Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Vi er verre stilt nå enn vi var i 2007 mener nå jeg. Verktøyene som ble brukt etter finanskrisen kan ikke brukes igjen uten at det nå får fatale konsekvenser. Økonomien er brennhet med historisk lav arbeidsledighet og høy inflasjon, og mange har store forventninger om rentekutt fra FED -dream on. Virker som det er få som har tatt innover seg at det er relativt høy sannsynlighet for at vi går inn i et nytt renteregime med høye renter over flere år.

Som deg, så tenker jeg tilbake på stemningen i 2007, og jeg får en déjà vu-følelse:
mange igjen sitter med følelsen at nå må det verste være over og masse jazz om stock picking og bunnfiske (særlig fra unge investorer/spekulanter) før alvoret i det hele tatt har begynt.

6 Likes

Det tror jeg også.
Dessuten mangler vi 2 viktige hendelser både i Norge og USA :
1 - Bunnen i en resesjon kommer ikke 10% under ATH (Norge)
2 - Bunnen kommer etter en “kapitulasjon”. Det har vi ikke sett noen steder.

3 Likes

Helt korrekt. Fallhøyden på OSE er ekstrem. Det er jo nærmest konsesus om at oljeprisen skal holde seg/stige, vi vet jo stort sett hvordan slikt ender. Undrer meg over hvor olja/OSE finner støtte med synkende etterspørsel og lavere vekst i tiden framover.

2 Likes

Kan ikke dy meg, må komme med en spådom. UK-olja ned til mellom 70 og 71, og US-olja ned til mellom 65 og 66 innen stengetid tirsdag 31. januar. Tar jeg feil, skal jeg poste på TI med blokkbokstaver at “jeg er en tulling som ingen må ta seriøst”. Edit: Bedre å gamble med æren enn pengene, men dersom den får en stor nok bounce opp, skal jeg vurdere å ta litt SCO.

5 Likes

The administration had announced in October it would set up a process to purchase oil from companies to refill the SPR at a price of $67 to $72 a barrel.

Frisk spådom :slight_smile: Får håpe du får rett.

3 Likes

Burde sikkert lagt meg én dollar høyere. Det jeg er mest spent på, det er hvor stor eller liten smitteeffekten til ikke-relaterte olje-selskaper er fra oljeselskaper/indeksen på Oslo børs når det faller mye pga olja.

1 Like

Vel, mye har jo falt 50-80% allerede så en viss nedsidebegrensning skulle man jo tro at finnes

1 Like

The Prices Paid subcategory is a diffusion index calculated by adding the percent of responses indicating they paid more for inputs plus one-half of those responding that they paid the same for inputs . The resulting single index number is then seasonally adjusted.

Edit: må forresten takke deg @havana12 for å poste viktig makro info slik som dette. Posten min her er egentlig bare det jeg trengte for å se hva ISM Prices Index faktisk var for noe.

6 Likes

Vi får se hva som skjer når/hvis inflasjonen og veksten faller samtidig, er oftest da kjellerlemmene åpnes skikkelig på verdens børser. Eneste rådet jeg har å gi i disse tider er å være høyst tålmodig med entries for long-posisjoner.

4 Likes

Fallet i inflasjon er «transitory»

4 Likes

Jeg antar du sier dette fordi du antar prisene på råmaterialer faller fordi etterspørselen faller?


Dette er vel egentlig en bedre indikator, dvs ordre backlog. Under 50 = flere har synkende enn økende backlog.

For meg, så ser det i hvert fall ut som om sjansen for stagflasjon som var den store stygge ulven som ble dratt fram her ikke er tilstede. Den økende renten har ført til mindre etterspørsel som igjen har ført til fallende priser. Faktisk virker det som prisene faller for flere enn det backloggen faller for, som er positivt for økonomien.

Når etterspørselen var som høyest, så økte diverse produsenter lagrene sine for å være på den sikre siden. For å unngå å sitte med ordre, produksjonskapasitet og ingenting å produsere fra. Nå antar jeg egentlig at det er i ferd med å gå tilbake til en mer “lean” tankegang. Dvs at lagre/buffere kan tas ned noe. Resultatet er at midlertidig, så vil backloggen sånn totalt sett falle mer enn den etterspørselen i sluttleddet.

1 Like

Backlog of orders gir også fall i priser som du sier!
Det meste peker nå på kraftig fall i inflasjon.
Alt annet enn psykologi, men den tar det litt tid å røre på.
Faller cpi så faller også lønnsveksten. Det tar bare litt mer tid.
Endrer dataen seg fremover gjør jeg det og.

Men nei ikke pga råvarematerialer, mer generell nedgang i økonomien.
Feks short Linde(Tyskland), short Home Depot, vs Long Meta, Long Microsoft.
Gjerne i small-cap sektor også, men lettere å bruke de store som folk vet om.
Sette sammen selskaper med operasjonell fleksibilitet vs de som er stuck.

Kommer home depot med varsel nedbemanning, lokaler som stenges eller for høye varelagre er det gap down. Det er bare revenue fall, og forbedrer ikke bunnlinjen noe særlig. Nå har Linde falt -12 % siste 1,5 mnd så litt verre med den traden.

Tar microsoft samme grep så øker lønnsomheten. Wall-street på sitt verste, men det er sånn det funker. Bedrifter må fortsatt bruke windows, linkedin, excel osv. Privatpersoner er langt unna å kvitte seg med instagram, whatsapp og facebook.

Det er mer sektoravhengig og strategivalg. Litt tidlig å se effektene i det store bildet på den biten annet enn spesifikk caser.

Men husk på dette:

Det er fortsatt 3 uker til vi har et potensiell hard resesjonsprising dersom det kommer noe uventet på earnings siden. Alle på wallstreet venter på det.

Det nivået vi vaker rundt nå er ekstremt sterkt. vwaps covid, june low, august high, fed meeting, desember high, 2022 low. Price memory her er tungt. Det er nesten så man kan uansett gå short under 3800 og long 3920 med tighte stopper

7 Likes

Det var der jeg tenkte at ordrebacklog tallet var en bedre indikator.

1 Like

UNG (United states natural gas) faller som en stein igjen, ned 11,56% for dagen så langt. Den har noen ganger tidligere vært en ledende indikator for olja, satser på at den er det igjen.

4 Likes

Med billigere olje ingen ressessie.

Jeg ville heller sagt motsatt, billigere olje på grunn av resesjon. På lengre sikt tror jeg den skal mye lavere enn i min spådom tidligere i dag.

4 Likes

Og ekstra negativt for oljetunge OSE

4 Likes

La oss se hvilken effekt synkende inflasjon og med samtidig synkende vekst har på børsene:)

2 Likes

Pengesystemet er vakkert. En dag er vår værste bekymring at inflasjonen kan bli for høy, neste dag er bekymringen at den kan bli for lav :slightly_smiling_face:

1 Like