Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

EDIT
Altså, hvis du bare ser på tallene for juni vs tallene for juni vs desember, så var inflasjonen på 0,16%, annualisert noe sånt som 0,32%. Under inflasjonsmålet med god margin.

Oppdatert graf av den jeg viste tidligere i dag:

ref: United States Consumer Price Index (CPI) - December 2022 Data - 1950-2021 Historical

Hvorfor ønsker man å se på 6 måneder annualisert inflasjon? Hvorfor er den viktig? Bryr FED seg? Etc.

2 Likes

Ser for meg et lettelses-rally før realiteten begynner å synke inn, og det viser seg atter en gang at det faktisk er FED som har den overordnede regien over aksjemarkedet og IKKE investorene/spekulantene.

Synkende inflasjon kombinert med lavere vekst/inntjening har aldri tidligere vært gode betingelser for å innta buy and hold-posisjoner i markedet.

5 Likes

Kan du se en trend for de siste 6 månedene? Hvor tror du dette vil gå videre? :thinking:

Egentlig ikke, for meg ser det ut som det kan gå begge veier på medium sikt. Spørsmålet mitt er forresten ikke for å poengtere noe, men et ærlig spørsmål da jeg kun blir forvirret over annualisert 6 måneder inflasjon i forhold til alle andre fremstillingsmåter som finnes.

1 Like

Først og fremst at den sjeldne breakaway momentum indikatoren holdes intakt, tech respons, at de sterkeste fra fjoråret rallyer(ikke taperne), yield holder seg nede ut dagen, råvarer holdes oppe.

Det forteller massivt om hva markedet tenker om av inflasjonen faller.

Ofc.

Fordi det er oppdaterte tall. Ta et annet eksempel. La oss si BNP faller 2 kvartaler for 12 og 9 måneder siden. Hvorfor skal du se på siste 6 måneders bnp vekst?
Du ser vel ikke på sysselsettingstall for et år siden for å forklare neste måneders utvikling?

Inflasjon fungerer litt annerledes, men poenget står.

feks:
For ett år siden hadde ECB + Fed (og resten av verden) interest rate på 0%. Så sammenlikner man perioden nmed inflasjon for 12 måneder siden ned 0% med dagens 5% fed funds rate, og ECB på 2,5%, også skal man se på inflasjon for 12 måneder siden? Det girliten mening

1 Like

Jeg tok feil, hvis man bare sammenligner des med jun, så får man 0,16% eller ca 0,33% annualisert. Redigerte innlegget mitt over.

Husk på at prosenten i arbeidsstyrken fortsatt er 0,7 prosentpoeng lavere nå enn i perioden før covid. Så 3,5% arbeidsledighet nå er mer som 4,2% arbeidsledighet pre-covid. Fortsatt lavt, men ikke rekordlavt som det framstår.

Grunnen til at markedet ikke reagerte negativt på arbeidsledighetstallene sist var at month-on-month lønnsinflasjonen falt til 0,3%, eller annualisert 3,65%.

2 Likes

I tillegg mulig at mange har økt antall jobber de har, for å overleve, noe som vil kunne gjøre at arbeidsmarkedet ser sterkere ut enn det er. Men jeg tror det er likegyldig hvor riktige eller feil tallene er, for FED vil at arbeidsmarkedet skal gå veldig veldig mye lenger ned.

1 Like

Yield kommer opp igjen, S&P ruller over, råvarer faller, tech faller. Foreløpig bearish utvikling

1 Like

Det er fortsatt 1,1 prosentpoeng opp fra desember 2022 tallene til februar 2020 tallene. Når jeg har referert til 0,7 prosentpoeng, så referer det til ca snittet for 2018-2020.
image

Fed Chairman Jerome Powell acknowledged the issue this past week when he told an audience of economists, policy analysts, and reporters that the central bank “has to assume” that restoring balance in the labor market will come almost entirely from moderation on the demand side, rather than an improvement in supply.

“I don’t think it’s reasonable to expect that we get all the way back to where we were with labor-force participation in 2020,” Powell said. “We have to do what it takes.”

Ble sagt 2. desember. Etter det har prosenten i jobb økt med 0,2 prosentpoeng. Mao, hvis Powell tar feil, og folk faktisk kommer tilbake i jobb, så kan det nok bli en mykere landing. Mao, så lenge Labor-force participation rate peker oppover, så er det bullish. Begynner den å butte, not so much.

Når jeg tenker meg om, en bedre målestokk er nok lønnsinflasjonen. Det tar det mer direkte. Selv om, de to indikatorene tilsammen gir nok et bedre bilde.

1 Like

Sånn begynner det å bli i Norge også,- at “vanlige folk” i full jobb ikke får lønna til å strekke til, enda det er vanlige folk sin tur. Da strupes konsumet og hjulet i samfunnet snurrer saktere, som igjen gir dårligere råd.
Slik fortsetter det til det har blitt billig nok

Edit,- trengte ikke vente lenge på dårlige resultater (USA) :rofl:

3 Likes

Foreløpig er det ikke i nærheten av å fylle siste dagen, og snittet blir under kravet. 700 aksjer må snu til grønt

2 Likes

Du kommenterte ca ved den blå pilen

1 Like

Intel tallene blir ikke noe bedre av det :slight_smile:
Det kommer flere

2 Likes

The index for gasoline was by far the largest contributor to the monthly all items decrease, more than offsetting increases in shelter indexes. The food index increased 0.3 percent over the month with the food at home index rising 0.2 percent. The energy index decreased 4.5 percent over the month as the gasoline index declined; other major energy component indexes increased over the month.

CPI kjerneinflasjon 0,3, 5.7% på årlig basis. Siste 3 måneder 0,8, eller 3.2% annualisert om man vil. Målet er 2%.

Energi og mat er ansett som for volatilt til å si mye om den underliggende inflasjonen i samfunnet. Nå er det fortsatt ikke CPI tallene som er viktigst, det er PCE tallene FED fokuserer på, man bør selvsagt også se på PPI (kommer neste onsdag) og dagens tall. Men, uansett, ser man på denne rapporten:

  • Shelter (kostnad ved å bo, har en stygg utvikling som forventet).
  • Services (tjenester, som er mer sticky og kobles mot lønnsøkninger og stramt arbeidsmarked, har en stygg utvikling - dog dratt opp av shelter så bør kanskje ikke vektlegges alt for mye).
  • Kjerneinflasjonen er fortsatt for høy. Til tross for alle innstrammingene som er gjort.
  • Mat og energi rammer folk som sliter allerede, men er ikke fokus for FED.
  • I denne rapporten er det energi på -4.5% og varer -0.5% (spesielt bruktbiler) som trekker ned.

Diskusjonen blir da kanskje: er det bull at man selger varer billigere og energi blir billigere, og tjenester koster mer, og husleie/kostnad ved å bo stiger? Eller er det bear? På sikt?

FED ønsker 2% kjerneinflasjon over lengre tid. Så hvordan påvirker dette framtidige tall?

For min del tror jeg at så lenge ledighetstallene er lave så er ikke spørsmålet når FED vil snu, men når de vil stoppe opp. De har forsøkt å signalisere at de vil heve rentene og så holde dem på ett høyt nivå inntil jobben er gjort. Teoretisk har de fortsatt noen flere rentehevinger igjen, og så er planen å holde renta stabil på ett høyt nivå til de mener jobben er gjort.

Jeg har fortsatt fokus på hvordan situasjonen ser ut etter FED møte i mars. Jeg vil ikke spå basert på siste dagers oppgang eller potensiell nedgang i dag akkurat hvordan boligmarkedet, kredittmarkedet, realøkonomien og arbeidsmarkedet reagerer mot slutten av mars og i Q2 etter at FED har nådd det jeg antar blir rentetoppen.

Det er litt for tidlig for min del å konkludere steinhardt med at inflasjonen er slått eller ikke slått, om FED må snu eller ikke, om realøkonomien klarer seg bra eller ikke…

Men hvis jeg først skal gjette så tror jeg det kommer en knekk i boligmarkedet med vedvarende høy rente, og trøbbel i arbeidsmarkedet. Og jeg tror ikke FED snur og begynner å kutte rentene i 2023 hvis det ikke skjer. Hvorfor skal de snu selv om inflasjonen faller hvis realøkonomien klarer seg bra og boligmarkedet ikke krakker? Da tåler jo økonomien høy rente… så de kan holde den stabil på ett restriktivt nivå lenger. Og siden dette forutsetter lave energipriser i lang tid, hvor bull er det for oslo børs?

Og det er ikke så usannsynlig scenario all den stund den føderale staten i USA kjører full stimuluspolitikk og storpakke etter pakke for å stimulere økonomien, som i praksis motarbeider FED. Restriktiv pengepolitikk, ekspansiv finanspolitikk. Hva blir konklusjonen på det? Den som lever får se :slight_smile:

10 Likes

Energiprisene er overhodet ikke lave nå? Holder prisene seg som nå, så er prisene på oljeselskapene på Oslo børs lave.

Også har man jo spørsmålet rundt hvordan det er for USA å ha høy rente på statsgjelden.

så tror jeg det kommer en knekk i boligmarkedet

og boligmarkedet ikke krakker

Det der er jo en interessant greie for å si det mildt. Det ligger an til en knekk, men det skal ikke krakke? En jævelig tynn linje å gå. Jeg tenker at hvis det bare blir en liten knekk i boligmarkedet, så går det greit for aksjemarkedet og. Hvis det krakker i boligmarkedet, så gjør det det på børsen også.

3 Likes

Hvis inflasjonen skal falle videre tror jeg energipriser må falle videre.

image

Er argumentet.

5 Likes

Situasjonen i 2008 var veldig lik dagens med tanke på makrosignaler. Jeg var like utålmodig som nå, for indikatorene viste nedgang men kursene holdt seg oppe, leeeenge. Analytikere begynte å tvile på signalene og skrev at “This time is different / det er ikke sikkert / mulig vi kan unngå.,.,.,” etc. Men fallet kom til slutt likevel.
Det var en forferdelig lang ventetid men det betalte seg å vente.

Det eneste som mangler nå er at ledigheten ikke bare stiger akkurat passe, men fortsetter oppover. FED blir antagelig bekymra først (de sitter nærmest tallene). Når de flater ut eller senker, da blir det moro for bamse :partying_face:

Time will show. Tar jeg feil må jeg inn, men det blir nok lenge til.

4 Likes

3,7% mener du?


Helt seriøst, jeg forstår ikke folk som bruker år over år i denne perioden. Kanskje det går neste år dersom situasjonen er mer lik år over år.

Det GÅR IKKE å sammenlikne to økonomier med 5% risikofri rente og 0%. Sammenlikner epler og pærer.

Et par andre som ser det samme som meg:
image
image
image
image

2 Likes