Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

DAX opp snart 9% så langt i år og vi har kommet til 13 januar.

OSEBX og S&P krakket ca samtidig i 2008.

S&P har allerede krakket 27% fra topp til bunn.
OSEBX falt ca 14% fra bunnen, men OSEBX ligger fortsatt der S&P toppet…

Så, en viktig forskjell her er at Norge og USA absolutt ikke er i synk denne gangen. Jeg vet ikke hva det betyr.

Som nevnt over, så er energi, og kanskje først og fremst olje og gass driveren bak veldig mye av inflasjonen.

Hvis oljen og gassen roer seg ned på disse nivåene eller lavere, så trenger ikke nødvendigvis FED kjøre så hardt på med renten. Da vil neppe Norge måtte kjøre på med renten heller. Da krakker det neppe i Norge.

Hvis olje og gass går opp fra disse nivåene, så vil det trekke opp olje/gass på Oslo Børs først, før evt rente tar knekken på resten og så etterspørselen etter olje/gass og så krakker Oslo Børs også.

Her er det første chartet, men med olje også:

Og det andre chartet

Bevegelsene opp i oljepris er ikke så langt fra hverandre, men nedgangen i oljepris ser ikke lik ut.

Jeg vil påstå at å følge oljeprisen kan hjelpe med å forutsi makro framover. Oljeprisen vil jeg påstå er en ledende indikator for inflasjon/deflasjon.

2 Likes

Godt mulig at oljeprisen er en god ledende indikator men jeg tror lønnsnivået i USA (resultat av ledighet) er det viktigste for rentene og dermed børsene.
Men dersom oljeprisen svinger like mye som i 2015 er jeg enig. 70-110$ tror jeg ikke spiller like mye rolle.

DN i dag:

bilde

3 Likes

Mønsteret ser jo ganske likt ut bortsatt fra at vi fikk en topp her litt senere. Tror uansett at når det virkelige krakket kommer, så er de helt i synk :slightly_smiling_face:

2 Likes

Hvis du har rett i at de to mønstrene er “like”, så skal etterspørselen etter olje krakke, sammen med oljeprisen. Jeg sliter faktisk litt med å se det.

Det får være opp til øyet som ser ja, men når du først snakker om oljepris, så tipper jeg ekspertene vil bomme her også. Tror den vil være vesentlig lavere enn det de spår.

2 Likes

Spådommene jeg har sett ligger på type 105-110$ fatet for 2023, noe jeg synes virker høyt. Hvor tror du prisen vil ligge? 30$? 50$? 70$? 90$?

Stemmer. Må jeg si et konkret tall så tipper jeg ned mot 72 usd.
Hva tipper du?

Jeg har prøvd å bruke olje som indikator men har innsett at det er nesten umulig å spå noe som helst om fremtidig oljepris. “Ekspertene” klarer det heller ikke særlig bra. Det er i alle fall mye enklere å forutse utviklingen til f.eks ledighet.
Men på korte trader ser jeg mye på oljepris.

2 Likes

Jeg tenker egentlig nærmere 80$ enn 70$. Hvis du har rett, så vil inflasjonen i USA fortsette å tikke nedover. Noe som gjør at FED kan løsne litt mer på grepet. Vi er egentlig ganske enige. Forskjellen er at jeg ikke ser hvordan markedet skal krakke samtidig som oljen holder seg såpass høyt oppe. Oljen var nede i 30$ i 2009, i bunnen av krakket.

Grunnen til at jeg ikke tror oljeprisen skal ned så mye lenger er at USA kommer til å kjøpe inn olje hvis det skjer. Etterspørselen i Kina har også begynt å peke oppover.

Jeg ser at gassprisene fortsetter å synke. Dette vil ha stor betydning for strømprisen og dermed inflasjonen i Europa. Fallet er på over 50% siden midten av desember! Fra ca 140 til 65!

Nei derfor jeg har handlet mye de siste månedene. Jeg tror krakket er et stykke unna. Muligens 2024 :thinking: Den som lever får se :slightly_smiling_face:

2 Likes

Ahh, da forstår jeg logikken bedre.

Jeg har begynt å innstille meg på at det kanskje drøyer til høsten 23, men håper til våren. Aller helst i morgen :joy:

2 Likes

Btw, blir interessant med inflasjon på biler når Tesla nå kutter prisene hardt, type 10-20%. De andre må enten følge på eller selge nada. Biler er en relativt stor del av CPI, selv om det vel bare er her på berget dette slår noe særlig ut, ettersom elbil-andelen i USA bare er 4% ish.

Vekt på 9 i USA: Measuring Price Change in the CPI: Used Cars and Trucks : U.S. Bureau of Labor Statistics

2 Likes

Amerikanske banker er først ute med tall og futtene synker.

" weaker outlook for US bank earnings"

Bra start :partying_face:

7 Likes

En god trade skal gjøre vondt i begynnelsen er det noe som heter, hold ut bjørner :metal:

5 Likes

De må vel si opp masse folk skal de komme over kneika? :sweat_smile:

“JP Morgan venter netto renteinntekter på 73 milliarder dollar”

1 Like

Vil imidlertid ikke overraske meg om det ender i pluss, fredag inn mot langhelg slår jo nesten aldri feil med tanke på positiv børsdag.

Jeg håper du får rett. Følte meg snytt når jeg ikke fikk SDS på 42,40 i førhandelen, surt når jeg kunne kjøpt den i går for den prisen. Er litt gira på en inngang, savner nok følelsen av å sitte i tap nå som har jeg vært 100% cash så lenge. Jeg tror kanskje man kan bli avhengig av den litt vonde følelsen. LOL.

Edit: Jeg fikk fill på SDS 42,40. Sluttkurs SDS ble 42,39 og dagens laveste ble 42,26. Gøy. Da er det bare å planlegge hvor jeg skal snitte ned. God helg til alle bjørner!

2 Likes

Kan det ligge an til bråk om og heve gjelds taket ? Da blir det bear marked så det holder om det skjer.

4 Likes