Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det finnes alltid support-levels på veien ned og man vil garantert få bear market bounces - men i det store bildet på daily chart og høyere timeframes er nedtrenden godt inntakt.

Ville vært ytterst forsiktig med å forsøke å counter-trade hovedtrenden i disse tider, spesielt hvis man da velger å overnatte i long-posisjoner.

er[quote=“Nocturne, post:1336, topic:34913, full:true”]

Interessant. Jeg prøvde å se på chartet med bullish øyne og fant dette… :face_with_monocle:
Drop ned mot 3700-3600 er kjøp i min bok, hvis nivået holder.

Det er også bullish divergens i RSI og higher low i Stochs.


[/quote]

1 Like

Prisveksten i eurosonen var på 9,2 prosent i desember i fjor, målt mot samme måned i 2021

På forhånd ventet analytikerne at inflasjonen skulle dempe seg til 9,5 prosent. I november lå prisveksten i eurosonen på 10,1 prosent.

Kjerneinflasjon, som er prisveksten sett bort ifra energi, mat, alkohol og tobakk, var samtidig på 5,2 prosent i desember. Det er var litt over forventingen på 5,1 prosent.

Jeg antar da at det stort sett var energi som gikk ned i pris, mens alt annet gikk opp.

Hvis energiprisen holder seg “lav” over tid, så vil kanskje prisene på andre ting også stoppe å gå oppover. Det er dog ting som tar tid. Det vil være mer merkbart i land med lavere avgifter på oljeprodukter enn oss.

2 Likes

Når det gjelder energi og tyskland, så leste jeg et sted for noen dager siden at tyskerne mer eller mindre hadde fått sponset/gratis gass fra staten i desember. Så det vil vel bidra til “kunstig” lavere inflasjon i tyskland den måneden? Si fra dersom dere ønsker dokumentasjon, så skal jeg forsøke å lete det opp igjen.

1 Like

Tror nok det kan stemme, samtidig, gassprisene er svært mye lavere nå enn tidligere. Lagrene er fyllt opp med dyr gass, men etterfyllingen som nå skjer er med relativt billig gass. Dyr historisk, men langt fra de syke prisene vi har sett tidligere.

… det viktigste poenget er kanskje at hvis man ser på energiprisene nå vs for 12 måneder siden, så vil de falle kraftig i 2-3 måneder nå hvis olje/gassprisen utvikler seg flatt framover.

Her illustrert med oljeprisen, diffen mot prisen for 12 måneder siden er på ca 0% nå, men vil økes til ca -47% i slutten av mars.

Såvidt jeg kan se, så faller ikke prisene pga synkende etterspørsel, men av et bedre tilbud

  • Global oil demand. Global liquids demand increased by 0.9 MMb/d in November to 100.2 MMb/d driven mostly by recovery in Chinese demand of 0.8 MMb/d as COVID-19 lockdowns are relaxed or lifted

ref: Snapshot of global oil supply and demand: November 2022 | McKinsey & Company

Opec mener oljeetterspørselen vil øke med 2,3% i 2023, som er på ca samme nivå som estimatet i november etter at estimatet har vært nedjustert mange ganger. Jeg antar det er Kina som driver etterspørselen igjen.

ref: OPEC sees robust global oil demand growth in 2023 after 2022 Chinese contraction | Reuters

At Kina åpner opp igjen vil også si at tilgangen på varer eksportert fra Kina (som er en gigantisk del av verdenshandelen) vil være bedre, noe som igjen burde kunne gi oss mer stabile, om ikke fallende priser.

Alt i alt vil jeg si bevegelsene vi nå ser på energisiden er bull og vil være det i hvert fall noen måneder framover.

Totalen er jeg mer usikker på. I Norge f.eks. så er det varslet store prisøkninger på mat i februar (?), og hvis det er mange som har holdt tilbake prisøkninger, og det er rom for dette, så vil inflasjonen holde seg relativt høy. Marginene blir i hvert fall bedre med lavere energikostnader.

OPEC+ har jo også kuttet oljeproduksjonen sin, noe jeg finner litt interessant, de har mao lett tilgjengelig ekstra kapasitet å gå på hvis etterspørselen begynner å stige. OPEC+ er neppe tjent med et krakk som resetter oljeprisen til 28$ igjen. Hvis de i stedet kan få noen år med 60-100$, så antar jeg det bli være mer profitabelt.

1 Like

Jeg er helt enig med deg at trenden er ned, jeg prøvde bare å påpeke den andre siden; men det forutsetter jo en del ting (f.eks ned til 37-3600 for og bounce derfra for å lage høyre skulder - eller at momentum indikatorene bekrefter divergensen neste uke etc).

Nå trader jeg verken indeks eller amerikanske aksjer, men jeg ser mange gode kjøp nå på aksjenivå; aksjer som har falt veldig mye, som da kan få bouncer på 20-30%. Slik trader jeg countertrend på børs her hjemme, og det var det jeg tjente mest penger på i fjor (ingen short).

Forstår det ikke er for alle, og det er absolutt en risikofylt måte å trade på.
Jeg er usikker på veien videre, derfor er posisjonsstørrelsen pr. trade mindre.

Enten går det bra, eller så går det over :slight_smile:

5 Likes

Dette er interessant, fordi man tenker at resesjon defineres ut fra om et land har negativ vekst eller ei. Men i USA så er det ikke helt slik, det er antall stater som er i resesjon som definerer om US er i resesjon eller ei, og grensetilfellet er 26 stater, og per slutt oktober 2022 så var 27 stater i resesjon.

Mao USA er teknisk sett i resesjon.

4 Likes

Shocker :slight_smile:

6 Likes

Samsung’s profits are expected to shrink again in the current quarter, analysts said, after the South Korean company announced its October-December operating profit likely fell 69% to 4.3 trillion won ($3.37 billion) from 13.87 trillion won a year earlier.

It was Samsung’s smallest quarterly profit since the third quarter of 2014 and fell short of a 5.9 trillion won Refinitiv SmartEstimate, which is weighted toward forecasts from analysts who are more consistently accurate.

“All of Samsung’s businesses had a hard time, but chips and mobile especially,” said Lee Min-hee, analyst at BNK Investment & Securities

Quarterly revenue likely fell 9% from the same period a year earlier to 70 trillion won, Samsung said in a short preliminary earnings statement. Asia’s fourth-biggest listed company by market value will release detailed earnings on Jan. 31.

Interessant.

Inntekter ned 9%, profitt ned 69%.

8 Likes

Jeg forutså dette for litt over et år siden. For chip industrien altså. Nå går kjøpere over til mindre lagre pga bedre tilgjengelighet, samtidig som etterspørselen synker som lager og ny produksjon kommer online. Omtrent som containershipping…

Det positive oppi det hele er at dette vil føre til fallende inflasjonen. Elektronikk begynte å bli billigere for et år siden og vil nok fortsette med en stund.

EDIT: dette er jo rimelig bear for Intel, AMD, Nvidia, TMSC og Samsung. Burde ha shortet for et år siden, men det ville vært et nytt område for meg. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Kl.14.30 kommer ledighetstallene. Kan bli store utslag.
Bad news is good news (eller omvendt) ?
Konsensus er uforandret ledighet på 3,7%

2 Likes

Jeg blir overrasket hvis ledighetstallene gikk opp i desember. Man trenger masse ekstra folk. Januar derimot tror jeg kan gi stygge tall.

4 Likes

Godt tippet :slight_smile:
At ledigheten skulle falle til 3,5% hadde jeg ikke sett for meg.
Da blir det videre renteoppgang

5 Likes

Men lønnsveksten avtar.

Wops. Nok et tall som viser at inflasjon roer seg. Noe for enhver.

Year over year wage growth: 4,6% vs forventet 5,0% (!)
Participation rate 62.3% opp fra 62.1%. (tilbake til trend)
Unemploymentrate fra 3.7% til 3.5%.

Flere kommer tilbake i arbeidsmarkedet, lønnsvekst roet seg og arbeidsledigheten er lav.

Som vanlig, masse lag. Men wow.

9 Likes

Husker jeg så på participation rate tidligere. Kan rett og slett arbeidsledigheten framstå som kunstig lav fordi participation raten har vært lav gjennom covid? For meg ser det slik ut. 63% burde participation raten klare å komme seg opp i? Så 0,7 prosentpoeng “slack” å gå på. Så man kan se på arbeidsledigheten nå, ved 63% participation rate som 4,2%. Som er lavt, men ikke ekstremt lavt.

Average hourly earnings rose 0.3% after 0.4% in the prior month. That lowered the year-on-year increase in wages to 4.6% from 4.8% in November. Government data this week showed there were 10.458 million job openings at the end of November, which translated to 1.74 jobs for every unemployed person.

Så lønnene går fortsatt opp, men mindre enn de gjorde fra nov-des i fjor. 0,3% på en måned gir en årlig lønnsvekst på 3,65%. Ikke avskrekkende.

1 Like

Når nasse ser slik ut og alle, inkludert bikkja og vaskedama er bear, så blir jeg (kortsiktig) bull.

4 Likes

Analytikerne DN refererte fra for noen dager siden var alle bull for 2023

3 Likes

Blir det for mye rally, så dukker vel Powel opp med et foredrag på et universitet eller noe til uka for å prate ned markedet. Ville ikke vært første gang det.

Jeg liker @havana12 sin tolkning, som er at nå er det stock-picking tid. Noe har falt for mye, noe for lite.

8 Likes

Hehe, jeg bryr meg mye mer om brukere her inne og aktiviteten i denne tråden enn analytikerne. Om sistnevnte var bull for 2023 som sådan, så er jeg jo enig. Når rentene har peaket og inflasjonen fortsetter ned, så tror jeg på bred oppgang som begynner en eller annen gang mellom mars og juni, kanskje? Umulig å spå når, men ganske sikker på at det skjer.

4 Likes