Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Nasdaq, SPX, RUT, DAX.

Sagt med andre ord: en overprising av tech pga ekstreme stimulus under pandemien har nå ikke gjort tech underpriset, men dyttet det ned til nivået resten av børsen er på. Hvis vi ser på prising før pandemien som “fair.”

Så hadde tech større oppgang før pandemien også. Så hvis tech skal begynne å gå videre ned i forhold til spx/rut så snakker vi om å utjevne tech outperformance tilbake i 2012-2019.

Du kan jo se på andre perioder tilbake i tid og se om du tror historien skal gjenta seg:

6 Likes

Tror du kan være inne på noe der ift til at smart money er rigget for bearmarket og velger i større grad å stå på sidelinjen framfor å flytte investeringene fra mindre selskaper til større blue chips.

«When the paddy wagons come they take the good girls with the bad»

1 Like

Hvis man skal se på blue chips må man over på Dow Jones.

Og sammenligner man den opp mot S&P, har den hatt bedre ytelse siden desember 2021.

Som tilfeldigvis sammenfaller med når Nasdaq begynte å underprestere i forhold til S&P.

2 Likes

Hvis du kun handler indeks så ville jeg ikke stresset så mye, tidenes boble vil ta tid å deflatere, noe som gir mye volatilitet fordi ingen vil misse bunnen, men heller ikke være med kjelleren.

Det er vel flere fisker i markedet enn noen gang før, og da får man disse jojo-bevegelsene som er bra for tradere men irriterende for langsiktige :slightly_smiling_face:

4 Likes

Tradisjonelt går det ikke rolig og pent for seg når bobler først sprekker. Tror feks OSE vil gå heftig raskt ned hvis halslinjen først brytes - det kan jo skje allerede i morgen med nåværende oljepris-utvikling.

Tviler på at det er særlig mange som er forberedt på f.eks minus 15-20% på index i løpet av en dag.

5 Likes
1 Like

Du ser for deg noe lignende nå? :grinning:

Utelukker ikke det;)

Amazon hadde i september rundt 1,5 millioner ansatte, og en stor del av dem jobber i selskapets lagre.

17 000 høres mye ut, men av 1 500 000 ? 1.1% ?

5 Likes

Tok en liten runde og kikket på en del chart for å sjekke faktisk nedgang.

Vi snakker om allerede heftig korreksjoner på en del store akører. Selv om S&P “kun” har korrigert 27% og Nasdaq ca 37%.

Av utvalget er Apple, Microsoft og Alphabet dem som har holdt seg “best”, med korreksjoner mellom 30 og 44%. Hos resten snakker vi opp mot 76% korreksjon på enkelte.









6 Likes

Nå er det vel Pharma, Lockheed Martin og mat/gjødsel som har holdt seg best på SP500 eller?

1 Like

Er forsåvidt et godt poeng det, men sjelden hører man folk snakker om hva disse var verdsatt til i f.eks 2019-2020. Tar man det med i betraktningen, da skjønner man at fallhøyden fortsatt er stor og at man bør være ytterst forsiktig med posisjonering på long-siden.

Selv på det høyeste rett før covid-utbruddet var vel Apple priset til 75-80 kr, Microsoft til 165-170 kr. Chartene ser ikke bra ut på HTFs, lukter mer nedgang på mellomlang/lang sikt.

1 Like

Dette chartet gir mye mer mening hvis man tillegger at vekst skal outperforme value i et bullmarked.

De andre chartsa for meg gir ikke mening med mindre du trekker ut top 8 fra nasdaq (tar ut ndx100) og la det tilbake i samme chart.
Jeg er ikke så interessert i indeks lengre(for investeringer), er så mye støy om dagen.
Kan du tillegge vwaps?
Vekst outperformer value med tilærmet 0-renter.
Tech og vekst prises i den lange enden.
Rentesrenteeffekt blir enorm på 10-12 år med vekst

Sagt det noen ganger nå, men beta går mot 1 i resesjontider(alt beveger seg mer likt og møtes i chartsene). Det ser man klart på denne. Og når indeksene er tilnærmet 1 i beta med historisk 2-5 år backwardlooking, da vil det historisk sett lønne seg å gå i vekst fordi vekst har blitt choppet ut fra grafene.

For dersom, og bare dersom, det starter nytt bullmarked i 2024, så skal vekst begynne å outperforme om ikke alt for lenge.

Resesjon er vi allerede inne i.

8 Likes

Denne fra Wealthion ble publisert i går, så den i sofaen på TV, anbefales: “Markets To Fall Into ‘Blind Panic’ As System Breaks & Money Fails In 2023? | John Rubino”

1 Like

Rentene må heves i en periode hvor vi trolig allerede er i resesjon og de vil trolig heves til noe brekker. Alternativet er at inflasjonen tar av igjen.
Alt dette skyldes massiv pengetrykking og negative realrenter i et ti-år, og spesielt under pandemien.
Jeg kan egentlig ikke se at vi er noe bedre stilt enn i 2007. Ubalansene er minst like store i dag.
Noen kan hevde at resesjonen allerede er priset inn. Men jeg husker 2007. Vi visste om ubalansene i lang tid før det endelig brøt sammen.
Investorene får ikke panikk før det raser. Jeg tror ikke det er noe mer priset inn i dag enn i 2007.
Nå i januar kommer det trolig en del profit warnings. Det kan senke børsene.
I morgen kommer ledighetstall. Det kan slå begge veier.
Økende ledighet kan tolkes positivt for renta og dermed gi børsoppgang.

6 Likes

Inflasjonen STUPER. Nye Prices paid kom i går. Det er bare å se siste 6 måneder: 60-52-52-46-43-39.Lol

https://www.ismworld.org/supply-management-news-and-reports/reports/ism-report-on-business/pmi/december/

image

3 Likes

Ikke den inflasjonen som er viktigst - lønnsforventningene.
Det er den som gir bedriftene økte kostnader og det er den som er vanskeligst å knekke med “null” ledighet.

2 Likes
  1. Du snakker du om en lag indikator!
  2. Det er bull tech nedbemanning, bear industri.
3 Likes

Det er derfor jeg ser på ledighetstallene.
Så lenge bedriftene må lete etter kandidater stiger lønningene.

2 Likes