Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

@havana12 har vært en av de mest bearish her, så det handler vel heller om at han har snudd?

1 Like

Mange gode bull-poeng fra @havana12 så jeg får balansere litt med noen bjørnepunkter :slight_smile:

  • At olje/gass har stupt er ikke bra for oljetunge OSE som ikke har falt
  • 50% av NHO bedriftene venter svakere marked fremover (10% venter bedring)
  • Økningen i bedriftenes innkjøpskostnader er den største på 50 år.
  • Prisveksten er den høyeste på 35 år
  • Økte renter og svekket reallønn gir fall i forbruket
  • Boligpriser og boligbygging på vei ned. Ringvirkninger for underleverandører.
  • Inngåtte avtaler og kontrakter betyr at bedrifter ikke får sendt regningen videre
  • 44 mrd kr i økte skatter for bedrifter
  • Globalisering i revers
  • Mange land vil flytte produksjonen hjem av sikkerhetshensyn (Russland/Kina), Dyrt
  • Mangel på energi
  • Klima. Det grønne skiftet blir dyrt
  • Større global usikkerhet = vanskeligere investeringsbeslutninger
  • 25% av bedriftene forventer færre ansatte neste år
  • En resesjon har sjelden en bunn som bare er 10% under ATH
  • Rentene vil ikke komme ned igjen før økonomien har stagget - dvs blitt svakere

Eg trur vi skal ned :slight_smile:

11 Likes

Jeg forkaster bearish-tesen hvis OSE setter en ny high på høyt volum og lukker weekly candle over 1290-1295.

1 Like

Bare så det er sagt, så tror jeg du først og fremst snakker om OSEBX, mens @havana12 hovedsakelig ser på USA…

3 Likes

Stemmer. Jeg handler mest i Norge fordi jeg lever med NOK. Ønsker ikke valutarisiko i tillegg.
Men bare for å ha sagt det, jeg tror også USA faller videre.

1 Like

S&P500 har falt type 28%, DOW30 har falt 23%. Så relativt heftige fall. De har ikke hatt de samme ekstreme prisene på elektrisitet som Europa har hatt.

Godt mulig vi snakker litt om hverandre når det gjelder index’er. Jeg er ultra-bearish både OSEBX, Nasdaq, Dow og S&P500.

Som jeg var inne på i en post fra gårsdagen, så ligger det inne i mine prognoser test av følgende nivåer innen 1-2 år:

Dow Jones: 16000
S&P500: 1800-1850
OSE: 510-520

3 Likes

Den viktigste PMI indeksen (ISM) kom nettopp inn på 48,4
Under 50 er kontraksjon

2 Likes

Tidsaspektet er viktig og. Ser man 5 dager 3 uker eller 6 måneder fram osv.

1 Like

Jeg ser 6 mnd frem

2 Likes

Jeg har hele tiden trodd at det siste store krasjet, så krasjer både aksjer og olja samtidig. Nå faller olja såpass mye at jeg begynner å fantasere.

Jeg var den mest høylytte bjørnen av alle her i over ett år fra november 2021!

Men det er ikke jeg som snur, det er realøkonomiens inputfaktorer som snur. Jeg er ikke stuck i narrativet.
Jeg er bearish så det holder, men jeg må følge bevegelsene!
Bevegelsene jeg nevner er ikke på ukesbasis, dette er store strukturelle endringer som har holdt på i månedsvis.

Og for de som faktisk brukte tre sekunder på å lese litt så skrev jeg ikke om enkelte ting. Jeg skriver om realøkonomien som endrer seg!

Skrev om større trend-endringer i faktiske data for rentepapirer, råvarer, eiendom i Europa, valuta, energipriser, indekser, handelsbarrierer, Tyskland, usa, Kina, Australia og Japan. Om noen ønsker å danne seg et narrativ så må man gjøre det, jeg følger prisendringene som er motsatte av hva som har blitt tolket som bearish hittil.

Og for de som igjen ikke klarer å lese, så har jeg sagt så mange ganger nå at det er tiden for å jakte gode selskaper som er kraftig underpriset. Mange aksjer priser inn full resesjonsstorm allerede. Ikke noe poeng å være bearish når det er enorme muligheter der ute.

12 Likes

Blir spennende å høre hva du sier om et par måneders tid. Vi andre er visst «stuck i et bearish narrativ», mens du sitter på et objektivt sett indikatorer som gir deg fasitsvar på fremtidig utvikling.

Jeg følger ganske tradisjonelle indikatorer, og de har ennå ikke gitt meg noen kjøpssignaler - i all hovedsak salgssignaler. Mulig det har dukket opp noen nye fancy indikatorer siden forrige resesjon, selv stoler jeg på de gode gamle indikatorene som har fungert godt som værvarslere tidligere. Mulig jeg er kjedelig og gammeldags, men det får så være.

Lykke til med long-posisjonene.

4 Likes

This time is different (NOT) :wink:

F.eks Inverted yield, Leading economic index, ISM/PMI, renter, inflasjon, housing index, etc.,.,.,.

2 Likes

Nettopp bamse, alltid noe nytt denne gangen.

Vi får holde oss til de kjedelige gamle indikatorene vi :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Kryssposter denne her. Kina er allerede oppe på relativt høyt volum. Uten at det har kjørt oljeprisen i været. Hvis årsaken er en bedret tilbudsside er det gode nyheter.

1 Like

Det kan ikke være slik da at det som nå slår inn nå først og fremst er negativt for verdiaksjer mens de som kommer bra ut av stimulanser i nedgangstider er vekstaksjer?

Altså att bear realøkonomi kan være bull growth?

Bear Kid interiør, bull tek.

Høres rart ut i mitt hode men jeg skal absolutt ikke påstå at jeg har funnet krystallkulen. Hvis realøkonomien er Bear burde vel growth falle mest, slik det har gjort (?)
Men som @havana12 skriver så er det mange som har falt voldsomt og kan være gode kjøp. Men for meg er det altfor risky. Men så er jeg nok mer risk-avers enn de fleste. Handler nesten bare indeks.

Edit. Pivot (under) - ja, enig. Men 9,6% under ATH ? (OSE)
Tror og håper det er for tidlig. Til våren ?
Mange av indikatorene blir fortsatt verre.

2 Likes

Snakker om pivot. Som kommer pga. realøkonomi. Med mindre lønninger tar av.

Det er bra for growth men kvalitetsselskaper som har synkende resultater i overskuelig fremtid vil slite.

Relatert til det @Teiner skriver over her:

Satt akkurat og lekte meg med indexene i USA. (bilde under)
Øverste chart er S&P500 siste 5 år.
Nederste chart er Russel/S&P.
Teorien jeg ville teste ut er at i oppgangstider (“Risk ON”) stiger små selskaper mer enn store (growth/value). Jeg ville se om markedet trekker seg ut av små selskaper og flytter pengene til de store (“smart money risk off”) før nedturer.
Det ser ut til å stemme i 2018 der nederste chart faller 3-4 måneder før S&P.
Det samme skjer i 2021 der nederste chart faller ca 9 måneder før S&P.
Hele 2022 og til nå er relativt flatt (nederste chart). Det betyr at store og små selskaper stiger/faller i samme takt. Altså at “smart money” ikke har noen retning.
Betyr kanskje at trenden (ned) fortsetter ?

Kommentarer noen?
Kan dette brukes til noe ?

3 Likes