Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det hadde nok blitt populært dersom bedriftene nå setter ned lønna til arbeiderne i håp om å få bukt med inflasjonen :sweat_smile:

2 Likes

Uten tvil at republikanerne skal melke dette og surne det til så mye de kan for demokratene, men begge parter livnærer seg på Super PACs som iglene de er i amerikansk politikk. Finansmarkedet er derfor det området hvor man også har delte insentiver på begge sider … ren kreft.

1 Like

Gass, gass, gass. Ned -15% i dag, og falt gjennom et gulv. En giga bevegelse, nok en gang.

  1. august 2022 var ttf futures 320€/mwh

  2. Desember 2022 var ttf futures 150€/mwh (-50% fra aug)

Èn måned senere er TTF gasspris på 58€/mwh (-60% fra mid-des)

Det gir masse tradingmuligheter. Kan uttrykkes på mange ulike måter. Den enkleste for long-only folk er 50/50 Equinor/Elmera i pair-traden.

8 Likes

Her er grunnen til jeg er skeptisk ,de 20 republikanere som har en egen agenda kan lage full kaos.

1 Like

Det blir vel advart om dette hver gang gjeldstaket heves.

Alle er vel egentlig tjent med at det heves, så det skal nok mye til at det ikke skjer igjen.

Husk at det blir stadig dyrere for USA å betjene gjelden sin med høyere rente.

2 Likes

De kan jo høre med alle de ansatte i offentlig sektor der om de kan jobbe uten lønn i lange tider fremover, så de slipper å heve gjeldstaket :sweat_smile:

Gjeldstaket er arenaen der disse spørsmålene spilles ut, alle forstår at gjeldstaket skal heves, men under hvilke forutsetninger er ikke klart.

Hittil har myndighetene gitt med den ene hånden (finanspolitikk) og tatt med den andre (pengepolitikk), det blir ikke like lett for styresmaktene å være gavmilde lengre i mange land med skral økonomi.

1 Like
2 Likes
1 Like

Alltid ulike meninger der ute

8 Likes

Hæ jeg trodde man var garantert suksess om man bare fulgte alle rådene i finansmedia :upside_down_face:

2 Likes

ttf gass traff gulv i dag på 51€/mwh, og reverser nå til 59. I relative prosenter siste tiden er dette lite, men i prosentvis endring er det +16% bounce. Viktig reaksjon.


Resesjon/ikke resesjon?

Jeg mener fortsatt at US er i resesjon , men at resesjonen blir såpass kortvarig at markedet allerede priser gjennom resesjonen. Det er nå det også kan oppstå uforutsette hendelser.

Dagens manufacturing fra New York fed var et estimat på -8,9 og kom inn på -32,9.
De fleste PMI’er rundt om i US er under 50 (composite), men gdp tallene får vi ikke se før starten av april, og da vil man få fasit på kontraksjonen, men spørsmålet er da om man da allerede er forbi.

Poenget er at us er i resesjon nå. Men det er ingen som sier at økonomien er i resesjon før headlines skriker resesjon. og den kommer ikke før om en stund, og da kan det være for sent og backwardlooking.

Tro det eller ei, bond markedet priser løsner finansielle betingelser, selv om fed fortsetter å heve. Dvs konsum faller, men finansielle(likviditet) forbedres. Derfor har jeg også vært bull krypto en stund, og er opp +30% siste 2 uker. Det samme gjelder kina(stimuli).

Det jeg er uhyre spent på er markedsreaksjonen på tech earnings. Hvis det kommer inn elendige tall, og markedene kjører reversal på reaksjonene så sier det mye.

8 Likes

How a ‘triple-barreled buy signal’ and other green flags could send the S&P 500 20% higher, says this money manager

2 Likes

Etter 73842 linker med bearartikler de siste 12+ månedene, så er det nå bull - gått long omsider?

Nasdaq -10% siden var helt annerledes. 7 av 7 dager med oppgang på nasdaq rett før tech earnings- hadde tatt ned det meste av posisjoner som har med tech å gjøre nå.

2 Likes

Tenkte på brukeren som postet, ikke generelt :sweat_smile:

Om earnings kommer inn noenlunde bør det være bra med oppside på nasse. Blir interessant åkke som.

Ser fremdeles mye bearishness der ute, mange som vil forsøke å shorte 4k på SPX. Moment tilsier også at man bør få et pullback her, og muligens gap close ned mot 3900. Blir overrasket om vi blåser forbi 4k uten pullback. FED møtet mot slutten av måneden regner jeg med også vil gi rom til nedsiden, med mindre det blir frontrunnet.

1 Like
2 Likes