Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Dette er hovedsakelig et problem for de over 60. Mao ikke arbeidsstyrken. Sikkert også mye av grunnen til at xi ventet til han var gjenvalgt for tredje gang. Første gang siden mao.

Poenget mitt er at dette neppe kommer til å påvirke makro noe særlig. Medmenneskelig, så er det rimelig ille. Her er det vaksineskepsisen som er hovedproblemet.

Jeg tenker ikke bare på smittebølgen. Folket mister tillit til ledelsen. Hvor lenge er Kina stabilt?
Når sprekker bobla?
Hva skjer nå som vesten har fått erfare hva det vil si å være avhengige av land som Kina & Russland?

Ser vi starten på en perfekt storm der alt rakner?

Edit: dette har ingen innvirkning på min investeringsfilosofi, men jeg er ikke så sikker på at Kina går forbi USA slik mange forventer

6 Likes

Det er lov å være skeptisk. men ta en kikk på befolkningsstrukturen.

Denne fyren er etter min mening helt unik. Her en video lastet opp i etterkant av makrotalla fredag. Helt nødvendig å få med seg som motvekt til mainstream media og whatnot:

2 Likes

Hva tenker folk om dette?

Enda inne i xact bear? :slightly_smiling_face:

Nei, jeg tok noen hundrelapper i tap da jeg solgte den for ganske lenge siden. Jeg har så langt ikke vært psykisk sterk nok til å bli sittende gjennom oppturer. Derfor jeg akkurat nå gjør det nest-beste å sitter med cash. Hvis jeg prøver meg på en ny bear-ETF, har jeg lovet meg selv å være psykisk sterk nok til å bli sittende gjennom rally. :slight_smile: LOL. Jeg får se … Føler det er mindre stress å kjøpe aksjer på nedturer enn å kjøpe bear på oppturer.

Edit: I morgen skal Powel preike i Sverige. Det tror jeg blir bra for bjørner.

4 Likes
1 Like

Nasdaq snart opp +5% på 2 dager! Hvis det bare var noen tegn?!

7 Likes

Nasdaq går sikkert ned 4% eller mer i morgen når Powel preiker. Tegn i tiden.

1 Like

Utrolig hvor lite sensitiv folk er på 500 poeng ± i ndx100. Det utgjør en vesentlig forskjell.
Det er uansett nok til å ta av alle index long-posisjonene inn mot cpi torsdag.
Bare å vente på tallene nå.
OBX/SPX har et årlig historisk snitt på +11-12%.
Hadde oslo børs gått 5% på 2 dager så hadde det vært fest-overskrift på e24.

4 Likes

Hvis inflasjonen holder seg høy, vil Fed heve til 6 prosent. Og hvis inflasjonen faller raskt – med marginer som skvises ettersom lønningene holder seg høye, vil aksjer igjen komme under press, sier direktøren ifølge nettstedet.

5 Likes

Fed’s Bostic Favors Holding Rates Above 5% for ‘a Long Time’: https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-09/bostic-favors-fed-holding-rates-above-5-for-a-long-time

Atlanta Fed President Raphael Bostic said the central bank should raise interest rates above 5% by early in the second quarter and then go on hold for “a long time.

“We are just going to have to hold our resolve,” he told the Atlanta Rotary Club on Monday. Bostic said the Fed was committed to tackling high inflation and this warrants raising interest rates into a 5% to 5.25% range to squeeze excess demand out of the economy.

(Fet skrift ovenfor is my own doing. Skikkelig slappfisk-rally i USA i dag forresten.)

3 Likes

Ser ut som luften er i ferd med å sive ut av bouncen på lavt volum både på S&P 500 og Nasdaq. Da er del bare å gjøre seg klar for en eller flere røde dager i henhold til langsiktig trendbilde.

3 Likes

Goldman tror USA unngår resesjon og anbefaler «stay invested»

Nå sier de opp over 3000 ansatte.

Skal man lytte til hva de sier eller hva de gjør ? :rofl:

19 Likes

Haha, takk for en god latter!

7 Likes

Så det at de sier opp 3000 ansatte er ensbetydende med at de egentlig tror markedet skal ned ? Tror det blir for enkelt å tolke det slikt.

1 Like

Ca. samme som når meglerhus oppgrader til strong buy av en aksje og deretter selger for harde livet de påfølgende dagene;)

5 Likes

Dagens ja :joy::joy: