Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

The number of Americans filing new claims for jobless benefits dropped to a three-month low last week while layoffs fell 43% in December, pointing to a still-tight labor market that could force the Federal Reserve to keep hiking interest rates.

2 Likes

Hvis mange tror på deflasjon når inflasjonen er 6-10% er neppe resesjonen priset inn i markedet :blush:
FED senker ikke renta rett etter at de har satt den opp med mindre vi får et alvorlig krakk først.

5 Likes

QE, pengetrykking, for lave renter (negative realrenter)

Og det sitter mye lengre inne for FED å senke renta nå selv etter et eventuelt kræsj sammenlignet med etter fallet i 2008. Tror mange får seg en på tryne når det kanskje viser seg at det blir null rentesenkning i 2023 til tross for kraftig fall på verdens børser.

Medisinen (lave renter og pengetrykking) ble dessverre brukt fullt og helt opp post covid, nå kommer den harde kuren som sørger for å bringe hele den unge generasjonen i en cold turkey-situasjon hvor lave renter kun blir en utopi de neste årene.

Tvi-tvi;)

1 Like

Heftig start på året for omx30. +4,6% allerede.

Jeg vil tro dette avhenger av hvilken type fall man får. Snakker vi en drop som i 08 eller 2020 så tror jeg FED vil være på ballen rimelig kjapt. Man så jo hva BoE gjorde når pensjonsfondene holdt på å gå over ende i fjor. Blir fallet mer avmålt, slik vi så i fjor (steady chop nedover), ja, da kan man vel kalle det en myk-ish landing, til tross for kraftig fall i enkelte papirer.

I 2008 krakket det fordi gjeldsgraden hadde blitt for høy. Folk og bedrifter kunne ikke øke belåningen enda mer. Dermed stoppet alt opp.

Problemet i dag er at gjeldsgraden er for høy men pga tidligere pengetrykking er renta så lav at den ikke kan senkes. Tvert i mot må den heves pga inflasjon.
Verktøykassa er tom.

Derfor tror jeg det kan bli enda verre denne gangen hvis det raser. Når FED ikke forsto at QE varte for lenge og renta var for lav,- hva er sannsynligheten for at de skal kunne porsjonere virkemidlene akkurat passe fremover for en myk landing?

Jeg tror svært liten.

3 Likes

Ja, men da har vi jo allerede fått inngangsmuligheten vi ønsker oss :relaxed:

2 Likes

Handlingsrommet er marginalt for å stimulere til noe som helst til tross for eventuelt fall på børsene. Virker som de fleste stoler på at sentralbankene raskt skal komme til unnsetning ved evt fall. Nye yngre generasjoner av investorer har bare opplevd «puter under armene»-tider, tror de vil få seg en real vekker de neste 12-24 mnd.

2 Likes

Jeg er enig med deg i en ting, jeg tror ikke på noen umiddelbare rentekutt med mindre noe knekker, og jo mer de øker renten, jo større blir sannsynligheten for dette.

Det sagt så ser man jo aksjer bykse 10-20% daglig (og aksjer som krakker enda mer), så for meg er det vanskelig å sitte på gjerdet og vente på et krakk… :slightly_smiling_face:

4 Likes

Har det på samme måten. Har derfor tradet litt etter 1sept (toppen) men med liten andel av kapitalen. (Edit: Jeg solgte forresten alt en god stund før 1 sept, så det var tøft å se markedet stige videre. Men fikk med meg augustoppgangen)
Det sies at de beste investorene er de som er døde. Dvs at folk flest er sin egen verste fiende og handler for mye :rofl:

4 Likes

DN i morgen:

bilde

8 Likes

Vi må ikke glemme at de samme folka som skaper kaoset nå, er de samme folka som har skyld i denne episke boblen. De samme folka som sa “inflation is transitory”. Det er så latterlig å se de komme med utspill av denne typen, de prøver virkelig hardt å knekke børsene og arbeidsmarkedet, men fungerer det? :slightly_smiling_face:

5 Likes

Det ble også en grådighet hos de som lånte ut penger som forårsaket finanskrisen i 2008. De skulle låne ut mer og mer for å tjene mer, så kollapset dominobrikkene.
Etter dette så beriket sjefene i de store bankene seg noen sinnsyke bonuser for å rydde opp etter seg selv :upside_down_face:

1 Like

Finansavisen i morgen:

4 Likes

Aksjene til Silvergate Capital faller over 40 prosent torsdag etter at den kryptofokuserte banken la frem sine resultater for fjerde kvartal. Det viste seg at folk trekker pengene ut i stor stil.

For å skaffe mer likviditet i perioden har Silvergate solgt gjeldsbevis for 5,2 milliarder dollar, …

Silvergate kunngjorde også at de sier opp 200 ansatte, tilsvarende omtrent 40 prosent av arbeidstakerne.

2 Likes

Finansavisen i morgen:

bilde

2 Likes

“For å skaffe mer likviditet i perioden har Silvergate solgt gjeldsbevis for 5,2 milliarder dollar, noe som ga en gevinst på 718 millioner dollar”
“For tiden har vi en kontantposisjon som overstiger våre digitale verdipapirrelaterte innskudd,» sier CEO Alan Lane i rapporten.”

Da er dette kursfallet fra topp ganske så fascinerende :slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg synes kursfallet ser ut til å være innafor når de må selge gjeldsbevis og si opp nesten halvparten av de ansatte. For meg er det mest interessante at “folk trekker pengene ut i stor stil”.

3 Likes

Korrekt. Helt likt som i aksjemarkedet. Klarer man å kjøpe når andre selger i panikk og selge når andre kjøper i eurfori så tjener veldig mye penger.

3 Likes