Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Noen synspunkter på den norske krona?
Det ser jo ut til å gå rett til helvete.
Ser man på aksjonærlister for f.eks Salmar, så ser man storsalg fra utlendinger i høst. Dermed selges også indirekte NOK.
Støre & Co knekker oss.

Godt man har hovedtyngden av aktiva utenfor NOK

Forventer kronesvekkelse på linje med tidligere resesjoner, minus 15-20% sammenlignet med dollaren. Intet nytt under solen, svært få utlendinger som ønsker å seile i NOK i brottsjø.

1 Like

Ja

Men under finanskrisen startet vi på ca 5kr pr USD

Halvparten

Ikke rart Oljefondet er oppblåst så lenge de rapporterer i NOK

3 Likes

Godt poeng. Utelukker ikke en betydelig større NOK-svekkelse, jeg tar i det minste høyde for minus 15-20%, resten får være bonus.

1 Like

En skal være forsiktig med hva man ønsker seg fordi en kan risikere å få det. Alle som går rundt og håper på en vending i Federal Reserves rentepolitikk, bør huske på at noe stort i økonomien må knuses før den amerikanske sentralbanken snur. Federal Reserve sier klart at den ønsker å få inflasjonen ned til 2 prosent.

Å drømme om et skapt fall i inflasjonen etterfulgt av en helomvending i rentepolitikken fra USAs sentralbank uten at det blir nedgangskonjunktur og markedskrasj, er som å tro på at det er mulig å komme til himmelen uten å dø.

Pengehimmelen må fylles opp av evig tapte investeringer før rentene kan senkes.

Det er så gøy å lese når artikkelen krydres med slike liknelser, og jeg som ikke trodde det fantes slike skribenter hos FA. Les hele artikkelen gratis via Google cache her: Skarpt fall i inflasjon og vekst gir aksjekrasj | Finansavisen

6 Likes

Karl Johan Molnes er en klok mann som har vært ute en vinternatt/resesjon før - noe av det bedre FA har av skribenter

2 Likes

Turen går da først til Kina der privat sektor har 3.000 milliarder i dollargjeld til vestlige banker for bygging av landet. Om dollarrenten blir så høy at Kina ikke vil betale for seg vil det kunne skape bankkrise i den vestlige verden. Det er mulig at Kina ender opp med å sosialisere lånene fra eiendomssektoren. Det betyr at det blir det kinesiske folket som får sluttregningen i form av høyere avgifter, lavere lønninger og mindre tilgang på importvarer/utenlandsreiser.

Ett av mine største geopolitiske varselsignal for tiden er om det kommer rapporter om at Kina trekker investeringer ut av USA/vesten i stor skala.

Har ikke noe direkte med finansmarkedene å gjøre, men at jeg ville anta at sanksjonene mot Russland har vært av en slik art at hvis Kina finner ut at de skal gjøre noe aktivt med Taiwan så vil de først forsøke å trekke ut midler som ellers vil bli konfiskert.

Ett logisk steg er å slutte å betale dollargjeld i neste fase (som motsvar på hva USA implementerer av sanksjoner i ett slikt scenario).

4 Likes

Interessant. Mener du at kortere durasjon er å foretrekke hvis rentene kommer ned? Forstod gjennom en podcast at man basically kan forvente en stigning i papiret tilsvarende durasjonen dersom renten beveger seg -1%. Dvs. at TLT skal opp 20%. Stemmer det?

Hørte nettopp at Xi hadde vært på frierferd til Saudi Arabia. Det hadde ikke jeg fått med meg. Det er også nevnt flere steder at Kina horder gull. Vil man se at petrodollar systemet blir koblet på gull på sikt?

Vil vi se mer av dette?

Umulig å si. Kort og godt.

Det er mange som har interesse av å ikke ha verdenshandelen i dollar. Men, det er også mange som kan ha interesse av å late som om de er interessert i å koble seg fra dollaren fordi de vil forhandle om andre ting (Ghana eksempelvis har en statlig gjeldskrise) med USA/vesten/IMF/kreditorer.

Det er så mange hensyn å ta at jeg ikke tror man kan si mye annet enn at BRICS landene har ett sterkt ønske om å få mer av internasjonal handel vekk fra dollar, og få med seg så mange som mulig på det, og USA har sterk interesse av å holde verdenshandelen i dollar. Men å spå resultatet? Jeg tror man lurer seg selv hvis man er sikker på noe som helst om hva som vil skje på sikt.

5 Likes

Selvet chartet drar oppbyggingen mer parraleller til dot-com boblen

7 Likes

Begynner å nærme oss nå. Mulig det skjer allerede denne uka.

5 Likes

Det er interessant å lese denne tråden, for det kommer mange gode refleksjoner. Selv går jeg meg litt vill i grafer og indikatorer, politikk og historikk.
Jeg kaster meg uti med en enklere “analyse”: Den virkelig store faren for økonomien i hvert enkelt land og for den globale økonomien, er mislighold av gjeld. Om jeg ser på meg selv og min egen mikroøkonomi så er mislighold av gjeld det som virkelig vil få en negativ effekt for meg. Jeg kan spise billigere, ha det litt kaldere, reise mindre osv… Men skulle summen av alle kostnadene føre til at jeg ikke kan betale ned på mine låneforpliktelser så er det virkelig farlig. Og dette er overførbart til bedrifter og stater i et gigantisk globalt korthus.

En mulig Sort svane - kanskje det er mislighold av gjeld i Kina som har gått under radaren en periode nå. Hvordan vil utviklingen av korona i Kina påvirke dette i det korte løpet?

6 Likes

Jeg er litt sloppy i ordbruken, men durasjon og forfallstid må egentlig ikke veksles om hverandre dersom man ikke er klar over det. Duration(durasjon) og maturity(forfallsdato) i bonds er to ulike ting. Durasjon ser på når cf kommer, forventet rentenivå og er neddiskontert.

Hvis duration var = maturity, woila du får det som kalles zero coupons. Det er de mest prissensitive bondsa og de du skal trade om du vil ha maks prisøkning om rentene begynner å falle.

Og nei, jeg mener ikke at kortere durasjon er å foretrekke om rentene kommer ned. Det er nettopp det, jeg tror mange er optimistiske for hva markedet skal prise inn dersom rentene snur. Dvs den korte enden stuper, men jeg tror det vil være press i lange enden. Som trades - ja. Men i det større bildet nei.

Det kommer jo helt an på yielden, maturity og rentenivå. Eksempel:

bond 1) har maturity = 10 år , men har 6% rente, og
bond 2) har maturity = 6 år, men har 10% rente, så kan durasjonen(den effektive målingen av prisendringen til en prosent endring i risikofrirente) være ganske ulik. Men ja - TLT har en durasjon på 17,5.

La oss se på de to jeg nevnte: LQD og HYG.

$LQD(investment grade, gjelden til de mest solide som Jp morgan, morgan stanley).
Renten du får her er +5,5% årlig(ytm)
Men den har en durasjon på = 8,31.
Dvs 1% endring fra powell så endrer obligasjonsprisen seg med 8,31%.
Gjennomsnittlig løpetid er 12 år…

$HYG(1000 + store selskaper som Ford, american airlines osv)
Renten du får er +8,3%(ytm)
Durasjon på 4
Dvs 1% endring fra powell endrer prisen seg med 4%.
Hvorfor? Løpetiden er 5 år.

Dvs ønsker du høy rente i år samtidig som du ønsker å få med deg prisøkning i bonds dersom det kuttes, så vil faktisk Investment grade lønne seg fremfor High yield. Hvis du ønsker å sitte lenger å få med deg høyest mulig rente neste 5 år så vil HYG lønne seg. Dette er uten å se på kredittrisiko.

4 Likes

Godt å se «ekspertene» er ute med sine spådommer på oppsiden, dette slår aldri feil i begynnelsen av et bear-market:

4 Likes

Takk for utdypende svar :+1:

Planen er egentlig å trade dette ja, ikke sitte over tid, men kanskje man kan allokere en liten del som en lengre posisjon… Er ikke enkelt å bli klok på veien videre. Chartet sier ikke kjøp for min del enda, men da fikk jeg litt flere instrumenter enn TLT å sette meg inn i :clap:

1 Like

Du får ordne deg insidermedlemskap, Havana. Synes du har mye interessante betraktninger som hadde gjort seg i innsiderchaten

1 Like

Ikke bare det, men langsiktige kontrakter med levering 6 mnd fram i tid er ned tilsvarende.

CPI inkluderer såvidt jeg vet energi, så at olje (og gassprisene) har falt såpass har vel hatt mye å si her?

Den blå pilen er oljeprisen for ca et år siden. De siste månedene, så har prisen vært ca det samme som for 12 måneder siden. På 80$, så vil den framover være godt under det den var for ett år siden.

Dette vil øke etterspørselen etter kull og olje, men energisituasjonen i Europa ser relativt grei ut nå pga varmen hittil i vinter i stort sett hele Europa. Totalt sett, så mener jeg det er bull i den situasjonen som er nå.

Jeg har sett anslag på oljeprisen og de er høyere enn nå, men de vil fortsatt være lavere enn det de var for 12 måneder siden. Dette er svært positivt for f.eks. norsk oljeindustri, selv om fallet i gasspris nok tar noe av luften ut av verdivurderingen. Industrien generelt tenker jeg kan dekke opp endel.

1 Like

Interresant å se at mange fortsatt er bullish og lukter positivt utvikling i tiden framover - godt tegn for oss som er ultra-bearish.

På hvilket tidspunkt forkaster du bear-tesen din og kjøper longs?