Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hm? Fra i dag. Holder seg til high/rekord på 10-year average på europeisk lagring.

Formasjonen jeg skrev om for 3 uker siden når du var bearish mener du? :wink:

Hvis det ikke er en punchefeil, men en omdefinering som skyldes siste dagers solide fall, så er jeg som sagt veldig skeptisk, og grunnen er at man da kan ha en agenda som ikke skal så synlig.

Og da er det jo passende at de dataene som kommer ut til mening-mann er i prosent, og ikke absolutte tall, for det skjuler omdefineringen.

Feks er jo figuren du henviser til @havana12 i prosent. Men tar man en litt nøyere titt i offisiell tall

https://agsi.gie.eu/#/

Så ser de tilforlatelige ut de også, men klikker du på “graph-view” så ser man energimengden i lager har falt fra 855.5 TWh til 793,4 TWh fra 24. januar til 25. januar, samt at det ser ut som det kan ha en sammenheng med lagringskapasiteten, som har falt fra 1120 TWh til 1060 TWh.

Og det er her badekar-analogien kommer inn, jeg fatter ikke (hvis dataene er korrekte, ikke punchefeil), hvordan man ved å plutselig oppdage at man har et 170 istedet for 180 badekar finner ut at man har fylt mindre vann i badekaret enn man trodde.

Og med fare for å “state the obvious”, så er det energimengden man fyrer med, ikke prosentene.

1 Like

Takker! Jeg kjøpte tilfeldigvis 27 desember. Min tanke var at etter så massive fall så ville grådigheten trumfe frykten, og at 110 burde kunne holde. Nå sluttet den på 109,1 den dagen, 108,1 3. januar, og var nede på 101,81 intradag 6. januar, men i bakspeilet ser det likevel ut som bra treff på planken.

1 Like

Kan være noe datagrunnlag som har vært endret.

Ser ut som dobbelrapportering pga. delt eierskap. Da forsvinner både lagret volum og kapsitet ved korreksjon.

Tittet rundt på litt aksjer nå og det er skikkelig bra driv og høyt volum. NOT.

2 Likes

CPI VS PCE. Begge kom inn ca som forventet denne mnd, ingen store overraskelser.
Det er gjeldsmarkedet som bruker inflasjon + renterisk hos fed for å forsøke å prise gjeldsinstrumenter

CPI 2 uker siden: fikk 2 åringen til å svinge med 25 basispunkter, og 10åringen 15 basispunkter

PCE nå foreløpig 2 åringen en sving intradag med 4 basispunkter og 10 åringen 6 basispunkter (vanlig vol siste tiden)

Fortsatt lenge igjen av dagen, men markedet bruker ikke pce i prisingen av instrumenter.
Fokus bør tas bort fra fed og mer mot realøkonomi ettersom fed er roligere i bevegelsene sine, og QT er stabil.

Fed funds futures priser 0,25 + 0,25 også stopp. Hvis fed ønsker å gjøre sitt ytterste for inflasjon, så burde de nå gå for sjokk-effekt på 0,5 direkte(høyere enn markedet prisinger) for så å uttrykke “vente på effekt”(de kicker allerede inn). Tviler på de tør, og de bruker hele tiden markedet som argument for hva de selv skal gjøre.

Brent siste tiden har gått opp $10 dollar på kort tid, og om fed skal slowe dette samtidig som us skal fylle opp strategiske lagre burde de gå for sjokk-effekt.

Amerikanerne er bortskjemte på konsum. De har priser som er halvparten av drivstoffpriser i feks. Norge, gjennomsnittlig lønn er høyere i usa, skattene er lavere. Samtidig roper republikanerne at det er så forferdelig å fylle tanken. Er bare bortskjemthet, men er viktig psykologisk holdepunkt for CPI, og vil for en periode til være det så lenge el ikke tar over.

Bensin siste tiden.

4 Likes
2 Likes

Skrevet flere innlegg om det enorme potensialet for bear rally for tesla.
+56% på 3,5 uke er bare helt hinsides. vol i denne er helt latterlig.

Hadde begynt å putte på shorter i dag.

5 Likes

Nasdaq- 100 fortsetter oppover idag.
Over 200 dagers glidende :rocket:

1 Like

Ikke nå :slight_smile:
Sjekk olja :chart_with_downwards_trend: :partying_face:

1 Like

Solgte på 169,8 nå, opp fra 112 på 31 dager. Skal man tørre å sette en short?

1 Like

Neh, bare hvis man har lyst og vurdert som en short tidligere. Personlig mener jeg det er mange bedre shorter enn tesla. Tidenes verste short, holder den tittelen vedlike nå med +60%

2 Likes
3 Likes

Vurderte en short gjennom GraniteShares ETFen men den var veldig merkelig satt opp (selv om den bare er 1x). Orker ikke ting med rebalansering og det er ikke valutakonto på Zerokonto hos Nordnet, så slo det fra meg. Regner med vi får et pullback da den er overextended på flere korte timeframes, men weekly har fremdeles mye rom til oppsiden.

Bra trade forresten. Jeg ville nok solgt i går, men du fikk jo mer bæng for the buck i dag :slightly_smiling_face:

P.S - selvfølgelig var det mange signaler i chartet som tilsa man ville få en bounce i rangen du kjøpte. @rosk82 har nevnt noen av dem, jeg vektlegger også moment indikatorer mye, og disse var totalt utbombet på mange ulike tidsintervaller. Rasjonale ditt for kjøp var riktig, og det er slikt man kan lese i et chart. Når mange nok tenker det samme reflekteres det i chartet, så du brukte på en måte teknisk analyse, (som i stor grad reflekterer menneskelig oppførsel i et gitt tidsrom) uten å se på chartet :wink:

1 Like

Jeg ser i ettertid at jeg burde latt den teste motstand på 170, men hadde bestemt meg for å “kaste kortene” når jeg bikket 50%. Man lærer så lenge man lever, men er det en ting jeg har lært så er det at det er mye letter å time kjøp enn å time salg.

3 Likes

Ndx fortsetter fremdeles oppover idag jo :relaxed: opp over 1% bare idag.

1 Like

Blir det short? :relaxed:

Volumet følger ikke prisen på XACT BEAR :bear:


Her det snur tro?