Hehe, Desert blir forhåpentligvis fin neste uke, eller så er jeg nok ute…
Lengste jeg satt med en aksje i fjor tror jeg var rundt en måneds tid. Jeg er tålmodig så lenge chartet sier det, jeg fulgte 100% teknisk analyse i fjor, og har ingen planer om å endre strategien
Mange her inne ser Wealthion på Youtube og i den siste videoen med Lance Roberts snakker de om det potensielt forestående rallyet, og jeg synes han har mange gode poenger ifht. hvorfor man kanskje får en soft landing. Er ikke overbevist om det selv, men jeg tar synet til etterretning fordi jeg tror ingen forventer dette.
Noen observasjoner fra 2021 når jeg var ganske bearish;
1). Man kan ha rett i en hypotese, men er man for tidlig ute så brenner man seg.
Da spiller det ingen rolle, selv om man får rett til slutt. I mellomtiden har man gått glipp av mange muligheter ved å vente.
2). Når alle ser hva som kommer, så kommer ofte noe annet enn det man tror
(f.eks Covid eller krigen i Ukraina).
3). Det lønner seg ikke å være skråsikker i aksjemarkedet. Verden er sjeldent sort/hvitt, men det er enklere å tenke i de baner for det koster mindre energi. Sannheten ligger ofte et sted midt mellom ytterpunktene.
4). (Følger fra 3) - selv om man ikke bør tenke sort / hvitt, bør man også være forsiktig med å analysere alle nyansene mellom ytterpunktene. Faren med det er at man havner i en tilstand av “paralysis by analysis”.
5). (Følger fra 4) Du kontrollerer kun en ting; dine egne kjøp og salg. Hva FED gjør, eller hva andre markedsaktører gjør, er utenfor din kontroll. Derfor; fokuser på det du kan, og drit i alt det andre