Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Realt moment. Nesten så man lurer på om rentetak, inflasjon og (kort) resesjon er priset inn. Men det er heldigvis opp til andre enn meg å mene masse om.

Jeg tipper at de neste inflasjonstallene skuffer, dvs blir høyere enn forventet. Dette bl.a fordi fraktpriser stiger. Nå i begynnelsen av februar (tror det er ca 5te) blir det dessuten mangel på diesel.
Nesten alt av varetransport går på diesel.
Den som venter får se :wink:

3 Likes

Tipper motsatt. Inflasjonstallene blir lavere enn forventet.

Hvorfor blir det mangel på diesel? Er jo billig om dagen.

I USA han mener tror jeg.

« EU-embargoen mot import av russiske oljeprodukter trer i kraft 5. februar , melder Reuters.»

Uten russisk diesel har Europa ganske enkelt ikke nok raffineringskapasitet.

2 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-22/shortage-looms-for-diesel-world-s-most-crucial-fuel

2 Likes

Stemmer, men er kanskje noe diesel å hente i midtøsten eller?

Det raffineres veldig lite diesel i utviklede land fordi det er svært forurensende. Russland har hatt en stor andel.

4 Likes

Skjønner :+1: Jaja, da får jeg takke Musk da for å være på tilbudsiden nylig, ser ut til å være grei timing å bytte inn dieselbilen da.

Men ja det vil selvsagt ha store konsekvenser for transportbransjen og ikke minst anleggsbransjen. Slår hardt ut på bunnlinjen om dieselprisen begynner å sette fart igjen :-1:

2 Likes

Jeg solgte også dieselkjerra for 6 uker siden. Er avhengig av bil. Hvis det blir mangel på diesel er varetransport pri.1.
Jeg turte ikke risikere kjøreforbud.

3 Likes

Jøsses. Du mener det kan bli såppass krise ja :sweat_smile::see_no_evil:
Jeg får min bil i mars, så kan ikke selge dieselkjerra før da.

2 Likes

Fant ikke så mye interessant på norsk.

“Men eksperterne forventer en gennemsnitspris for årets første tre måneder på 40 dollar for en tønde diesel, som ifølge Børsen er en stigning på 470 procent i forhold til gennemsnitsprisen i 2021.” :sweat_smile:

3 Likes

Tenk på hva det har å si for bl.a matprisene.
Nesten all transport gjøres med diesel.

3 Likes

Dersom den stigningen der stemmer, noe jeg egentlig ikke tror. Men om så, så stopper det meste opp da :sweat_smile: konkursbølge i anleggs og transportbransjen blir ikke til å unngå.

1 Like

Intel ble stiftet i 1968. Bruker ordet “ever”. Det er et ord man skal legge merke til.
Det samsvarer med at jeg tror konsumentene struper konsum i Q1.

2 Likes

Ser ut til at de heller går mot pristak.

1 Like

Det her gir så mening. Alle bygde lagre under covid-19, så de ikke skulle gå tomme. Nå fungerer forsyningslinjene igjen og folk vil bygge ned lagre, samtidig som etterspørselen faller. Spådde dette for et år siden.

Samsung som sitter på den mest sensitive delen, ram produksjon har allerede meldt om sterkt fallene etterspørsel.

8 Likes

Massiv deflasjon… mindre konsum = mindre inntekter = lavere prising av aksjer. Likevel pusher indeksene oppover?

Hørte en podcast i dag hvor de snakket om Goldilocks: når det går fra glovarmt til iskaldt så er det en periode hvor tempraturen er “just right”. Er det der vi er nå? Er det det samme som “return to normal” i chartet til @holmes?

5 Likes

Inflasjonen gjør bevegelsen du nå sier, fra glovarmt til iskaldt. Markedet ser framover. FED kan neppe gode renten høy lenge. Ved 0% inflasjon i juni tviler jeg på at styringsrenten til FED er på 4%+

4 Likes

Da ble det brudd over 12000 :rocket: Blir spennende og se om det blir etablert eller falsk brudd. Jeg ser også enn dobbel bunn-formasjon nå og target for denne blir 13400 ca.