Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Spørsmålet er om aksjemarkedet skal videre ned før det går opp, eller bare opp. Jeg tenker da egentlig hovedsakelig USA. Norge er et litt annet dyr. Her tror jeg oljeselskapene potensielt går nedover, mens resten går oppover. Ligger egentlig mer an til en knekk her i gården før det går opp. Men, vet jo ikke.

Finnes det noe Norge-uten-olje indeks? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Fortsatt et godt stykke ned til tallene for 2008-resesjonen og covid-resesjonen.

Et interessant tall for deg @bamse? :slight_smile:

6 Likes

ISM services forventet 55, inn på 49,5. Aka man er allerede i resesjon på alle områder(ref manf. pmi, ism, prices paid osv) i desember, og nok en indikator på at prisene stuper. Alt faller i desember.

November wage growth ble også revidert til +0,4% fra +0,6%, og det ble nedjustert totalt 29.000 jobber de foregående 2 månedene.

Alle tall i dag er bear inflasjon.

5 Likes

Kanskje en dårlig dag å poste dette på, men jeg er en stor fan av Lance Roberts som hver uke er på Wealthion sin Weekly market recap, i dag ble det publisert en artikkel skrevet av Lance Roberts på Zerohedge: The Fed's "7% Solution" Won't Work This Time | ZeroHedge

The massive debt levels provide the single most significant risk and challenge to the Federal Reserve. It is also why the Fed is desperate to return inflation to low levels, even if it means weaker economic growth. Jerome Powell recently stated the same.

“We need to act now, forthrightly, strongly as we have been doing. It is very important that inflation expectations remain anchored. What we hope to achieve is a period of growth below trend.

That last sentence is the most important.

The critical takeaway is that while the Fed’s policy of low-interest rates pushed capital into the financial markets, it did so at the expense of economic growth. The debt accumulation needed to sustain a “living standard” has left the masses dependent on low rates to support economic activity.

Most likely, the Fed’s “7% solution” will solve the inflation problem caused by the massive stimulus injections following the pandemic. Unfortunately, the medicine will most likely kill the patient in the process.

2 Likes

1 hour ago

Slower wage growth could spark ‘modest relief rally’

By William Watts

The wage portion of the jobs report should offer a bit of comfort to Federal Reserve policy makers, analysts and investors said.

“Fed Chair Powell should like what he sees in the jobs data given a moderating wage growth and uptick in worker participation rate,” said Bryce Doty, senior portfolio manager at Sit Investment Associates, in emailed comments.

The addition of 223,000 jobs in December “is a good sign for helping further reduce supply chain problems. The 62.3% participation rate is slightly higher but still too far below pre-COVID levels,” he said.

“The key though is average hourly earnings coming in at a mild 0.3% increase along with a 0.2% revision downward to last month down to 0.4%. We expect a modest relief rally given this data easing some of the Fed’s concerns concern on the tight labor market,” he said.

1 Like

Omsider fått opprettet en CMC konto, ser frem til å kunne ta bets på slike bevegelser de gangene mulighetene byr seg igjen.

Nice! Det må jeg også sjekke ut. Zerokonto på Nordnet har ikke valutakonto, blir for dyrt med transaksjonskostnader. Må du sende penger over med SWIFT eller hvordan gjør du?

1 Like

Nasdaq 100 +3%, men det var vel ingen signaler?!…

9 Likes

Det vil alltid være bouncer eller rally på vei ned. Nasdaq kunne like gjerne fortsatt til bunnen fra 13. oktober før den fikk bounce eller rally. Det blir spennende å se hvor kort eller lang oppgangen blir til uka. Olja er i hvert fall i rødt igjen, var over 1% opp ikke så lenge etter klokken 14:30, nå rød og fin. Må fokusere på det som er hyggelig i livet. :slight_smile:

Ikke med de makro tallene som kom fram i dag? Som er hele poenget til @havana12 :sweat_smile:

2 Likes

Beklager jeg misforstod @havana12 med “men det var vel ingen signaler?!”, trodde jeg han siktet til før klokken 14:30 fredag. Slik jeg så det tekniske bildet før klokken 14:30, kunne det like gjerne gått ned. Men selv etter makrotalla fredag, har jeg ingen tro på varig oppgang. Nå begynner earnings i USA, og realitetene burde vise seg etter hvert som flere og flere selskaper kommer med tall og guiding. Jeg tror det blir maks én til tre dager oppgang til uka. Jeg vurdere å shorte SPX med første inngang på ca. 3959, noe som kun er ca 1,70% oppgang fra nåværende nivå. Har tidligere kun erfaring med bear ETF på Nasdaq, men det er vel SDS som er det beste valget dersom jeg vil ha 2x på S&P?

1 Like

Tipper det kommer flere profit-warnings.

Oppgangen i USA skyldes trolig at timelønna steg mindre enn ventet.
Men på den annen side sank ledigheten til 3,5%. Dermed fortsetter FED å øke renta. Jeg tror derfor ikke bunnen er bak oss.
I tillegg til inflasjonsmål på 2% har FED et ledighetsmål på 4,7%.
Gleden kan bli kortvarig.

Dessuten er det for tidlig å glede seg over fallende inflasjon.
Sentralbankene ser mest på kjerneinflasjonen som utelukker f.eks energi som svinger opp og ned. Kjerneinflasjonen viser ingen tegn til å dempes

6 Likes
2 Likes

Jeg tror også dette er et suckers rally, men også de er tradebare så lenge man ikke forventer nye ATHs. Mange sitter med cash nå etter skattemessige salg i desember. Tror du ikke de får litt fomo i neste uke? :sweat_smile:

2 Likes

Og jeg som håpte at du skulle longe dsrt :innocent:

1 Like

Ser ikke ut til at Kina er ferdig med problemene med det første :

1 Like

Hehe, Desert blir forhåpentligvis fin neste uke, eller så er jeg nok ute… :crazy_face:

Lengste jeg satt med en aksje i fjor tror jeg var rundt en måneds tid. Jeg er tålmodig så lenge chartet sier det, jeg fulgte 100% teknisk analyse i fjor, og har ingen planer om å endre strategien :slight_smile:

Mange her inne ser Wealthion på Youtube og i den siste videoen med Lance Roberts snakker de om det potensielt forestående rallyet, og jeg synes han har mange gode poenger ifht. hvorfor man kanskje får en soft landing. Er ikke overbevist om det selv, men jeg tar synet til etterretning fordi jeg tror ingen forventer dette.

Noen observasjoner fra 2021 når jeg var ganske bearish;

1). Man kan ha rett i en hypotese, men er man for tidlig ute så brenner man seg.
Da spiller det ingen rolle, selv om man får rett til slutt. I mellomtiden har man gått glipp av mange muligheter ved å vente.

2). Når alle ser hva som kommer, så kommer ofte noe annet enn det man tror
(f.eks Covid eller krigen i Ukraina).

3). Det lønner seg ikke å være skråsikker i aksjemarkedet. Verden er sjeldent sort/hvitt, men det er enklere å tenke i de baner for det koster mindre energi. Sannheten ligger ofte et sted midt mellom ytterpunktene.

4). (Følger fra 3) - selv om man ikke bør tenke sort / hvitt, bør man også være forsiktig med å analysere alle nyansene mellom ytterpunktene. Faren med det er at man havner i en tilstand av “paralysis by analysis”.

5). (Følger fra 4) Du kontrollerer kun en ting; dine egne kjøp og salg. Hva FED gjør, eller hva andre markedsaktører gjør, er utenfor din kontroll. Derfor; fokuser på det du kan, og drit i alt det andre :slight_smile:

8 Likes

Jeg tror uka som kommer blir helt crazy volatil. Her er kalenderen: U.S. Economic Calendar - MarketWatch

De to største begivenhetene er Powel som skal preike på tirsdag. Jeg tror han kommer til å snakke markedet ned. Deretter inflasjonstall på torsdag. Her tør jeg ikke tro noe, men det blir helt sikkert heftig oppgang eller nedgang på børsene. Det er også flere andre FED-presidenter som skal preike i løpet av uka, og uttalelser fra dem vil også kunne påvirke børsene endel. Det er ikke lett å tegne i paint, men her har jeg forsøkt å heve frem høydepunktene fra kalenderen ovenfor:

@Nocturne Håper du lykkes i Desert, selv tør jeg ikke røre den fordi tidligere finansdirektør (Platypus Invest AS) driver å selger, og på de to nyeste listene fra TI solgte han litt mer enn smågrapset han har solgt tidligere, men fortsatt ikke så veldig stort volum da. Skjønner dog ikke hvorfor beholdningen hans økte fra 159268 til 462451 aksjer på nyeste liste, dette uten at han kjøpte men kun solgte. Det må vel være feil hos TI, eller at han har fått tilbake fra utlån.

Edit: Hvis Lance Roberts snakket om soft landing på dagens video, mistet jeg lysten til å se den episoden. LOL.

2 Likes

Hehe, nei, det var ikke det at han mente det ble en soft landing: men de snakket om at alle nå forventer en resesjon, og spurte da spørsmålet: hva om det blir en soft landing istedet? Det er vel absolutt ikke priset inn slik han så det. Bare noe å ha i bakhodet: men det er vel en grunn til at de fleste ikke tror det (meg inkludert) :sweat_smile:

1 Like

Takk, da reddet du kveldskosen min. Lance Roberts er veldig flink, og jeg liker godt at han belyser også at det som fremstår som utenkelig, faktisk kan skje.

1 Like