Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Minervini så også på den og er positiv til utviklingen. Er bunnen inne?

1 Like

Vanskelig å tenke seg at det ikke skal skal skape en kortsiktig/midlertidig oppsving når momentumet er så sterkt. Blir spennende å se hvor lenge det varer. Men noe langsiktig bunn tviler jeg på.

Som bamse var inne på tidligere i dag, skal definitivt ikke utelukke at det kan vare til sommer/høst.

1 Like

Får håpe Norges bank ikke hever hever renten førstkommende torsdag. Nå som jeg er bear i dollar-etf, trenger jeg ikke at en sterkere krone jobber mot meg.

Apropos gassprisene @Christian , har du sett denne?

Illustrerer ekstremt godt hvordan Europa har klart å vri sin avhengighet bort fra russisk gass.

Med add-on fra Holberg ser man også hvordan forward-kurvene har falt i samme periode.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

the stock market remain expensively priced, and the extreme yield curve inversion, the most since 1980, points to an imminent recession.

The average length of time between inversion and recession is 11 months. It is currently 7 months since the most recent inversion (June 2022)

7 Likes

Min enkle forståelse av ståa :

Økonomisk vekst kommer av at folk låner mer penger. Da kan de investere/konsumere mer enn de ellers hadde kunnet. Økende gjeld = oppgangstider.

1980 - 2008 = økende gjeld, fallende rente og inflasjon = oppgangstider.
2008 nådde renta 0% og kunne ikke senkes lenger ned = PROBLEM (finanskrise)

2008 - 2021 = Pengetrykking istedenfor rentesenkning ga ny oppgang selv om gjelda ble mindre. Fortsatt lav rente og lav inflasjon.

2022 - 202X = Økende inflasjon = økende rente + QT (mindre pengetrykking)
I mitt enkle hode vil økende rente gi dyrere lån (mindre gjeld). Dessuten kan de ikke trykke penger pga inflasjon.

KONKLUSJON : Nedgangstider (supersyklus) Korte sykluser innen hver supersyklus

13 Likes
4 Likes

Nå får jeg ikke lest den i New York Times på grunn av en overlay med mas om å registrere meg, men jeg siterer fra Yahoo i stedet: Yellen warns of 'irreparable harm' if debt ceiling not raised in letter to Congress

Many Republicans have said they will block any attempts to increase borrowing authority in the coming months without deep concessions on spending, while Democrats have vowed to refuse to negotiate over the issue at all.

Dette lover godt. Alle står på sitt, og demokratene vil ikke forhandle i det hele tatt. Forhåpentligvis blir det så mye politisk spetakkel rundt dette, at det skaper usikkerhet på børsene. Og så har vi jo earnings å glede oss til, masse deilige earnings i ukene fremover nå.

3 Likes

Gareth Soloway prater om S&P500 fra tidsstempel 12:56, her er lenke som går direkte til det tidspunktet: https://youtu.be/LEsWyA3rJjQ?t=776 - video publisert for én time siden. Deilig at han har shortet S&P500, da jeg en stund følte meg ganske så alene om dét. :slight_smile:

1 Like

Yellen yeller som for to år siden. De skrur opp som vanlig.

Det jeg er mer bekymret for er hvordan Japan klarer seg fremover: Subscribe to read | Financial Times

image

https://ticdata.treasury.gov/Publish/mfh.txt (se Japan sin trend) Fort en vanskelig spiral for dem å komme utav og som garantert vil ramme de globale markedene…

1 Like

Mon tro om breakaway-momentumet som ble bekreftet på fredag gjør at vi kan bli vitne til et scenario hvor US går inn i en ekko-boble som varer en god stund før det hele bryter sammen en gang i løpet av sommeren/høsten som sammenfaller med det første store kræsjet for børsene i Europa?

Ekko-boble:

A small bubble that forms after another bubble burst. An echo bubble forms when the economy or, more commonly, the stock market begins to recover from a burst bubble prematurely. Analysts and investors form echo bubbles in part because they begin to feel more confident then the situation warrants. As with all bubbles, echo bubbles eventually burst

3 Likes

Flere land som f.eks Japan, USA og UK er alle ute kjører med store underskudd og høy gjeld. Tror ikke man trenger å stille de opp mot hverandre og bagatellisere den ene eller andre, men heller se det kombinerte problemet med høy gjeld, inflasjon og store underskudd - denne ligningen går ikke opp i lengden. :fire: :fire: :fire:

6 Likes

Er det mulig at USA snart må slutte å leve over evne?

Kan lånegiverne si nei?

2 Likes

Gjeldstaket anser jeg som støy, de kommer bare til å heve det i all uoverskuelig fremtid. Hva ellers skal de gjøre? :sweat_smile:

1 Like

Det er ikke tilstrekkelig at bruktbiler faller i pris og at energiprisene midlertidig har kommet ned. Ledigheten må opp og lønningene ned.

3 Likes

Det gjøres ikke heller. Poenget er om Japan, som sitter med mest av T-bills må lempe ut i rykende fart vil det få ringvirkninger når Yen mister mer og mer av sin sikkerhet, og vil det være selvforsterkende prosess. Det jeg bagatelliserer er USAs holdning til gjeldstaket, for alle vet hva de gjør og dette er identiske uttalelser som for to år siden. De øker taket, det går utover vanlige folk og investorer.

En økning av gjeldstaket tror jeg på også, men ikke uten kompromisser, republikanere bruker dette for å tvinge gjennom reformer og strammere finanspolitikk som vil dempe den økonomiske aktiviteten ytterligere.

The letter is the beginning of what is expected to be a protracted and potentially damaging economic fight. Republicans, who assumed control of the House last week, have insisted that any increase to the debt limit be accompanied by significant spending curbs, most likely including cuts to both the military and domestic issues.

“The American people are the ones that’s demanding the cut in spending,” Representative Jason Smith, a Missouri Republican and the chairman of the powerful House Ways and Means Committee, said Friday on Fox News. We have to have fiscal reforms moving forward. We cannot just give an unlimited credit card.”

2 Likes

Ser ikke poenget med hele gjeldstaket. Det kommer til å bli hevet og hevet til evig tid.

3 Likes

Lønnsveksten mener du?

4 Likes