Jeg er litt sloppy i ordbruken, men durasjon og forfallstid må egentlig ikke veksles om hverandre dersom man ikke er klar over det. Duration(durasjon) og maturity(forfallsdato) i bonds er to ulike ting. Durasjon ser på når cf kommer, forventet rentenivå og er neddiskontert.
Hvis duration var = maturity, woila du får det som kalles zero coupons. Det er de mest prissensitive bondsa og de du skal trade om du vil ha maks prisøkning om rentene begynner å falle.
Og nei, jeg mener ikke at kortere durasjon er å foretrekke om rentene kommer ned. Det er nettopp det, jeg tror mange er optimistiske for hva markedet skal prise inn dersom rentene snur. Dvs den korte enden stuper, men jeg tror det vil være press i lange enden. Som trades - ja. Men i det større bildet nei.
Det kommer jo helt an på yielden, maturity og rentenivå. Eksempel:
bond 1) har maturity = 10 år , men har 6% rente, og
bond 2) har maturity = 6 år, men har 10% rente, så kan durasjonen(den effektive målingen av prisendringen til en prosent endring i risikofrirente) være ganske ulik. Men ja - TLT har en durasjon på 17,5.
La oss se på de to jeg nevnte: LQD og HYG.
$LQD(investment grade, gjelden til de mest solide som Jp morgan, morgan stanley).
Renten du får her er +5,5% årlig(ytm)
Men den har en durasjon på = 8,31.
Dvs 1% endring fra powell så endrer obligasjonsprisen seg med 8,31%.
Gjennomsnittlig løpetid er 12 år…
$HYG(1000 + store selskaper som Ford, american airlines osv)
Renten du får er +8,3%(ytm)
Durasjon på 4
Dvs 1% endring fra powell endrer prisen seg med 4%.
Hvorfor? Løpetiden er 5 år.
Dvs ønsker du høy rente i år samtidig som du ønsker å få med deg prisøkning i bonds dersom det kuttes, så vil faktisk Investment grade lønne seg fremfor High yield. Hvis du ønsker å sitte lenger å få med deg høyest mulig rente neste 5 år så vil HYG lønne seg. Dette er uten å se på kredittrisiko.