U2dHgJ9z3ssJ:https://www.finansavisen.no/makro/2023/01/03/7973381/olav-chen-i-storebrand-mener-analytikerne-bommer-grovt&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=no

7 Likes

Noen som har noen tanker om hvorfor det er så stort avvik på S&P vs Broker/Dealer index?

Sett litt tilbake i tid, og man kan noen ganger se at broker/dealer indexen beveger seg i forkant av S&P. Ikke hver gang. Men nok til at jeg blir nysgjerrig.

Vektingen er forskjellen antar jeg. “Equal-weighted” står det.

Så hvis de største selskapene drar ned indeks, så vil ikke det merkes like bra på denne. Og hvis folk dytter penger inn i mindre selskaper, så vil denne indeksen gå opp mens det knapt merkes på de mer kjente SPX og Nasdaq.

Ja, det er riktig. Antakelsen er at når FED pauser så vil rentene komme ned, og prisen på TLT gå opp hvis jeg har forstått instrumentet riktig.

+8.5% for HYG er nok bra det, men også større risk enn TLT slik jeg ser det, spesielt om man får mange konkurser fremover (til tross for snitt rating på BB).

Mulig dette hører hjemme i en generell spørsmålstråd. Men er det noen som kjenner til et greit verktøy for å sammenligne yield to maturity, duration, etc. for forskjellige obligasjonsfond?

8.5% annualisert til maturity virker, som havana12 påpeker, svært brukbart nå. Men HYG har vel òg en del durasjonsrisk. En strategi hvor en tror dette skal slå indeks er vel også implisitt en innrømmelse av at man ikke tror rentene skal ned med det første.

The Maverick of Wall Street pratet kort om TLT i vidoen publisert i dag. Mulig endel her finner han useriøs, men jeg synes han har veldig mye nyttig, selv om det er pakket inn med tabloid humor. Her er direktelenke til halvannet minutt FØR han begyunner å prate om TLT, fordi det jeg ønsket å få med det han sa om 10-åringen i forkant (TLT er fra ca. 17:36):

1 Like

Virkelig rimelig også ut fra et TA- perspektiv.

Jeg blir ikke overrasket hvis OSE tester lows fra 2016 i løpet av 2023-2024. Da snakker vi hovedindeksen rundt 510-520. Tilsvarende targets for Dow Jones er ca. 16000 og S&P 500 rundt 1800-1850.

Mange vil nok le høyt av en slik «dommedagsprofeti», særlig relativt ferske tradere/investorer, men la oss se hvordan det ser ut om 1-2 års tid.

Det er ikke uvanlig å teste nivåer satt 10-15 år tidligere når vi går inn i er bear market, jf. finanskrisen i 2008 hvor S&P 500 testet nivåer fra 1996.

Men denne gangen får vi vel høre at alt er annerledes og et tilsvarende scenario er helt umulig………hehe.

1 Like

Gassprisene waaaay ned den siste måneden. Jeg antar det kommer av det usedvanlig varme været i Europa som gjør at det er svært lite trykk på gasslagrene.

image

1 Like

Teknisk sett så er det faktisk høyt trykk i lagrene når de er fulle :upside_down_face:

6 Likes

Hehe, jeg pleier å se videoene hans, gir greit overblikk over det som skjer, selv om TAen hans lacker litt i mine øyne - jeg så faktisk denne videoen i morges, og så har de snakket ekstremt mye om TLT hos Wealthion som også har mange gode intervjuer; derfor jeg driver å gjør litt research på disse instrumentene nå - men som også Mavrick sier i videoen, rent teknisk er det ikke buy enda :face_with_monocle:

1 Like

Det ble dét, skikkelig party i US i dag. :slight_smile: Håper nå bare på en close som er lavere enn foregående to dager, slik at candle blir skikkelig bearish.

2 Likes

Nok en gang, man kan ikke lese indeks lengre om man ikke er daytrader. Tesla er ned -10% og mitt største short bet apple er ned -4%(som jeg dekket inn i dag) og ny lavnotering. 44 av 100 nasdaq100 er positive.

Jeg tror faktisk ikke jeg forstår helt hva du sier her. Uansett, jeg traff da uansett godt (så langt i hvert fall) da jeg kikket i spåkula for 13 dager siden:

1 Like

Det er kun hvis markedet faktisk priser dette inn i de ekstra lange rentene. Markedet kan feks prise inn resesjon i 10åringen, men mene at inflasjon og derav renterisken (risk premie) bør ligge høyere for lengre durasjon dersom det ser mer ut som markedet i us går mot en primær/regimeendring. Historisk sett siste 120 år er ikke dagens nivå særlig høyt, så mange tenker samme. Men ja - her er durasjonsrisken høy.

Fidelity er bra å bruke.

$HYG har ikke noe særlig durasjonrisk ettersom gjennomsnittslengden er 5 år. Derfor vil du ha lavere svingninger i bond prisen.
Kredittrisken derimot er høyere enn de aller beste selskapene, men risken gjennom en etf er ganske spredt.

Hvis du vil ha enda bedre kredittrating kan du gå for Investment Grade. YTM 5,5% med avg maturity sånn 11 år. YTM fordrer at du reinvesterer coupon.

“Å slå indeks” er en antakelse på at feks årlig avkastning kan ligge på +5% de neste 5 årene i snitt vs HYG på 8,5%. Må ikke være det ene eller andre.

Men husk at du har treasury bonds, TIPS, zero coupons, municipals, corp bonds, junk bonds, cmo’s, gnma, CDOs, CDSs, MBS osv.

Dersom apple skulle stupt -5% og dratt ned indeksen -2%, så kan din aksje fortsatt være opp. Med mindre resesjonen kicker inn i panikk-mode og beta gåt mot 1. Indeks fremover gir mindre og mindre mening. Man må bryte det ned mer for å forstå hva som skjer. Med tesla i dag på -13% får et par stykker margin calls for å si det pent.

4 Likes