Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Den må jo ha gjort det. Var visstnok «bare» 380
«net advances» som skulle til.

1 Like

Ja, den gjorde det… med decent margin også.

Det ligger litt i ordet, men nå er det lagt til rette for «breakaway momentum».

Narrativet mitt sier at en x antall år gammel rekord som har 80 års historikk som har vært riktig 24/24 ganger failer den 25. Men den slo til.

Edit for de som er interesserte:

image

Sykdomstegn? Skulle gjerne sett de sterkeste gå i stedet.

Russel 2000(small cap) er opp +1,7% i dag, mens s&p er opp +0,3%. Det sier sitt?

10 Likes

Er det ikke litt slik at de som var vinnere på vei inn i en større korreksjon av denne størrelsen ofte ikke blir vinnere når man går inn igjen i bullmarked?

Jeg tror vi får oppgang neste uke. Hvis du skal trade US indeks ville jeg ventet med å kjøpe mot close i dag eller close mandag. Regner med den skal konsolidere litt, går den videre opp uten pause så vil jeg bli mer skeptisk (not investment advice).

Leser en del meme-stocks har begynt å gå, det samme med krypto, mens dollaren er i ferd med å bryte det som kan tolkes som en HS… :thinking:

#Risk-on

1 Like

Korrekt !
Tidligere pivots :
1969: -36%
1973: -48%
1981: -27%
2000: -51%
2007: -58%
2019: -35%

Det blir derfor spennende å se hvilket signal som treffer best, eller begge (FED har ikke pivoted ennå)

3 Likes

Jeg kommer til å være i cash før neste rentemøte.
FED kommer ikke til å like dette rallyet, og arbeidsmarkedet er fremdeles sterkt.

3 Likes
5 Likes

Godt sagt av Karl Johan Molnes i dag med tanke på rallyet vi har sett den siste uka:

«Vi er på vei inn i en nedgangskonjunktur og selv om det er den sjette shot-runden med brunt brennevin etter midnatt så trenger du ikke være med på alt - det går veldig galt hvis du ikke passer på risikoen din………det er på vei ned»

6 Likes

Markedet kræsjer vel ikke før de som er på utsiden ikke klarer å sitte å se på lengre og kjøper seg inn igjen på toppen :sweat_smile::see_no_evil:

3 Likes

Hvor høyt tror dere NB vil måtte øke renta til i Norge, @bamse og @Aaleby?

Jeg tror ikke vi skal høyere enn til 3,25-3,50 og at da biter det temmelig godt for de aller fleste “vanlige folk” med lånerenter på over 4,5%.

Styringsrente på 5% her vil føre til ustabilitet ved at boligmarkedet revner.

5 Likes

Enig i den prognosen. Jeg tipper markedet vender nedover før de rekker å heve noe særlig mer.

2 Likes

Fremstår egentlig ganske åpenbart hva som mest sannsynlig kommer til å skje. Ovenfor er S&P500. Jeg måtte sove på det, så fikk ikke ordnet meg SDS i går. Men en god natt søvn gjør underverket, og håper jeg får fill på 42,40 som første inngang. På tide å ha bein i nesa.

Edit: Noen som vet hvor jeg kan finne gratis sanntid på førhandelen i USA? Gratisutgaven av Tradingview har ikke sanntid under førhandelen.

Edit2: Jeg kom for sent til bjørnefesten. Nuvel.

2 Likes

Hehe, magien til bear market rallies.

Tror nok det sterke momentumet som ble bekreftet med Advance/decline-indikatoren 2:1 ratio i går fort kan vare en liten stund - nok til å lure inn en god del investorer/spekulanter til å tro at den endelige bunnen er inne.

3 Likes

bilde

Denne er Realtime. Finnes på tradingview

1 Like

Tror det kan vare måneder ja. Finansmarkedet glemmer fort. Så blir det all in på “alle” i slutten av året og så tidenes største kræsj :wink:

2 Likes

Akkurat det som skjedde i 2008. Måtte helt til ny ATH i bear-rallyet før det brakk nedover. Tok over 1 år fra makro indikerte resesjon til toppen kom. Så å tro at resesjoner er priset inn er “diskutabelt”

Skjermbilde 2023-01-13 kl. 11.44.25

7 Likes
2 Likes

Det sies jo at aksjemarkedet ligger på forskudd når det gjelder prising, men resesjon så ligger det kanskje på etterskudd :thinking:

2 Likes

Takk. Kjenner til den. Skulle gjerne hatt sanntid SDS i førhandelen. :slight_smile:

Aksjemarkedet svinger jo hele tiden, men det vil helst gå opp. Er vel derfor Buffet bla sier at det bare er å kjøpe indeks jevnt og trutt og ha lange briller på