Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Volum er vel lite interessant på denne da den skal gå 150% motsatt vei av omx30.

Volum er alltid interessant :wink:
OMX30 mangler jo volum

Ok. Hvor mye omsetter den nå for pr dag kontra det du ser på som normalt for omx30? :relaxed:

Jeg bruker ikke total volumet men OBV, denne har du vell greie på men:
It is a cumulative indicator meaning that on days where price went up, that day’s volume is added to the cumulative OBV total. If price went down, then that day’s volume is subtracted from the OBV total

Indikerer godt der det potensielt kan snu når volumet er større de dagene det får oppover kontra nedover. Sammenlignet med OMX30 er vell volumet snevert… men gir ofte en god indikasjon

1 Like

Må i tilfelle finne ut hvordan uten at det blir for mye vekslingsgebyr. Muligens opprette ASK til formålet, men tror ikke det er lurt å frontrunne denne shorten. Trenger trendendring.

For et rally :star_struck:

1 Like

Onsdag neste uke FOMC?
Kan bli et vendepunkt.

Kanskje litt vel optimistisk :sweat_smile:

1 Like

Bruce mener europeiske aksjer er priset lavt:

«Selv etter oppgangen den siste tiden er imidlertid prisingen av europeiske aksjer lav i en historisk kontekst. Vi er likevel forsiktig med å ekstrapolere den siste tids trend. Med såpass sterk oppgang er det relativt stor sannsynlighet for at sentimentet snur og at investorene tra profitt på oppgangen», skriver han.

Det er bare å ta av alle posisjoner før denne uka.
Alt kommer på samme uke, er egentlig litt rart at det er gjort på denne måten.

nonfarm, avg hourly earnings, participation, ADP, PMI og ISM manufacturing og services, productivity cost, unit labor cost, employment cost

Både ECB og Fed setter nye renter og uttaler seg

Samtidig er det enorm rapporteringsuke på earnings

kanskje den mest busy uka jeg har sett på flere år mtp hvor viktig alt er om dagen.

11 Likes
4 Likes

Da tenker du “bjørne-posisjoner” siden dette er bjørnefest-tråden ? Og at markedet utover i 2023 er på vei oppover?

Jeg tenker at vi kanskje har hatt en “false break-out”? Kan det være at markedet nå har sugd inn /suger inn masse likviditet i en skikkelig bad bull trap? Og at vi om en uke eller 2 uansett er på vei nedover. Helt uavhengig om det ender i;

  1. Nike-swoosh recovery
  2. Nedtur som i 2002, da man også hadde en false break-out, og ting kræsja skikkelig.

De 2 over er mine 2 hovedscenarioer, og heller egentlig litt mot 1. men klarer ikke helt fri meg fra hvor negativ 10minus2 (alt. 10 minus 3 month) er, og at når den snur bratt oppover så er det vel resesjon. Klarer ikke helt løse den floken.

1 Like

Jeg tror han tenker at det ikke er vits å holde en posisjon før man vet hvilken vei det skal ta.

2 Likes

Trolig et bra råd, for i løpet av neste uke kan det fort gå gå skikkelig bra eller skikkelig ille, tror også jeg leste et sted at “dumb money” /retail er på vei inn og smart money holder posisjon /venter. Kan da ligge an til at smart money blir kvitt masse posisjoner før det eventuelt begynner å stinke.

Men jeg sannelig ikke sikker, og håper (og tror) at biotek er sektoren som snur opp først, ikke av noen annen grunn et det snudde ned først i 2021.

1 Like

Jeg prøver å følge “smart money” i USA ved å plotte Russel/S&P og Russel/Dow for å se hvordan de små og spekulative aksjene går i forhold til de store og “trygge”.
Der er det ingen forskjell å spore. Ser dermed ikke spor til endring av trend (som er ned).
Jeg synes breakout er for tidlig å si. Dessuten virker børsene noe overkjøpt.
Blir derfor en helt avgjørende uke med mange makrotall.

Edit:
Tvert i mot ser det litt ut som om smart-money drifter litt ut av risiko akkurat nå.

4 Likes

Spania har frontrunnet europeisk inflasjon med 1-2 måneder så dette var noe dritt

3 Likes

due to higher gasoline prices as the government’s fuel subsidies were scaled back

Lå vel i kortene for akkurat Spania, slik sett.

Core inflation–which exclude the more volatile categories of food and energy–rose to 7.5% in January from 7.0% in December.

4 Likes

Snittprisen på olje ligger på 83,9 opp fra 81,4 i desember, så opp 3%. Prisen i januar 2022 lå dog på 85,78, så prisen sett mot prisen for et år siden er ned 2,2%. Det er sistnevnte som betyr noe når man regner year-on-year inflasjon, som er det man vanligvis gjør. Så, som du sier, hvis Spania har hatt subsidier som nå blir tatt bort, så vil det dra inflasjonen opp. For land uten bortfallende subsidier, så vil inflasjonen falle hvis man kun baserte de på oljeprisen.

For 12 måneder siden, så gikk oljeprisen opp svært mye fra januar til april. Hvis det ikke gjentar seg, så vil olje-komponenten av inflasjonen falle framover.

1 Like

Spania CPI jan 2021 - jul 2022

Spania CPI siste 6 mnd:

Jeg står fortsatt ved at:

https://www.nasdaq.com/articles/swedish-gdp-shrinks-0.6-in-q4-vs-q3-as-slowdown-bites-stats-office

BNP -0,6% i Sverige

https://www.nasdaq.com/articles/german-economy-unexpectedly-shrinks-in-q4

BNP -0,2% i Tyskland


Fra bunn siste 3 måneder:
nasdaq gått +12%
s&p +10%
dax + 26%
FTSE +13%
CAC40 +23%
hang seng + 55%
treasury ned fra 4.5 til 3.5(+20% i tlt)
krypto +45%
Tesla +60%
MEME etf +30%
Etter breakaway momentum er nasdaq opp +6%

Minn deg selv om at årlig historisk snittavkastning er 12% på s&p når du ser slike bevegelser. Dax har allerede +7% ytd
Lav risk/reward nå slik jeg ser det.

5 Likes

Så var festen over? Nachspielet er i bjørnehiet

5 Likes