Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Selvfølgelig - men så har man også markedsledende selskaper som UBER og Cloudflare (cyber security) osv. i «nye»viktige sektorer.

Disse er p.t. markedsledende i sektorer som er forecastet til å ha enorm fremtidig inntjening og value - hvor lederne enda ikke “tjener” penger men allerede har enorm del av markedet.
Disse kan ha penger på bok til å potensielt komme seg igjennom krisen og slik jeg ser det kan være gullgruver når krisen er over. :wink:

Spørsmålet er heller omkring tankene hvorvidt det er for tidlig å gå inn.
Selvfølgelig finnes det ikke et enkelt svar og selskapene kan jo seff falle 90% i stedet for 80%. Men med en lengre horisont så klarer jeg ikke se forbi slike selskaper som eks. er tilbake i 2018 prising hvor muligens fallet kan ha vært overdrevet. Mye har skjedd i disse på 5 år

Tenker at det er morsommere å kjøpe på vei opp enn på vei ned

3 Likes

Helt enig, men vanskelig å treffe bunn når det snur :wink: Antar at fremtidige rally - som evt. snur i varig bull marked vil de første 20% bli kalt «suckers rally» :grin:

Da skal jeg love deg at disse oversolgte posisjonene har gått en god del før man tørr å kjøpe seg inn igjen

1 Like

Når flere og flere får øynene opp for at inflasjonen har “peaket” så vil det være påskudd for et rally fra oversolgte nivåer, men det blir nok potensielt det siste rallyet jeg kommer til å spille før jeg tar på meg bjørnedrakten igjen. Aner ikke om David Hunter har god track record men han spår fremdeles S&P til ny ATH før alt rakner - jeg tror ikke på det før jeg ser det :exploding_head:

1 Like

På temaet.

1 Like

Man bør heller se etter de aksjene som har falt minst (nye markedsledere). Ikke de som har falt mest.

3 Likes

Enig. Dog. det du beskriver kan slik jeg ser det ikke være direkte overførbart for alle typer segmenter i nye typer markeder (quantum, mobility, cyber - identity management o.l.) da det tidligere ikke har i like grad vært etablerte markedsledere men heller pionerer og first movers som nå har størst marketshare.

Ellers enig i at dette kan være lurt for allerede etablerte sektorer (slik som Mr.Minervini beskriver).
Mange av disse nye sektorene og ikke minst teknologi er vanskelig å forstå seg på med mindre man er feks. Teknolog.

Amen - jeg tror du er inne på noe her og jeg tenker det samme (men jeg tar riktignok ofte feil :smiley:)

Alle har vi egne tanker og strategier. :crossed_fingers:t2:

1 Like
2 Likes

Nå har det vært “risk off” som har gjeldt under en lang tid, mulig vi er i ferd med å vippe over til “risk on” en liten stund

1 Like

Tja

Kjøpte tilbake noe Bear nå på litt lavere kurs enn salget i går.
Tror mer «pain» kommer.

Det kommer nok, men spørsmålet er om det ikke kommer litt pain også andre veien først, både bjørner, okser og griser skal grilles før vi er ferdige.

5 Likes

Godt volum i oppgangen, god breadth (ikke mange, om noen, sektorer i rødt), DJI opp over 3% nå. Spørs om ikke dette rallyet har legs spør du meg.

• Veldig mange shorts som blør i dag.
  • Veldig mye penger på sidelinjen som vil få fomo hvis dette fortsetter i morgen og inn i neste uke.

Har sagt det en stund men når alle er på en side av båten er det ikke den siden man bør søke seg mot :slightly_smiling_face:

7 Likes

Amen broder, fingers crossed for i morgen.
Føltes vondt å trykke på kjøpsknappen denne uken. Men kan bli verre i morgen - plutselig burde man vært på sidelinjen.

Får håpe på follow trough i morgen - hvis man kan closer grønt på en fredag i dette miljøet hvor få ønsker å være inne over helg - så er det stein solid spør du meg.

1 Like

USD - NOK ned 2% i dag. Satan det er ikke bare bare å være investert i USD heller😂

1 Like

@tooeasy891 bra innlegg! Markedet var mao nesten heeeelt bear på dette tidspunktet. Men! Det er faktisk bare en av disse overskriftene som er nyttig. Hvem ser den?

Fasit i mine øyne:

U.S. Push for Global Stimulus, (tredje rad, først på linja.)
QE og lavere renter = stigende børs
(QT og høyere renter = fallende børs, slik som nå)

1 Like

Er det nå man skal prøve seg på å gå long (trade)?

• Ja
  • Nei
  • Kanskje

0 stemmegivere

Long i hva ?

ARKK eller ARKG

Det vil komme flere shortsqueezer men retningen er fortsatt nedover, trur eg :slight_smile:

1 Like