Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

https://app.truflation.com/ (Dashboard → US)

Om denne stemmer igjen, så skal det vel såvidt inn under forventning.

1 Like

Dersom det blir grønt i USA frem til talla, tror jeg det kan være veldig lurt. Jeg vil gjette på at oppgangen vi har hatt i forkant av talla, spesielt dersom det blir oppgang i dag også, blir en “sell the news”-event, uansett om talla er litt over eller under.

1 Like

Solgte nettopp.
Er svært forsiktig. Indikatorene jeg følger tilsier at jeg skal sitte ute for tiden. Trader litt for å stagge utålmodigheten :slight_smile:

1 Like

Oljeprisen var 91$ fatet i november, 82$ i desember, så at det skal ha vært deflasjon? Ikke akkurat umulig. Det har basically ikke vært inflasjon siden juni.

Ser ut som vi har lagt 1,5 år med kraftig inflasjon bak oss?

Ref: United States Consumer Price Index (CPI) - December 2022 Data - 1950-2021 Historical

5 Likes

Sikkert lurt. Men jeg går utfra du er smart nok til ikke å la deg påvirke av det jeg skriver. Mitt veddemål om mye lavere oljepris er jeg blitt veldig i tvil om, så mister nok “æren” der 31. januar. Jeg tror det blir kaldere temperaturer snart.

1 Like

Vi har noe som heter værmelding. Det blir kaldere i Berlin fra og med mandag neste uke, da faller snitt temperaturen der med ca 8,5 grader.

Ref: Yr - Berlin - Langtidsvarsel

1 Like

Don´t worry :slight_smile:
Jeg følger en egen modell jeg har jobbet med siden studietiden (hovedoppgave).
Handler aldri basert på det folk skriver, i alle fall ikke uten å sjekke grundig først

@Christian - jeg tror ikke FED ser så mye på oljeprisen som hopper opp og ned fra dag til dag. Mat og husleie derimot

3 Likes

Jeg skrev at jeg “tror” basert på siste intervju jeg så på Wealthion og det som ble sagt der. Ja, sikkert lurt å sjekke værmeldingene selv. :slight_smile:

1 Like

De ser nok også på lønnsveksten, som for desember var moderat, selv om det typisk er behov for ekstra hjelp for å håndtere julerushet.

2 Likes

Men er det ikke mulig at lønnsveksten kan være lagging? Her er et fersk eksempel på høy lønnsvekst i et flyselskap: https://simpleflying.com/spirit-airlines-pilots-approve-collective-bargaining-agreement-january-2023/

The two-year contract will raise the pilots’ cumulative weighted average pay rates by 34%, representing an economic gain of $463 million or 27%.

1 Like

Jeg tror ledigheten er på vei til å snu oppover (har bunnet ut) og at lønningene vil stige mindre. Det vil senke inflasjonen og derfor oppfattes som positivt for børsene.
Men klarer de å balansere slik at ledigheten bare øker akkurat passe?
Tviler.

4 Likes

Hørte også dette; den cold-snap greia han snakket om virker veldig forbigående foreløpig, i allefall her jeg bor (tempraturen faller under 0, noen dager, men så er den i pluss igjen mot neste helg).

1 Like

Jeg har flere ganger påpekt om en sterk bredde i indeksene som har foregått verden over.

I fjor våres prøvde jeg med relativt god motstand å fortelle om 2 signaler:

  1. sjeldent breadth signal Walter Deemer er ekspert på, og
  2. sjeldent PMI signal som kan hjelpe å finne starten på et nytt bullmarked.

Førstnevnte gjelder kun US. Det vil gi mening at dette også skjer nå med tanke på underperformance vs resten av verden, og NYSE består av 2000+ aksjer for US(og indirekte global makro). Ergo overweight US på trigger av signalet, evt vekte opp med shorts på andre indekser.

Dersom markedet i US har riktig breadth signal i dag, så trigges det et ganske sjeldent og sterkt thrust signal. Dette trigges over 10 dager hvor antall inclines er 1,97 over antall declines. Dvs i snitt dobbelt så mange aksjer som stiger som faller. I dag er 10’ende dagen, og det mangler 1 dag med relativt høy advances-declines, og hele signalet forfaller og har null betydning dersom dagen i dag ikke har over 380 net advances så trigges det.
Dersom man får over 1,97, så har det aldri siden 1945 ikke vært et gyldig signal.

PMI med betingelse om å bunne ut under 50 og snur opp igjen med momentum forbi 49 (tyskland har gjort dette).

Selve farten, og momentumet ved bunnen av breakaway momentum er viktig, og har ikke vært like sterkt som det kan være i bunn, så den relative styrken fra triggeren indikerer da videre oppgang, men ikke full-fledged bull marked. Men historisk sett med svakt momentum, så har det vært en minimum påfølgende oppgang neste seks måneder

Dersom CPI kommer høyere eller lavere i dag, så er det egentlig kun markedet reaksjon på dette som er viktig. CPI kan komme på linje med, eller litt over og dersom markedet er sterkt så ville jeg ikke shortet indeks på en god stund.

Dax index er opp +8% YTD, og utrolige +26% fra bunn i oktober.
S&P 500 er opp +5% siste 10 børsdager, og har allikevel en utrolig breadth signal. (alle big tech har feks underperformet dette og drar ned snittet)

13 Likes

Veldig gode poenger.

10-dagers Advance/decline indikator 2:1 ratio har god prediksjon for videre opptur. Kommer den inn på 2 eller høyere har jeg tro på et midlertidig lettelses-rally i US.

CPI -0.1%; M/M; Exp. -0.1%
CPI Core 0.3%; M/M; Exp. 0.3%

CPI 6.5% Y/Y; Exp. 6.5%
CPI Core 5.7% Y/Y; Exp. 5.7%

4 Likes

Ikke les headlines. Mye peker på at inflasjon stuper som jeg har sagt flere ganger(spot data).
Dagens close er faktisk ganske viktig, mye viktigere enn normalt.

Headline inflasjon siste 6 måneder:

0+0,1+0,4+0,4+0,1-0,1 = 1,8% headline inflasjon.

S&P flat. Følg med på bonds. 2 year yield svakt ned, og 10y prøver å bryte ned gjennom 3.5. Markedet begynner å si “nok er nok powell”.

Nå er jobben å finne ut makroveien etter alt fokuset på inflasjon.
Fed er i restrictive område, og sier de skal fortsette å hike

Core holder seg, headline stuper. Farlig miks. Plutselig så faller earnings utfor et stup hvis bedrifter ikke får til prisinger. Dersom fed ikke løsner i riktig tid(noe de sier de ikke skal) så kan earnings plutselig falle gjennom gulvet. Massiv usikkerhet.

Nå er det earnings season som gjelder.

Edit; S&P +0,6%, og 10y bryter ned! Burde fuele tech ganske voldsomt dersom denne går i dag.
Dette er en viktig løsning av finansielle betingelser fra bonds siden. Man kan også se alt fra gull til energi til råvarer osv rallye.

14 Likes

Dette er vel det stikk motsatte av det FED ønsker.

3 Likes

Tviler på at FED tar sjansen på å slakke. Etter fadesen med “transitory” ville det vært katastrofe for FED om de slakket og inflasjonen økte igjen.
Tipper det blir mange nedjusteringer fremover

4 Likes

Det mange venter på er at fed ikke skal bety så mye. At man går tilbake til “tradisjonelt” fokus på makrodata.

Mange realøkonomiske faktorer peker nedover as we speak, så narrativet er der. Ser jeg på nåværende realøkonomi så blir man ganske bearish. Men det å holde bullish mentalitet oppe er helt forferdelig slitsomt når man egentlig er bear på fundamental basis, men jeg kan ikke fylle narrativet når så mange spot faktorer sier at det er backwardlooking.

Som sagt, dagens close er mye viktigere enn vanlig

3 Likes

Hvor setter du grense for hva som er Bull/Bear close i dag?