Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Jeg skriver ikke innlegg for å argumentere om en setning tatt ut av kontekst.

Helt seriøst.

4 Likes

Burde vært en — mellom 3,7% og resten. Resten av innlegget var til “mengden”.

2 Likes

Hvis det faller 50% må det stige 100% for å komme tilbake, Det er derfor enormt å tjene på å unngå store fall. I tillegg kjenner dere sikkert til uttrykket “trappen opp og heisen ned”.
Når frykten først setter inn og markedet innser at “This time is not different”,.,.,.,

8 Likes

Jeg er egentlig delvis med på denne. Oljeprisen tror jeg er på et helt greit sted, 80$ fatet er helt levelig for økonomien. Raffinerikapasiteten eller handel må opp, for retail regular gas er fortsatt noe for høy vs oljeprisen. Elbiler har bare type 5% av markedet i USA, så for lite til å gjøre noe med etterspørselen på et par år.

Strøm- og gassprisen må nok fortsette ned som du sier. Dette har også veldig mye å si for jordbruk. Gass brukes til gjødsel og strøm brukes til å kjøle ned grønnsaker slik at de holder seg til de kan selges. Både strøm og gass er 20% høyere enn for 12 mnd siden og har ikke en like klar takt nedover.

… Altså, gassprisen i USA. I Europa, så har den gått ned ganske klart, men USA og Europa har hatt forskjellige priser pga fraktkapasitet. Så lenge krigen varer, så tror jeg gass kommer til å være dyrere enn den har vært. Men i år ser det ut til at Europa kan komme ut av vinteren uten helt tomme lagre.

3 Likes

«In bear rallies the pessimism usually fades rapidly since investors are very eager to want to believe in the rally, hoping the old bull market is resuming. But at the bottoms of bear markets the crowd has been hammered too many times and regards the first true rally in the new bull market as an opportunity to sell. The crowd tends to be wrong exactly the wrong time»

Zweig visste å komme med treffende beskrivelser! Kan vel trygt si at vi ikke er i den siste fasen ennå;)

4 Likes

Denne galskapen må vel ha toppet ut nå.
På tide å sette Bear Dax

Med giring

1 Like

De som er flinke til å forutse slike fall, kan sikkert tjene godt på det. Det blir altfor vanskelig for meg, så jeg holder meg til nederste alternativ på bildet under.
image

5 Likes

Det interessante her er jo hvor fuckings viktig energi er for inflasjonen. Så Russland sin rasjonering av gass, samt usikkerheten rundt olje fra Russland har jo vært en gigantisk driver for inflasjonen. Det kommer da på toppen av inflasjonen som kom av ubalansen etter Covid-19. Som etter mine øyne hadde vært forbigående. Både elektronikk og container shipping er nå nede i “normale” priser.

Samtidig, jævelig vanskelig å anslå hvordan utviklingen innen energiprising går. Som @havana12 sa, er markedet i balanse og 0,5% supply blir borte, stiger prisene enormt. Faller 0,5% etterspørsel bort, så faller prisene enormt.

Det er sikkert det lureste for de fleste. Heller “Time in the market than timing the market”.

Men jeg har satt sammen en modell som har virket fra 1988 til i dag og hvis jeg ikke følger den har jeg ingenting. Når visse ting skjer skal jeg være ute av markedet. Det er tross alt bare en liten brøkdel av tiden. Ellers er jeg stort sett all-inn og det har funket bra så langt :slight_smile:
Men ventetidene er kjipe når man taper penger på konto mot inflasjon og skatt.
Gevinstene hvis man lykkes er :partying_face:

7 Likes

For å si det sånn, jeg tviler på at de fleste som prøver å time markedet har laget seg en modell som sier kjøp/selg. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Har bare fått “selg” 5 ganger siden 1988 (i tillegg til nå), så jeg er tross alt inne mesteparten av tiden.

6 Likes

Er befriende med et fast indikator-sett som gir et tydelig svar på når man skal være inne/ute av markedet. Og det gir jo en helt annet avkastning enn flat buy and hold-tilnærming. Tipper vi har en del av de samme indikatorene;)

3 Likes

Gjennomsnittlig bear marked varer i ca 400 dager. Straks på gjennomsnittlig bear marked nå.
Så dette bearmarkedet må bli betydelig styggere enn gjennomsnittlig dersom fallet skal fortsette.
Det er per def ikke lengre bear marked i europa/kina feks.

Dette minner meg litt om covid tendensene, hvor alt fokuset var covid.
Inflasjon var (foreløpig) 2 års historien for H2 2021 og 2022.

2023 vil ikke bli lik med mindre unknown unknowns. 5% rente er alt for mye i dagens økonomi, så inflasjonen kommer til å stupe. Resten handler om earnings.

Inflasjon kan fort bli ny historie for 2024 om sentralbankene backer ut når det begynner å bli vanskelig, men det er milevis dit…

Housing i US er priset i lange renter. 30y fast renter har falt med 1% i usa på 2 måneder, med hevinger fra fed. Tightening mange steder skjer fra bond markedet(der hvor man finansierer selskaper/husholdning), ikke fra fed. FFR derimot går kraftig utover konsum, ikke nødvendigvis krasj i økonomien dersom majoriteten av selskaper og middeklasse er flushed.

8 Likes

Tre saker jeg har fått meg meg i ymse podcaster når det gjelder mine funderinger rundt energipriser fremover, her har jeg Googlet opp artikler om dem:

Sak ovenfor: Ganske sykt at Tyskland kjører hardt på kull igjen, i stedet burde de gjenåpnet atomkraftverk som gir mye renere energi. Anyway, nå blir det masse kullbruk, før krigen var det motsatt.

og

Altså, mer økning i kullbruk, burde bety noe for oljeprisen fremover. Hvis vi noen gang blir kvitt covid, er kineserne tilbake til å bruke munnbind i storbyene uansett, fordi luften er forurenset av kull-brenning.

U.S. safety agency to consider ban on gas stoves amid health fears: U.S. safety agency to consider ban on gas stoves amid health fears

Hmm. Ikke direkte relatert til sakene ovenfor, men mitt totale generelle inntrykk er at det er alt for mye olje i verden i forhold til demand, og at det skjevforholdet vil øke fremover ettersom resesjonen blir mer merkbar. Denne siste kommentaren er subjektiv, uten at jeg har letet opp noe som helst til dere som understøtter det. Latskapen lenge leve. La meg tro det jeg vil. Time will tell. :slight_smile:

Edit: Denne må jeg også få med:

Russia’s Flagship Oil Is Trading at Half Global Prices With Tiny Pool of Buyers: https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-09/russia-s-flagship-oil-is-trading-at-half-global-prices-with-tiny-pool-of-buyers

Urals crude oil traded at about $38 a barrel on Friday

2 Likes

Hva er vitsen med å prøve å fighte både FED og tape’n - det er stort sett å be om fiasko.

1 Like

Det har snudd fra -300 net declines til +1800 net inclines.

Dersom dette holder er det som sagt et signal som 24 ganger siste 80 år aldri har tatt feil for et minimum +9% rally videre. Det har eksempelvis tre ganger høyere treffsikkerhet enn 2s10s invertering.

8 Likes

Spennende. Håper du holder oss oppdatert om denne.
Innen hvilket tidsperspektiv skal det +9% ?
Eller er det bare opp 9 før det går ned 9 ?

2 Likes

Er ikke gummistrikk-teorien grei å bruke? Dersom strikken strekkes 9%, når den så slippes og smeller tilbake, så går den like langt den andre veien, dvs -9% (altså -9% fra midten av strikken, totalt -18%, dette uten at jeg har tatt hensyn til differanse på minus- og plussprosent). Jeg sliter med å se hva som skal drive rally videre utover eventuelt det tekniske. Det eneste måtte vært hvis storbankene i morgen kommer med gode tall og guiding på earnings, jeg håper og tror på det motsatte.

Edit: Hmm. Jeg er ikke ekspert på gummistrikk-teorien, mulig noen av detaljene mine ble litt feil her. Men hovedbudskapet burde være forståelig. Nok småprat fra meg nå. Er lei av å se brukernavnet mitt her hele tida. :slight_smile:

1 Like

Jeg tror makro er viktigere enn psykologi (TA). @havana12 sin indikator er vel i gråsonen mellom makro-TA (?)

1 Like

Dax ser sterk ut. Blir ikke overasket om vi ser ny ath noen uker fram i tid.

1 Like