Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Slettet

Interessant. Jeg prøvde å se på chartet med bullish øyne og fant dette… :face_with_monocle:
Drop ned mot 3700-3600 er kjøp i min bok, hvis nivået holder.

Det er også bullish divergens i RSI og higher low i Stochs.

4 Likes

Vi er jo på et investeringsforum. Må da være andre også som har gjort det bra på investeringer?
Eller er det stort sett bolig folk har slått seg opp på her inne?

1 Like

Håper du har rett,- at mange her inne har langt mer.
Men likevel, tenk på de dere kjenner.
Mine venner har alle lang utdannelse og gode jobber. Likevel stemmer det for dem.

4 Likes

Jeg har puttet mer penger inn i bolig enn sparing. Tenker det er ca 2:1. Følte det mer komfortabelt å kjøre en relativt trygg profil, så hvis det skulle skje noe, så hadde jeg i hvert fall et (nesten) nedbetalt hus.

7 Likes

Satser på det :grin::ok_hand: Har vel lest noe sånn som at 9/10 taper på å investere selv i markedet. Mulig det er 95% også?

Tror egentlig ikke den prosentvise forskjellen er så skremmende stor som man skulle tro på aksjer vs krypto. Bare at de som tjener på krypto tjener veldig mye og de som taper på krypto taper ekstremt mye.

Når Kina har et Covid R-tall på 16 går det rimelig fort.
De har heller ikke mRNA vaksiner som i vesten.
Betyr det at de blir raskt ferdige med pandemien eller betyr det at det kommer stadig nye mutasjoner, at helsevesenet bryter sammen og at aktiviteten hemmes i lang tid?

2 Likes

Da har du nok mer penger i “risiko” enn de fleste. I alle fall om man tenker slik at “bolig er en trygg investering”, alternativt tenker at “bolig er noe annet enn investering”.

Dessuten, bevisstheten om hvor man har penger er kanskje ikke lik, og litt avhengig av alder. Eksempelvis så vil en person i 30-årene ikke bare ha høyere boliglån, men andelen som er i pensjonsmidler er så liten at man kanskje glemmer at det det er en del av formuen, eller egenkapitalen.

Men for folk i 50 og 60 årene er bevisstheten, i alle fall realitetene rundt det nærværende.

Jeg tror at for en gjennomsnittsperson som er 60 år så er formuen som følger.

Offentlig pensjon 4 millioner.
Innskuddspensjon 1,2 millioner.
Hus 3 millioner
Hytte 0,5 millioner
Investeringer aksjer, og omsettelige eiendeler 0,5 millioner
Gjeld 0,5 millioner.

Mao net worth på 8,7 millioner.

Forutsetningen er at i offentlig pensjon så settes 18% av lønna opp til 7,1G av i pensjonsmidler årlig slik at man maks kan ha 6 millioner, sånn ca der, men neppe mindre enn 2 millioner.
Mange bor sammen, og alle bor ikke i dyre Oslo, slik at jeg tror 2,5-3 millioner i bolig kan stemme bra.
Det finnes vel 450 000 hytter i Norge, så om gjennomsnitthytta koster 2,5-3 millioner og mange eier den sammen med noen så vil 0,5 millioner stemme greit.
Når det gjelder innskuddspensjonen så er den mindre enn det mange tror, så kanskje over 1 million er høyt.

Uansett, de fleste har nok hus:aksjer på 10:1, og jeg tror at den største tabben mange gjør når de passerer 50 er for liten fokus på å ikke ha for høy gjeld på bolig.

EDIT: jeg har holdt en eventuell arv utenfor, selv om mange kan få et betydelig bidrag av det.

4 Likes

Stemmer nok for en del. Men har ikke de siste årene vist at folk i denne alderen også kan slite veldig med gjeld, inkasso osv.
Tror det er mer gjeld blant eldre nå enn før.

Jeg har spart ganske hardt i nedbetaling av boliglån de siste 5 årene, noe som mye av tiden selvsagt har virket dumt sammenliknet med om jeg hadde tatt avdragsfrihet og satt pengene i indexfond for eksempel.

Samtidig er mitt inntrykk at veldig mange av alle de “smarte” rundt meg som har benyttet avdragsfrihet “glemte” å investere likviditeten. Isteden har det som du sier gått til generelt (over)forbruk. De har nå samme bolig, nesten samme lånet til høyere rente og en økning i ek som nå er fallende og kun realiseres ved å kjøpe seg ned i boligpris.

6 Likes

Det tror jeg også, og for samfunnet som helhet er jo det bra, for da må flere stå lengere i jobb enn det mange planlegger, har lyst til eller mener de orker.
For enkeltindividet tror jeg derfor at fokus på å ha lavest mulig gjeldsgrad etter passerte 50, og helst nedbetalt bolig når en pensjoneres er et viktig mål. For de fleste er det den offentlige pensjonen og gjeldsgrad i bolig som avgjør hvor hyggelig pensjonstilværelsen blir (hvis en ser bort fra at investering i egen helse / fravær av alvorlig sykdom trolig er viktigere for hvordan man har det i pensjonstilværelsen).

4 Likes

Jeg har igjen ca årslønning i lån, eller rundt 20-25% av boligverdien. Har en samboer med høyere gjeldsgrad, så betaler ekstra ned på lånet når hun gjør det, så slipper vi å skrive om samboeravtalen. (Vi eier huset 50/50, men hun hadde lavere egenkapital enn meg, så hun har en større andel av lånet).

Jeg kunne på dette tidspunktet nok ha kjøpt meg hytte (som “investering”). Hittil så har jeg bare leid i ferier. Koster type 15k for en svær hytte i vinterferien og 20k for en svær hytte i sommerferien, men det er fortsatt mindre enn man betaler i lånerente på en hytte til 1mill nå om dagen. For ikke snakk om vedlikehold, brøyting, osv. Svigers har også hytte ved sjøen (på vestlandet) som vi bruker og har jo litt lyst til å være utenom Norge i ferier også. Å kjøpe hytte måtte i så fall vært noe jeg gjorde for å bruke i helger osv. Vet ikke om jeg er så ivrig på hyttelivet :stuck_out_tongue:

8 Likes

Jeg prøver å ha like mye i investerbare midler som i egen eiendom (bolig/hytte verdi minus gjeld). Frem til gjelden er nedbetalt, etter det blir det en naturlig skjevfordeling mot investeringer

4 Likes

Jeg bygget meg hytte for ca. 4 år siden. Kostet vel totalt 4 mill eller noe sånt, sluttet og summere til slutt, er så mye greier.
Ettersom strekningen mellom hus og hytte kun er knappe 30 min bruker vi den mye, samt at planen er og selge huset og flytte på hytta om ca. 10 år. Dermed ser jeg på dette som en investering for fremtiden.

Min erfaring er at en bør tenke seg nøye om før en kjøper en hytte, en får tross alt et ekstra hus og de kostnader det medfører. En kan leie og reise mye til syden for de millionene.

8 Likes

Dette kunne fint vært meg du skrev om - nesten 1:1 faktisk :smiley:

1 Like

På en måte, så kan man si at den relativt defensive holdningen jeg har til sparing (mye nedbetaling av lån) gjør at jeg har mer fri cash flow som jeg kan investere når ting ser dritt ut. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Hvis man har tilgang på hytte så kan egen hytte bli en oppbinding av kapital, og i verste fall belåning med løpende utgifter som koster mer enn det smaker. Alternativt er å ha noe man lett, og smertefritt kan leie ut i perioder man selv ikke ønsker å bruke.

Selv har jeg 15-20 år igjen i arbeidslivet, men med gjeldsgrad i bolig på 12-15% i Oslo, så kan jeg tørre å ta større risiko enn jeg pt har. Tok ned kraftig i investeringer i 2021, og dro også all innskuddspensjon over i korte renter i november 2021, så der tok jeg kun et tap på 3% i 2022, mot et alternativ tap på 10-15% om jeg hadde vært i 80/20 aksjer/obligasjoner porteføljen (som jeg var) eller kun i lange renter.

For 1-2 år siden var problemet TINA (there is no alternativ) , men nå er jo problemet motsatt. Og problemet ligger jo egentlig likt siden hvor pengene er er et relativt problem.

Problemet med innskuddspensjon i det private er at det har gått fra å ære en forsikringsordning (ytelesespensjon der arbeidsgiver tar risikoen) til en personlig risiko “bli rik på børs” ordning.

Og når ordningen bli initiert av at bedriftene skulle spare penger (man trengte bare spare dobbelt så lurt siden ny ordning bare avsatte halvparten så mye) så blir selvsagt 2022 en dobbelt smell når avkastning nær sagt uansett plassering har vært begredelig.

Det øker selvsagt den relative viktigheten av offentlig pensjon, og gjeldsgrad i egen bolig (om man ikke klarer /evner /tenker) på egen sparing utenfor dette.

3 Likes

Igjen rimelig 1:1 :rofl:

Vi har ingen egen hytte (utover venner vi kan låne av for en litt billigere penge), men vi har en slags åremålsavtale med noen der vi er “preferert” og kan låne helger, ferier osv. Så får vi litt følelse av “vår” hytte ved at vi kjenner både området og hytta og kan ha tingene våre lagret der. Vi bruker ca. 50-60.000 på hytteleie per år men det inkluderer da vinterferie, påskeferie, 1 uke på sommeren og av og til høstferien evt. noen langhelger. Perfekt og vinn-vinn for både oss og utleier. Når / hvis vi går lei (enten av hyttelivet eller stedet) så stopper vi eller bytter vi. :slight_smile:

Men nok om hytteliv - la oss fortsette med topic: bjørnefest :rofl:

1 Like

Avhenger selvsagt av livssituasjon, men hytter gir for meg stor livskvalitet.
Å ha feriebolig i utlandet derimot er helt uaktuelt. Masse ekstra bekymringer mht andre lover, skatter, kultur, vedlikehold etc.
Har tenkt å teste ut Airbnb for første gang. Noen som har møtt på problemer med Airbnb?
1 mnd i varme strøk koster fort 40-50K pr pers inkl fly men på Airbnb ser jeg at dette kan halveres.

3 Likes

https://www.dn.no/bors/aksjemarkedet/oslo-bors/leif-rune-rein/tror-pa-tosifret-avkastning-for-andre-aret-pa-rad/2-1-1383823

1 Like