Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Nok en gang tall som bekrefter spot dataene jeg har påpekt den siste tiden på at inflasjon stuper. Nå kommer det inn for desember.

Inflasjon ser ut til å være historien for 2021 og 2022. 2023 ser helt annerledes ut.

PPI forventet -0,1%, kommer inn på -0,5%!
PPI Yoy forventet 6,8%, kommer inn på 6,2%!

retail sales -1,1%.

Alt peker mot at us er i resesjon akkurat nå.

Retail sales, CPI, PMI, Housing, Rates, ISM, wage growth, osv.

10 year yield ned 11 BPS!

Nå nærmer det nye temaet seg hvorvidt deflasjon er mer skadelig enn inflasjon - samtidig som fed skal fortsette å heve inn i resesjonen. Det er nå det er ekstremt farlig.

Nå stagnerer det meste, samtidig som fed kjører full QT og skal ha en +0,25 til.

Eneste som mangler er PCE, men slik jeg har sett markedsreaksjoner siste årene har jeg fortsatt til gode av å se markedet trade på pce noe særlig

7 Likes

Deflasjon er kongen av skadepotensial for aksjer, hvor inflasjon kun er prinsen.

2 Likes

Jepp. Men det eksisterer en balanse mellom deflation og disinflation. Det trengs et par måneder til med fallende punkter.

Men wow, QT og 0,25 inn i dette vi er i akkurat nå. Manufact empire state i går var -36 . Helt utrolig at de skal gjennomføre det. Dette er kun et spørsmål om kredibilitet. Det lugger nå.

2 Likes

Here comes the Pivot!

(i alle fall øker troen på det i en bredere skala enn før denne ukens tall kom)

2 Likes

Det er vel det “dot plot”-et tilsier, men spørsmålet er jo om de gjennomfører det nå. Neste møte er 31. januar.

Mao tror markedet at renten skal ned fortere enn før.

Jeg ser på fed funds futures, ikke fed. De klarer rett og slett ikke treffe.

Du har rett ettersom 2 åringen beveger seg 8 bps, men husk at 10 åringen beregner renterisk og inflasjonsrisk de neste 10 årene pluss risk premium. Så lange renter priser mot resesjon, deflasjon, nytt lavrente regime osv. Snart ned fra 4,4% til 3,4% på 3 måneder. Enorm bevegelse. Tech prises i lange renter som jeg har nevnt, så man bør forvente at vekst kan bli en liten vinner. Hvertfall i en viss range. Jeg er mer på samme linje som Michael Burry. Jeg mener året for 2023 er deflasjon før vi kan få et nytt kick opp i inflasjon for 2024 dersom ingenting knekker i mellomtiden.

1 Like

Husker du nevnte at å gå i lange obligasjoner for en stund siden nok var et smart move, noe det hadde vært også :sunglasses:

Det skal neppe være deflasjon lenge før FED kutter renten hardt?

Nok en ting å sette seg inn i skjønner jeg. :see_no_evil:

Ja jeg skrev det i DM rundt 3,5% -4,2+%, at man burde gå lange renter. TLT er opp +18% fra bunn i dag. Ned -14 BPS i 10 year nå til 3.4, helt ekstreme bevegelser.

Denne traden er kun “supersmart” dersom aksjemarkedet priser inn resesjon. Den er faktisk ikke så smart dersom aksjemarkedet rallyer +20%, også sitter du i TLT som går det samme, eller selskapene dine rallyer +30%. Da hopper du tilbake i aksjemarkedet til en verre pris enn hvis du hadde ventet. Men det er lett å si i ettertid.

Den ultimate TLT traden er at du sitter i TLT, så stuper markedet, også hopper du inn i markedet på en superseig uke. Dvs opp i TLT, ned i tech feks.

Det er jo det som er problemet, at de ikke kommer til å kutte før ting deteriorater kraftig. Sånn som bevegelsene i yields nå motvirker fed sin heving. Hadde det ikke vært fort at FED dreit seg ut i 2021 og 2022, så hadde de ikke trengt å gjøre mer nå.

30 year mortgage rates(90% kjøper denne i usa) som prises i den lange enden av kurven, er viktig for eiendomsmarkedet i US er nå 6% vs 7,2% for tre måneder siden. AKA loosening av finansielle betingelser, samtidig som fed hever.

1 Like

Kom nå: US industrial -0,7%, vs expt -0,1%.

Alt som kommer inn er resesjonstall. Ikke et eneste datapunkt tilsier noe annet.

Akkurat nå: Microsoft kutter 10.000 ansatte innen Q3.

5 Likes

Markedet bare: bad news is good news!

Det er vel som du sier forventningene til renter framover som spiller inn.

2 Likes

Jeg hadde kjørt intrashort nå på +0,7% nasdaq med tighte stopper. Dette er ikke gode tall.

1 Like

Bra timing :+1:
Håper du gjorde som du skrev :slight_smile:

3 Likes

Dr. Doom rides again :grinning_face_with_smiling_eyes:

This perfect storm of megathreats is even more dangerous than the 1970s or the 1930s, Roubini says

Kan være enig med Roubini i hans kritikk av økonomene. De ser mest på tall og sammenligner med tidligere perioder. Men det er forskjeller denne gangen :

  • Krig
  • Pandemi
  • Klima (grønne skiftet)
  • Eldrebølge
7 Likes

However, the gains were short-lived as St. Louis Fed President James Bullard and Cleveland Fed President Loretta Mester stressed on the need to raise rates beyond 5% to bring inflation to heel.

Særlig.

1 Like

Bare å dekke nå. -230 poeng :handshake:🏼

13 Likes

Om ett år er verdensindeks

  • Høyere
  • Lavere
  • På stedet hvil

0 stemmegivere

Jeg må si jeg syntes det er helt utrolig at JP morgan tar en norsk en, og setter ned Equinor kursmålet til 290 fra 370 da kursen har falt fra 400 til 305, og ikke før det skjer. Jeg ville gjort(og gjør) stikk motsatt.

Rett og slett en uting å argumentere for “risiko for en kortsiktig korreksjon i olje- og gassaksjer”. No shit, det var jo det hele poenget å shorte 300 milliarder høyere opp.

Det er nå man begynner å se på eksempelvis Hydro som short, ikke Equinor.

7 Likes

Så lenge lange og korte renter går invers av hva de burde så er det vel null rasjonale for å investere i selskap som er prisgitt vekst i verdensøkonomien på et punkt der forsyningslinjer for gass/olje er forpurret og markedet viser et sentiment som kan tolkes som økt etterspørsel men som egentlig bare er forsyningsproblematikk. Det er vel også derfor oljeprisen holder seg på nivået man er på idag, forundret over at den ikke er lavere.

Skjønner ikke helt logikken der. “Bare forsyningsproblematikk”? IEA estimerer 101,7 millioner fat daglig i 2023, og all-time high etterspørsel, basert på Emerging markets, ikke vesten. Flowen er sterkere enn noen gang, og det er de 5 milliarder med menneskene som prøver å skape prosperity som drar oljevekst fremover.

3 Likes

Teknisk sett brøt Equinor flerårig positiv trendlinje 2. januar på meget høyt volum, som jeg omtalte for er par uker siden.

Hadde ikke vært veldig bekymret for å shorte Equinor nå, så lenge man har stop loss ved bruddpunkt.

Hadde vært mer forsiktig med å shorte Hydro nå som satte en dobbeltbunn i mai-september og hvor en tydelig toppformasjon ennå ikke har materialisert seg. Target 88-90 kr før eventuelt short.