Tror nok det kan stemme, samtidig, gassprisene er svært mye lavere nå enn tidligere. Lagrene er fyllt opp med dyr gass, men etterfyllingen som nå skjer er med relativt billig gass. Dyr historisk, men langt fra de syke prisene vi har sett tidligere.
… det viktigste poenget er kanskje at hvis man ser på energiprisene nå vs for 12 måneder siden, så vil de falle kraftig i 2-3 måneder nå hvis olje/gassprisen utvikler seg flatt framover.
Her illustrert med oljeprisen, diffen mot prisen for 12 måneder siden er på ca 0% nå, men vil økes til ca -47% i slutten av mars.
Såvidt jeg kan se, så faller ikke prisene pga synkende etterspørsel, men av et bedre tilbud
-
Global oil demand. Global liquids demand increased by 0.9 MMb/d in November to 100.2 MMb/d driven mostly by recovery in Chinese demand of 0.8 MMb/d as COVID-19 lockdowns are relaxed or lifted
ref: Snapshot of global oil supply and demand: November 2022 | McKinsey & Company
Opec mener oljeetterspørselen vil øke med 2,3% i 2023, som er på ca samme nivå som estimatet i november etter at estimatet har vært nedjustert mange ganger. Jeg antar det er Kina som driver etterspørselen igjen.
ref: OPEC sees robust global oil demand growth in 2023 after 2022 Chinese contraction | Reuters
At Kina åpner opp igjen vil også si at tilgangen på varer eksportert fra Kina (som er en gigantisk del av verdenshandelen) vil være bedre, noe som igjen burde kunne gi oss mer stabile, om ikke fallende priser.
Alt i alt vil jeg si bevegelsene vi nå ser på energisiden er bull og vil være det i hvert fall noen måneder framover.
Totalen er jeg mer usikker på. I Norge f.eks. så er det varslet store prisøkninger på mat i februar (?), og hvis det er mange som har holdt tilbake prisøkninger, og det er rom for dette, så vil inflasjonen holde seg relativt høy. Marginene blir i hvert fall bedre med lavere energikostnader.
OPEC+ har jo også kuttet oljeproduksjonen sin, noe jeg finner litt interessant, de har mao lett tilgjengelig ekstra kapasitet å gå på hvis etterspørselen begynner å stige. OPEC+ er neppe tjent med et krakk som resetter oljeprisen til 28$ igjen. Hvis de i stedet kan få noen år med 60-100$, så antar jeg det bli være mer profitabelt.